bazarnews

کد خبر: ۸۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز:
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تدوین برنامه ای برای کاهش قاچاق کالا به کشور خبر داد و گفت: هدف ما این است بتوانیم حجم کالای قاچاق ورودی به کشور را تا سال 1398 به شش میلیارد دلار برسانیم.
بازار نیوز -  قاسم خورشیدی در کارگاه آموزشی یک روزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز که امروز (یازدهم آبان) در محل سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، قاچاق را مسئله‌ای اقتصادی عنوان کرد و افزود: همه فکر می‌کنند پلیس به عنوان نیروی قهریه تنها مسئول و متولی مبارزه با قاچاق است، اما حقیقت این است که عملکرد پلیس در این زمینه تنها یک مُسَکن است و همه باید به حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز ورود کنند.

وی با اشاره به وجود پدیده قاچاق در همه کشورهای دنیا، گفت: در بسیاری کشورها قاچاق عمدتا در زمینه اقلام ممنوعه مانند مداد مخدر و یا انسان انجام می‌شود، اما در کشور ما قاچاق کالا گستردگی، تنوع و حجم بالایی دارد، بطوریکه می  توانیم بگوییم از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در کشور ما قاچاق می‌شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قاچاق را زاییده مشکلات اقتصادی کشور دانست و اظهار کرد: از جمله این مشکلات وجود چندین طبقه نظام تعرفه‌ای در کشور است .

وی افزود: در حال حاضر در کشور هشت طبقه نظام تعرفه‌ای وجود دارد و این امر موجب می‌شود که هر کالا با یکی از این طبقات مختلف تعرفه‌ای تطبیق داده شده و تعرفه کمتری برای آن پرداخت شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما وجود بیش از 67 نوع معافیت گمرکی و تجاری و تخفیف سود بازرگانی در کشور است که برخی از آنها مانند  معافیت ملوانی و مسافری خود به معضلی تبدیل شده‌اند.

خورشیدی تصریح کرد: در حال حاضر معافیت موجب شده تا 2.8 میلیارد دلار کالا تنها از این طریق وارد کشور شود.

وی افزود: معافیت مسافری نیز 80 دلار است که در حال حاضر تا 200 تا 400 دلار رسیده است و با  رقم 200 دلار تنها 1.8 میلیارد دلار و با در نظر گرفتن رقم 400 دلار 3.2 میلیارد کالا کالا   بصورت مسافری وارد کشور می‌شود.

مناطق "آزاد" و "ویژه" از رسالت خود منحرف شده‌اند
خورشیدی انحراف مناطق آزاد و ویژه از عملکرد اصلی آنها را مشکل دیگر در این حوزه عنوان کرد و افزود: رسالت اصلی این مناطق ایجاد زیرساخت‌ها برای سرمایه گذاری، جذب سرمایه‌گذار و تکنولوژی با رویکرد صادرات محور است که در کشور ما این رسالت دچار انحراف شده  و به هیچ عنوان این رسالت آن طور که باید پیش نمی‌رود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در کرمانشاه اصرار زیادی بر ایجاد منطقه آزاد است، اما توصیه می‌کنم مسئولین استان پیش از هر اقدام تحقیق لازم را از مناطق دیگر انجام دهند و ببینند وضعیت در مناطق دیگر به چه صورت است و بعد برای منطقه آزاد اصرار کنند.

37 هزار "کوله‌بر" کشور 1.8 میلیارد دلار کالا وارد کشور می‌کنند
خورشیدی صدور اسناد و مجوزهای حمل و نقل کالا توسط سازمان‌های مختلف را از جمله دیگر مشکلات و چالش‌های این حوزه عنوان کرد.

خورشیدی به چالش‌های حوزه مبادی و مرزهای رسمی کشور اشاره کرد و افزود:  متاسفانه مبادی غیر مجاز کشور تعدد بسیاری دارند، بطوریکه ما فقط بیش از 300 خور (نهر) غیرمجاز داریم که قابلیت پهلوگیری لنج دارند.

وی افزود: همچنین مرزهای غربی و شرقی کشور به طور کامل مسدود نیستند و به طور مثال ما تنها در استان سیستان و بلوچستان بیش از 28 معبر غیرمجاز داریم.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در حال حاضر 12 بازارچه مختلف کوله‌بری در استان‌های کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی داریم و بنابر آمار رسمی حدود 37 هزار «کوله‌بر» در آنها فعال هستند.

وی تصریح کرد:ر طبق محاسبات انجام شده با فعالیت هر کوله‌بر بصورت چهار نوبت در هر هفته، از این طریق تنها 1.8 میلیارد دلار کالا در سال وارد کشور می‌شود و این درحالیست که دستمزد هر کوله‌بر در هر بار تنها 25 هزار تومان است.

90 درصد صادرات و واردات کشور تنها از طریق 10 "گمرک" انجام می‌شود
مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق سوخت با اشاره به وجود 158 گمرک در کشور، گفت: این تعداد بسیار گمرک در حالی است که بیش از 90 درصد صادرات و واردات کشور تنها از 10 گمرک انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر گمرک «شهید رجایی» به تنهایی 60 درصد واردات کشور را پوشش می‌دهد.

"حجم قاچاق" کشور تا سال 1398 به شش میلیارد دلار می‌رسد
خورشیدی در ادامه در خصوص راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از تدوین برنامه ای پنج ساله در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: این برنامه شامل 16 هدف کاربردی، 65 برنامه کلان اجرایی و 300 برنامه عملیاتی است که هم اکنون در کشور در حال اجراست.

وی تصریح کرد: در این برنامه هدف ابتدا توقف رشد قاچاق و سپس کاهش 75 درصدی حجم قاچاق کشور در طول اجرای پنج ساله طرح است.

این مقام مسئول از توفیقات حاصل شده طی دو سال گذشته در زمینه اجرای این طرح خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه ما توانسته ایم میزان قاچاق را از 25 میلیارد دلار در سال 1392 به 15.5 میلیارد دلار در سال گذشته برسانیم.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق سوخت افزود: هدف ما این است که بتوانیم حجم قاچاق کشور را تا سال 1398 که می‌توان نتیجه طرح را مشاهده کرد، به شش میلیارد دلار برسانیم.

خورشیدی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که خوشبختانه بحث قاچاق کشور با شیب مناسبی در حال کاهش است.

خورشیدی تصریح کرد: از طرف دیگر کشفیات قاچاق سالانه در حال افزایش است، بطوری که تنها ارزش کشفیات قاچاق نیروی انتظامی از 98 میلیارد تومان سال 1392 به 1800 میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است.

 این مقام مسئول افزود: در مجموع ارزش کشفیات قاچاق کشور در سال گذشته در حوزه فعالیت تمام دستگاه‌های کاشف پنج هزار میلیارد تومان بوده است.

خورشیدی در ادامه رقم کشفیات قاچاق مکشوفه کشور را نیز در هفت ماهه سال جاری بیش از هفت هزار میلیاد تومان اعلام کرد.

هیچ کالای قاچاق کشف شده وارد «بازار داخل» نمی‌شود
اول "صادرات" و گام بعدی "امحاء"
وی با بیان اینکه اموال قاچاق کشف شده ابتدا باید با محوریت صادرات به فروش برسد، گفت: در گام بعدی در صورت عدم فروش صادرات محور، این کالاها باید همگی امحاء شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید هیچ گونه کالای قاچاق کشف شده وارد بازار داخلی شود، گفت: همه کالاهای قاچاق کشف شده در صورت عدم صادرات باید امحاء شود.

برای تبادل نقدی "ارز" در کشور باید سقف تعیین شود
خورشیدی در ادامه به قاچاق ارز اشاره کرد و افزود: پیشنهاد ما  در زمینه پیشگیری از قاچاق ارز که مطرح کرده‌ایم و امیدواریم به زودی مورد قبول و اجرا قرار گیرد این است که سقفی برای تبادل نقدی ارز  تعیین شده و از این سقف بالاتر  در سیستم بانکی صورت گیرد.

خورشیدی با تاکید بر اینکه چرخه ارز در کشور باید در سیستم بانکی بیاید، گفت: این امر قطعا تاثیر بسیاری در کاهش قاچاق ارز خواهد داشت.

"حق کشف" باید در قانون احیا شود
وی در ادامه با بیان اینکه اصلاح قانون "مبارزه با قاچاق کالا و ارز" در دستور کار مجلس قرار داد گفت: از جمله اصلاحات مورد نیاز در این قانون بحث احیاء حق کشف است که به نوعی مجموعه عایدات ناشی از مبارزه با قاچاق کالا در اختیار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گیرد تا بتوانیم با قدرت بیشتری طرح‌ها را پیش برده و به ویژه بحث حمایت از دستگاه‌های کاشف را داشته باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت مرزبانی اقتصادی گفت: در شرایط کنونی، ارزش و اهمیت مرزبانی اقتصادی از مرزبانی امنیتی کمتر نیست.

وی افزود: نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی تلاش می‌کنند تا دشمن یا گروه‌هایی مانند داعش به مرزهای ما تعدی نکنند که این امر بسیار ضروری و مهم و قابل ستایش است، اما باید بدانیم آثار مخرب تعدی به اقتصاد به مراتب ماندگارتر از آثاری است که یک بمب‌گذاری می‌تواند برجای بگذارد.

وی افزود: تلفات تعدی اقتصادی قطعا بیشتر و ریشه‌دارتر است و آثار این تعدی را می‌توان در آمار طلاق و بزه کشور مشاهده کرد و بنابراین قطعا مرزبانی اقتصادی از تقدس بالایی برخوردار است.

"کوله‌بری" قانونی نیست، یک الزام امنیتی است
خورشیدی در ادامه به موضوع کوله‌بری اشاره کرد وافزود: کوله‌بری قانونی نیست، اما یک الزام امنیتی است.

وی تصریح کرد: از مهر تا اسفند سال گذشته این موضوع جمع شد، اما با صحبت‌هایی که مسئولین استان‌های مرزی در خصوص بحث معیشت مردم مرز نشین مطرح کردند اجازه داده شد از فروردین تا خرداد ماه سال جاری این روند ادامه پیدا کند.

خورشیدی با بیان اینکه این روند تا به امروز هم ادامه پیدا کرده، گفت: ما تذکرات لازم را در این زمینه داده‌ایم که با ادامه این روند نمی‌توان دیگر آن را جمع کرد و نباید این مطالبه در مردم ایجاد شود.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری با شنیدن موضوع کوله‌بران اعلام کردند که منظور ایشان از مبارزه با قاچاق کالا مبارزه با قاچاق کالای سازمان یافته است نه مبارزه با کوله بری که برای معیشت خود فعالیت می‌کند  و متاسفانه برخی از این فرمایشات مقام معظم رهبری سوءاستفاده می‌کنند و قطعا برداشت نادرستی از فرمایشات مقام معظم رهبری داشته اند.

خورشیدی تاکید کرد: تلاش ما این است که معیشت مرزنشینان با تقویت تعاونی‌ها از طریق افزایش صادرات تامین شود.
ایسنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: