bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک فعال اقتصادی با تاکید بر مهم بودن بودن انتقال برخی از صنایع مهم به نواحی جنوبی کشور گفت: چنین اقدامی یک امر لازم است، زیرا این مسئله مزیت خاصی به صادرات آن کالا‌ها می‌بخشد، اما متاسفانه به دلیل اینکه بیشتر شهر‌های جنوبی کشور از زیرساخت‌های حداقلی برخوردار هستند، امکان تحقق این هدف را ندارند.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مهراد عباد» عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اظهار نظر اخیر رئیس جمهور منتخب درباره تمرکززدایی در صنعت و انتقال برخی صنایع به نزدیکی دریا‌ها اظهار کرد: این تصمیم اقدام خوبی است، اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم باید به صورت گام به گام انجام شود. علاوه بر این، بسیاری از صنایع هم نیازی ندارند که به مناطق ساحلی کشور منتقل شوند.

پیدا و پنهان انتقال صنایع به سواحل/ زیرساخت استان‌های جنوبی کشور ضعیف است
این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ما در حال حاضر یک طرح آمایش سرزمین داریم، اما در کنار آن باید طرح دیگری را هم داشته باشیم که به آمایش بخش صنعت پرداخته باشد. این دو طرح به نوعی لازم و ملزوم یکدیگر محسوب می‌شوند. در آمیختگی آن‌ها با یکدیگر به ما کمک می‌کند بدانیم که چه صنعتی را در کدام ناحیه جغرافیایی کشور راه‌اندازی و یا توسعه دهیم.


وی تصریح کرد: انتقال برخی از صنایع بزرگ به ویژه صنایع فولاد به سواحل جنوبی کشور یک امر لازم است، زیرا این مسئله می‌تواند مزیت خاصی به صادرات این کالا ببخشد.


عباد همچنین با اشاره به پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات صنایع کشور ما نداشتن آب شیرین است. به عنوان مثال، تعدادی از واحد‌های صنعتی این بخش که در شمال شرق کشور قرار دارند، با مشکل کمبود آب مواجه‌اند. اکنون فقط دو و یا سه کارخانه تولیدکننده فولاد مشغول به کار است.


این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر کشور عربستان سعودی بزرگترین شیرین‌کننده‌های آب را دارد؛ لذا، ما هم برای تامین آب مورد نیاز بخش خانگی و همچنین توسعه صنایع بزرگ کشور ناگزیر به افزایش منابع آب شیرین خود هستیم. تاکنون صحبت‌های زیادی پیرامون این موضوع و همینطور توسعه سواحل مکران به میان آمده، اما علی‌رغم ظرفیت‌های سرشار بندر چابهار در حوزه ترانزیت، ما شاهد آن هستیم زیر ساخت‌های این محدوده جغرافیایی همچنان در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد.


وی متذکر شد: متاسفانه بیشتر شهر‌های جنوبی کشور از زیرساخت‌های حداقلی برخوردار هستند؛ یعنی آب، برق، گاز و اینترنت در بدترین شرایط خود قرار دارد؛ لذا ما هم باید بر اساس مزیت صادراتی و همچنین آمایش سرزمین و صنعتی که صورت می‌گیرد اقدام به جا به جایی صنایع بزرگ کشور کنیم.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: