bazarnews

کد خبر: ۸۱۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۶
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس، مطرح کرد:
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ترکیب برنامه ششم بر لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی،گفت: از جمله موانع رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصاد بحث قاچاق، عوارض و تعرفه های گمرکی است.
بازار نیوز -  حمیدرضا حاجی بابایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود: تمام تلاش ما بر این است که برنامه ششم بر اساس سیاست های کلی نظام، محورهای اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز نوشته شود.

وی، گفت: مسائلی از جمله قاچاق، ‌وضعیت بانک ها، قانون تجارت و رانت خواری از جمله موانع رسیدن به رشد 8 درصدی از برنامه ششم توسعه است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، افزود: مقرر شده که کمیسیون تلفیق مجلس با همکاری دولت برنامه ای تدوین کنند تا شکننده رکود و پیش برنده اقتصاد باشد و کشور را به رشد هشت درصد برساند.

حاجی بابایی، با بیان اینکه برنامه ششم جامع همه قوانین مورد نیاز کشور نیست،گفت: به طور مثال در کشور قوانین خاص درباره قاچاق و رانت کم نیستند و ما برای مقابله با این موارد قانون کم نداریم.

وی تصریح کرد: شفاف نبودن قوانین بودجه از جمله مشکلات همیشگی دولت ها است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، افزود: برای نخستین بار اصلاحات قابل توجهی در برنامه ششم توسعه صورت گرفته است.

حاجی بابایی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که دولت بتواند به مرور خود را از درآمدهای نفتی جدا کند و از این درآمدها صرفا برای سرمایه گذاری و اشتغال استفاده شود.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی و نگاه به خارج از کشور برای سرمایه گذاری، افزود: باید نگاهمان به خارجی بستن قراردادهای پایاپای باشد و این برای نخستین بار در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ اگر بخواهیم به اهداف برنامه ششم توسعه برسیم باید بودجه به طور کامل شفاف باشد، قوانین اجرایی شوند و همه قوا در برابر قانون پاسخگو باشند.

حاجی بابایی، یکی از مشکلات موجود را بدهی های هنگفت دولت به صندوق ها، بیمه ها و بانک ها دانست و افزود: دولت فقط یکصد هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

وی، در خصوص نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان در برنامه ششم توسعه، گفت: به هیچ وجه موضوع محاسبه پنج سال آخر حقوق کارکنان در کمیسیون تلفیق تصویب نخواهد شد و نحوه محاسبه بر اساس دو سال آخر خواهد بود.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، افزود: موضوع نظام هماهنگ پرداخت هم در این کمیسیون تصویب شد.

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم در این برنامه گفت: رشد 8 درصدی در برنامه ششم در ابتدا بلند پروازانه دیده می شود، اما این رشد الزامات و بستر هایی دارد که باید محقق شود.

غلامرضا حیدری افزود:‌ ازجمله این الزامات نگاه سیستمی به برنامه ششم است که بر اساس آن باید کل حاکمیت و همه قوا بسترهای لازم را برای رسیدن به رشد 8 درصدی فراهم کنند.

وی گفت: به صراحت می توان گفت که این بستر ها در شرایط کنونی آنگونه که باید وجود ندارند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: از جمله موانع رسیدن به رشد 8 درصدی ، بحث قاچاق ، عوارض و تعرفه های گمرکی است .

حیدری،گفت:‌ اسکله های غیر مجاز از دیگر زمینه های قاچاق در کشور است که همواره مطرح بوده و درباره آنها شفاف سازی نشده است.

وی افزود: پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی تصمیم گیری کلان می خواهد که نظام باید درباره آن تصمیم بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار های بودجه و تمرکز بر درآمد های واقعی گفت:  هم اکنون تمرکز بر روی هزینه ها و اضافه کردن آنها است.

حیدری افزود: بسیاری از هزینه های جاری کشور در ساختار بودجه دولت نیستند.

وی با اشاره به ترکیب برنامه ششم بر لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی گفت:‌ این سرمایه گذاری ها الزاماتی دارد از جمله آنها ایجاد امنیت لازم برای سرمایه گذاران خارجی است.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حبیب اله صالحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
0
• نقدی بر ماده 31 برنامه توسعه پنجم وبخشنامه شماره 60مستمری تامین اجتماعی و تفسیر ماده77 قانون تامین اجتماعی وپیشنهادی برای برنامه توسعه ششم
محاسبه میانگین در علم آمار:
• داده هایی که قصد محاسبه میانگین ساده از آنها را داریم باید دارای ویژگی یا صفت مشترک بوده و همچنین از ارزش های یکسانی برخوردار باشند. چنانچه داده های آماری از ارزش های متفاوتی برخوردار باشند میبایستی به هرداده آماری وزنی اختصاص یابد و سپس داده های وزن دار شده را میانگین گیری نماییم که مورد اخیر را میانگین وزنی مینامند
• در مدل به کار گرفته شده توسط صندوق تامین اجتماعی ارزش اسمی حق بیمه پرداخت شده درپنج سال آخر به روش میانگین ساده است نه میانگین وزنی
• علت کاهش شدید مستمری بازنشستگان با دستمزد غیر متعارف بیشتر ناشی ازعدم استفاده از میانگین وزنی است ونه نرخ رشد دستمزد
ارزش زمانی پول در علم اقتصاد:
• در ادبیات اقتصادی ارزش زمانی پول از اهمیت بالایی برخوردار میباشد بویژه در کشور هایی که تورم دو رقمی را درچندین سا ل متوالی تجربه کرده اند. زیرا روند شاخص بهای کالا وخدمات روندی صعودی می پیماید و روز به روز به دلیل کاهش ارزش پول قدرت خرید شاغلینی که در مشاغلی با درآمد ثابت اشتغال به کار دارند بویژه مزد بگیران کاهش می یابد
تعریف ارتقاء شغل:
• ارتقاء شغل عبارت است از احراز گروه (رده) شغلی بالاتر از گروه (رده)شغلی قبلی
• همانگونه که از تعریف مندرج استنباط میشود میبایستی یک نظام طبقه بندی مشاغل وجود داشته باشد که بر اساس آن مشاغل مورد سنجش قرار گیرد اگر فردی از شغلی با گروه 12 به شغلی با گروه14منصوب گردد نوع حکم ارتقاء نامیده میشود
• اما اگر کارگر در کارگاهی که فاقد طرح طبقه بندی باشد از آنجا که معیار وشاخصی برای تعیین گروه هر یک ازمشاغل وجود ندارد مجریان هر استنباطی که به نفعشان باشد از ارتقاء مینمایند



مقایسه نرخ رشد دستمزد مدیران و متخصصین با نرخ رشد در الگوی مورد نظر تامین اجتماعی:
• بر اساس تبصره ذیل ماده 6 دستور العمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل متصدیان مشاغل مدیر و متخصصین همطراز از شمول جدول مزدخارج وتیین حقوق و مزایای آنان بر اساس طرح طبقه بندی صورت نمیگیرد حال تکلیف مقایسه نرخ رشددستمزد انان با الگوریتم مورد عمل سازمان تامین اجتماعی چیست
مقایسه نرخ رشد دستمزد کارگران شاغل در کارگاههای متفاوت:
• بر اساس دستور العمل شماره 12096مورخ 20/04/1374معاونت تنظیم روابط کار وزارت کار وامور اجتماعی در صورتی که تعداد کارگران کارگاه کمتر از 50 نفر باشد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل الزامی نمی باشد و بعضا تعدادی از کارگاههای بالای 50 نفر علی رغم الزامی بودن اجرای طرح طبقه بندی بنا به دلایلی فاقد طرح طبقه بندی مشاغل میباشند
• متفاوت بودن ضریب ریالی جدول مزد در کارگاههای دارای طرح طبقه بندی مشاغل موجب تفاوت در سطح پرداخت به کارگران حتی با عناوین شغلی یکسان میشود و در کارگاههای فاقد طرح نیز تفاوت سطح پرداخت وجود دارد
• تغییر کارگاه کارگر بین کارگاهای دارای طرح و فاقد طرح طبقه بندی در طی 5 سال پایان خدمت که معمولا منجر به تغییرات در حقوق ودستمزد کارگران میشود در روش جاری غالبا موجب غیر متعارف شدن نرخ رشد دستمزد آنان میگردد تغییر کارگاه عمدتا ناشی از انتخاب نیست بلکه ناشی از ضرورت و اجبار زندگی است
محاسبه نرخ رشد دستمزد بیمه شدگانی که درسه سال ما قبل از دوسال اخربیمار یاازبیمه بیکاری استفده نموده و یا درمرخصی بدون حقوق بوده ویاسایر موارد مشابه:
• بر اساس قسمت آخرماده 77 قانون تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی درمحاسبات مربوط به مستمری ها ملاک را بیمه پردازی بیمه شده قرار میدهد لذا چنانچه نرخ رشد دستمزد غیر متعارف باشد متناسب با ایامی که حق بیمه پرداخت نشده از 5سال فراتر میرود و حتی ممکن است تا 8 سال و بیشتر هم برسد در این حالت مستمری محاسبه شده باتوجه به الگوی موردعمل ممکن است مبلغ مستمری با شدت بیشتری کاهش مییابد که حتی بعید نیست حتی در مواردی از حداقل دستمزد هم کمتر شود
سابقه استفاده ازارزش حال پول در کشور:
• همانگونه که استحضار داریدارزش خسارت تاخیر تادیه- ارزش مهریه - ارزش دیه واجرت خدمات و موارد مشابه در مراجع قضایی درهنگام پرداخت دین تبدیل به ارزش حال شده حال این سوال مطرح میشود با توجه به تغییرات زیاد ارزش حال 5 سال آخربیمه پردازی سازمان تامین اجتماعی چرا از این روش در محاسبه مستمری بازنشستگانی که نرخ رشد دستمزد آنان غیر متعارف میشود استفاده نمی نماید
بازه تغییرات نرخ رشد دستمزد:
• تفاوت نرخ رشد دستمزد دوسال آخر با پنج سال آخر نسبت به حداقل دستمزد سالهای مورد محاسبه در یک بازه از 1 درصد تفاوت شروع میشود تا300 درصد ادامه مییابد
• تفاوت نرخ رشداز 1 درصد تا 300 درصد غیر متعارف شناسایی شده و مستمری بازنشستگان بر اساس میانگین ساده حق بیمه پرداختی در 5 سال آخر محاسبه میشود

• پیشنهاد مینمایم تفاوت نرخ رشد از 1 درصد تا صفر درصد رابا مبالغ مستمری محاسبه شده در روش جاری با هم مقایسه فرمایید تابه کنهه روش واقف تر شوید
• به خاطر اینکه اصل موضوع روشن تر شود فرض کنیم نرخ رشد دستمزد یک کارگر درهر سال طی مدت سی سال خدمت 5 باشد یک بار مستمری این کارگر را بر مبنای دو سال و بار دیگر بر مبنای 5 سال آخر خدمت محاسبه کنید و دو مقدار بدست آمده را با هم مقایسه کنیم تفاوت زیادی باهم دارد باوجود آنکه نرخ رشد هر سال این کارگر با هم مساوی است پس ریشه این تفاوت کجاست به نظر میرسد اشکالی در الگوریتم وجود دارد وآن اشکال برمی گردد به اینکه در این مدل تا مادامی که ارزش حال حق بیمه پرداختی در سالهای مورد محاسبه را در هنگام بازنشستگی لحاظ ننماییم این اشکال برطرف نمیگردد شایان ذکر است درروش جاری هرچه مدت زمان سالهای مورد محاسبه جهت استخراج مبلغ مستمری افزایش یابد به همان اندازه هم مبلغ مستمری نیز کاهش بیشتری خواهد یافت پس میتوان نتیجه گرفت. کاهش مستمری بیمه شده قبل از آنکه ناشی از تغییر نرخ رشد باشد بیشتر ناشی ازافزایش سنوات قابل محاسبه از دو سال به پنج سال است
• باعنایت به اینکه روش محاسباتی از ابتدای سال 1390 تغییر کرده مستمری های دریافتی در بازنشستگان هم شرایطی که قبل از سال 90 و پس از سال 90 بازنشسته شده اند و نرخ رشد دستمزدهر دوغیر متعارف و مشابه باشد را باهم مقایسه کنید با وجود آنکه بازنشستگان سال 90 به بعد در فاصله بین دو تاریخ بازنشستکی دریافت ننموده اند و حق بیمه هم پرداخت نموده اند نسبت به بازنشستگان قبل از سال90 مستمری کمتری دریافت مینمایند
مقایسه ماده 31 برنامه توسعه پنجم وتفیسر ماده77قانون تامین اجتماعی
مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت با 25 سابقه بر اساس حق بیمه پرداختی در دوسال اخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی(29 و 30) محاسبه میگردد بااین تفسیر واجدین شرایط تفسیر ماده77-( از شمول ماده 31 برنامه توسعه پنجم و بخشنامه 60 مستمری تامین اجتماعی خارج - پنج سال بیمه پردازی کمتر - پنج سال هم زودتر مستمری دریافت مینمایند ) حال اگر مستمری مشمولین تفسیر ماده 77 را با مستمری کسی که30 سال بیمه پردازی داشته و نرخ رشد دستمزدش در دوسال آخر1درصد بیشتر از نرخ رشد 5 سال اخر بوده و مستمری این فردبر اساس 5 سال اخر محاسبه شده مقایسه کنید آیا این غیر مستقیم تنبیهه مستمری بگیران با بیمه پردازی بیشتر نیست آیا این از مصادیق معیار های چند گانه در باب یک موضوع مشترک تلقی نمیگردد


پرسش حقوقی:
• آیا سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از طرفین مدعی قانونا و عرفا میتواند (بویژه در موارد اختلافی) بین بیمه شده و تامین اجتماعی( به علت تعارض منافع ) اظهار نظر و رسیدگی کند یاخیر ایا عطف به ماسبق شدن قوانین بویژه هنگامی که ارفاقی مد نظر نباشد و ضرری هم متوجه مشمولین باشد جایز است یاخیر تفسیر این دو پرسش رابه اظهار نظر علمای حقوق واگذار مینماییم
تفسیر ماده31 قانون برنامه پنجم توسعه و تفسیر ماده 77 تامین اجتماعی به طور هم زمان:
• باتوجه به اینکه تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس محترم شورای اسلامی میباشد لذااستدعاداریم نمایندگان محترم مجلس با تفسیر نحوه اجرای ماده 31قانون برنامه پنجم توسعه(نحوه محاسبه میانگین ساده یا وزنی و سایر موارد مبهم) و تفسیر ماده 77 به طور هم زمان اقدام و به شیوه ونتایج اجرای ماده های مذکور توسط واحد های اجرایی توجه بیشتری مبذول فرمایند و از بروز مشکلات بیشتر برای بازنشستگان وافزایش شکایت از واحد های اجرایی جلوگیری فرمایند
پیشنهاد:
درصداختلاف نرخ رشد دستمزد دوسال آخر هر بیمه شده را بانرخ رشد 5 سا ل آخر آن در حداقل دستمزدسال مورد محاسبه ضرب نموده و مبلغ حاصله را از مستمری محاسبه شده در دو سال آخر( به همین روش فعلی )کم کنید هرچه این اختلاف در بازه (1 درصد تا 300 درصد)بیشتر باشد مستمری دو سال آخر هم به همان میزان کاهش بیشتری خواهد یافت وعدالت پرداخت به روشی منطقی متناسب با شدت افزایشات غیر متعارف تغییر خواهد کرد و ازکاهش شدید و ناگهانی مستمری هایی با درصد های کم جلوگیری میشود
با تشکر واحترام حبیب ا...صالحی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: