bazarnews

کد خبر: ۶۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
«حریری» در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
«مجیدرضا حریری» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت:‌ای کاش کسی که اول این حرف را زد به عواقب حرفش فکر می‌کرد و‌ای کاش سفیر محترم چین هم کمی خودداری می‌کرد و سکوت می‌کرد و هردو در فضای مجازی کار خوبی نبود.

گروه بین الملل بازارنیوز: «مجیدرضا حریری» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با بازارنیوز گفت: وقتی که راجع به موضوعی بحث میکنیم حق طبیعی همه ماست بر اساس دانسته ها و دانشمان بشینیم و راجع به آن بحث کنیم ولی اگر وسط این بحث، در فضای مجازی یک سری حساب کاربری جعلی درست شود و شروع کند به فحاشی کردن، دیگر آن موقع آدم عاقل وارد بازی نمی شود.

وی افزود: در این دو روز هم چیزی که من دیدم یک سری حساب کاربری است در فضای توییتر که 90 درصد جعلی بودند و هویت و اسم و عکس هم نداشتند و همزمانی این بحث با دامن زدن شبکه های تلویزیونی باعث می شود که این بحث نتیجه مشخصی نداشته باشد و دو طرف دخیل که ممکن است انتقاد داشته باشند یا فکر اصلاح داشته باشند، اگر در یک فضای منطقی و آرام بر اساس دانش و تجربه بحث کنند خوب است. اما جو خیلی خراب است.

 

انتقاد به جعلی خواندن آمار چین توسط سخنگوی وزارت بهداشت

حریری در ادامه به جدال لفظی بین سخنگوی وزارت بهداشت و سفیر چین در ایران پرداخت و گفت:بنده نه آن هجوم سفیر را می پسندم نه هجمه به سخنگو را می پذیرم چون آن دارد به وظایفش عمل می کند مردم هم باید در چارچوب ادب و اصول مباحثه بشینند و صحبت کنند اما وضع الان این است که بعد از یکی دو ساعت بحث در توییتر فهمیدم نمی توان منطقی بحث کرد. زبان فحاشی زبان عقلا نیست.

وی ادامه داد: من عرضم این است که وقتی کسی سخنگوی یه سیستمی است، حتی اگر نظر شخصی اش مخالف نظر سازمان و سیاست های سیستم باشد آیا حق دارد نظرات شخصی اش رو بگوید؟ قطعا در تمام دنیا اینجوری نیست من حق دارم از سخنگو بودن استعفا بدهم بعد در مقام یک متخصص نظرات خودم را به جامعه بگویم. وقتی که شما سخنگوی یک نهاد هستی اما موضعی می گیری که مخالف موضع نهاد است درست نیست. ما ستاد ملی داریم در مقابله با کرونا که یک نهاد فرادولتی و حکومتی است، وزارت امور خارجه داریم که موافق چنین موضعی نبود. من اصلا نقدم به سخنگوی ستاد این نیست که به آمار شک دارد یا نه چون تخصص من نیست.حرفم این است که شما نباید مواضع شخصی ات رو ابراز کنی. مواضع شخصی شما تا زمانی که لباس سخنگو تن شماست شخصی محسوب نمی شود و موضع حکومتی محسوب می شود.

 

سازمان بهداشت جهانی آمار چین را تائید کرده است

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در ادامه با اشاره به تایید آمار چین توسط سازمان بهداشت جهانی، گفت: بهرحال موضوع ارتباط ما با اولین شریک اقتصادی کشورمان که بیش از یک چهارم تجارت فرامرزی ما با این شریک ایجاد شده که حتما یک منافع چند وجهی ایجاد میکند مهم است و من بعنوان یک متخصص بهداشتی میتوانم این حرفها را بگویم اما بعنوان سخنگوی یک نهاد حکومتی باید جمع بندی داشته باشم.

حریری ادامه داد: اصلاً در صلاحیت من نیست که راجع به اصل این آمارها که می گویند صحبتی کنم و مشخصاً بگویم آمارها را من بر اساس سازمان بهداشت جهانی اعلام می کنم. وقتی سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل علیه ایران انتقادی بکند می شود آیه و استناد اما اگر نهاد بهداشتی سازمان ملل حرفی بزند ما نباید قبول کنیم و بگوئیم رئیس آن گماشته شده است. این استانداردهای دوگانه همه جا وجود دارد بخصوص برای ما که تخصص نداریم. برداشت کلی من این است که سازمان بین المللی بهداشت مستدل ترین گزینه ست. تا جایی که من خواندم آن سازمان کاملا اقدامات چین رو تایید کرده و صحه گذاشته و نوع رفتار چین با این ویروس و خیلی اوقات تقدیر کرده که جلوی این ویروس گرفته و در کل بزرگ کردن این اتفاقات خوب نیست.

 

منتقدین سیاست های چین قائل به رفتار خوب این کشور مقابل ویروس هستند

حریری اظهار داشت: من آدم سیاسی نیستم و اظهارنظر سیاسی نمیکنم ولی دیشب کانال یکی از شبکه های فارسی زبان رو نگاه می کردم، دوتا از این متخصصین یکی ساکن آمریکا یکی ساکن نروژ که ایرانی بودند و تخصص اپیدولوژی داشتند که از نظر سیاسی هم مشکل با چین داشتند اما اعتراف کردند که رفتار چین منهای هفته های اول که کسی نمیدانست این ویروس چیست، خوب بوده و توانسته آن را کنترل بکند و عالی عمل کرده است.

وی افزود: تا الان دولت مان،تاجران و بازرگانان مان روابط خوبی با چین داشته اند اما مردم ایران و مردم چین همدیگر را خوب نمی شناختند یعنی مردم ما فکر میکنند مردم چین یک سری آدم شیرین عقل هستند. با یک نگاه بد نگاه میکنند. همان چیزی که می گویند همه چیز میخورند. فیلم از بازار اندونزی میگیرند به جای چین نشان میدهند. مردم چین هم شناخت شان از ما کم است و عموما فرقی بین ما و عراقی ها نمی گذارند و یک جور می دانند و اصلا فکر میکنند ما عربیم و با شتر جا به جا می شویم. این تصویری که ما از هم داریم تصویری است که چشم سوم یعنی سی ان ان و فاکس نیوز به ما معرفی می کنند. ما ارتباط به شکل خوب مردمی نداشتیم. این وسط کرونا باعث شد مردم دو کشور به هم نزدیک شوند. این پیام هایی که دو طرف برای هم فرستادند و دوستان ایرانی که به مردم چین فرستادند و در فضای مجازی چین می گذشت و باعث شد مردم چین بفهمند که ما ایرانی هستیم و بنی آدم اعضای یکدیگرند را یاد گرفتند و کم کم داشت شکل منظمی میگرفت.

 

بعد از کرونا امیدوار به ارتباط بهتر تجاری با چین بودیم

حریری بار دیگر به موضوع جدال لفظی سفیر چین و سخنگوی وزارت بهداشت پرداخت و گفت: سفیر محترم چین هم کمتر از شش ماه است که آمده و شخصیتی اجتماعی است. در فضای مجازی فعال است و با مردم حرف می زند اما من متاسفم  این فرصت هم از مردم ما محروم شد که میخواستند با مردم چین آشنا شوند. همچنین برای مردم چین که همدیگر را بشناسند و گاردی رو برای آقای سفیر ایجاد کردند که ایشان هم می تواند مثل صد و خرده ای سفیری که هستند و فعالیت نمی کنند بنشیند اما از سفیر خواهش می کنم که ادامه داشته باشد.

حریری افزود: وارد فازی شدیم که در دوره بعد از کرونا امیدوار بودیم که ارتباط مثبت ملت ها بتواند ارتباطات بهتر تجاری هم با خودش بیاورد من آدم سیاسی نیستم اما ادامه بحث در فضای مجازی و تلویزیون های ماهواره ای واقعا هدفمند بوده و شاید اگر کنترل قضیه دست من بود اصلا دامن نمی زدم و در حد یک گفت و گو سفیر و سخنگو مدیریتش میکردم. ای کاش کسی که اول این حرف را زد به عواقب حرفش فکر می کرد و ای کاش سفیر محترم چین هم کمی خودداری می کرد و سکوت می کرد و هردو در فضای مجازی کار خوبی نبود.

 
 
 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: