bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
«کاکایی» در گفتگو با بازارنیوز پاسخ داد؛
یک کارشناس صنعت خودرو درباره تاثیر نامه اخیر وزارت صمت درباره ارز مورد نیاز خودروسازان در افزایش قیمت خودرو گفت: این موضوع اثری در گرانی خودرو ندارد، بلکه این واردات خودرو است که با بالابردن تقاضای ارز باعث افزایش قیمت در بازار می‌شود.

نامه وزارت صمت باعث گرانی در بازار خودرو می‌شود؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روز قبل «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در نامه‌ای رسمی با موضوع «بازنگری محل تامین ارز» خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان در راستای تعمیق بخشی ساخت داخل اعلام کرده تا شرکت‌ها بیشتر به فکر داخلی‌سازی باشند و از انجمن‌های صنایع مذکور خواسته برای تامین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند یا اینکه از دیگر صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.


همزمان با تغییر محل ارز مورد نیاز خودروسازان، زمزمه‌های مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو و در نتیجه جهش قیمت آن در بازار مطرح شد. «امیر‌حسن کاکایی» کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که آیا نامه اخیر وزارت صمت درباره ارز مورد نیاز خودروسازان می‌‎تواند به گرانی خودرو‌ها دامن بزند، به بازارنیوز گفت: این موضوع هیچ تاثیری در قیمت خودرو‌ها ندارد. از ابتدای سال تا به حال خودروسازان با مشکل تامین ارز مواجه هستند؛ به همین خاطر، اگر قرار باشد چالشی درباره قیمت خودرو‌ها به وجود بیاید، تاکنون این امر اتفاق افتاده است.


این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات ارزی خودروسازان در ۵ ماه گذشته، نامه اخیر وزارت صمت به آن‌ها درباره بازنگری در محل تامین ارز را اتفاق جدیدی نمی‌دانم، اما از این متعجبم که چرا این نامه باید درست همزمان با آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی و کاهش نرخ ارز، در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شود؟


وی تاکید کرد: بازنگری در محل تامین ارز خودروسازان از ماه‌ها قبل اعمال شده؛ لذا این اتفاق را باعث افزایش قیمت خودرو نمی‌دانم، اما با این حال عامل موثر در گرانی خودرو را در واردات خودرو در ماه‌های آتی می‌بینیم.
کاکایی درباره این تحلیل خود توضیح داد: اگر واردات خودرو تا قبل از بهبود روابط بین المللی ایران با سایر کشور‌ها و به دنبال آن آزاد سازی منابع ارزی به صورت رسمی و واقعی انجام شود، ما شاهد جهش نرخ ارز و افزایش قیمت در همه بازار‌ها از جمله بازار خودرو خواهیم بود.


این کارشناس صنعت خودرو درباره اظهارات اخیر رئیس‌کل گمرک مبنی بر ترخیص ۹۶۰ دستگاه خودرو از گمرکات گفت: این تعداد خودرو ارقام مهمی نیستند. در حال حاضر صحبت از واردات حداقل ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است که به خود ارزبری ۲ میلیارد دلاری به همراه دارد.


وی یادآور شد: امیدوارم که با توجه به این میزان خروج ارز برای واردات خودرو، دولت و به طور خاص مسئولان وزارت صمت درباره منابع ارزی خودرو‌های وارداتی مغالطه نکنند. از همان ابتدای امر گفته شد که مهمترین مانع واردات خودرو کمبود منابع ارزی است، اما با این حال مجلس و دولت مصرانه به دنبال واردات خودرو هستند.


کاکایی در پایان تاکید کرد: اگر واردات خودرو به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند، به دنبال آن تقاضای ارز هم جهش می‌یابد و سپس قیمت همه خودرو‌ها در بازار گران می‌شود؛ به همین سبب نامه اخیر وزارت صمت را عامل گرانی در بازار خودرو نداشته و به جای آن واردات خودرو را عامل موثر در افزایش قیمت‌ها در این بازار‌ها می‌دانم.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: