bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۳۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
فروش یارانه‌ای و کمبود نقدینگی داروخانه‌ها برای تامین شیر خشک، فضا را برای دلالانی که همیشه به دنبال بازار سیاه هستند، باز کرده و اکنون کالای یارانه‌ای در بازار آزاد با قیمت‌های بالاتر به فروش می‌رسد.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ شیر خشک مدت‌هاست که در کشورمان به وضعیت ناملایمی رسیده و برخلاف آنچه که سابقاً به وفور یافت می‌شد، اکنون باید از این داروخانه به آن داروخانه رفت تا بتوان با کد ملی، برای طفل شیرخوار شیر خشک تهیه کرد.

دی ماه سال گذشته، پس از بروز بحران در بازار شیرخشک، رئیس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که بحران به پایان رسیده است و دیگر کمبودی در این زمینه وجود ندارد، اما چند مدت کوتاهی طول نکشید تا دوباره بحران شیرخشک زیاد شد.

 

اجاره کارت ملی برای دلالی در بازار سیاه

به دلیل کمبود و گرانی، همیشه بازار سیاه ایجاد می‌شود. دولت برای حل این بحران، دست به اقدامی پیشگیرانه زد و اعلام کرد که شیرخشک فقط به کد ملی تخصیص داده می‌شود و خارج از این فرآیند، داروخانه‌ها حق فروش ندارند.

براساس مصوبه سازمان غذا و دارو هر نوزادی در ماه می‌تواند ۱۰ عدد شیرخشک یارانه‌ای با قیمت ۷۰ هزار تومان خریداری کند. اما اگر مصرف نوزاد در ماه بیش از این تعداد باشد، ۱۰ عدد شیر خشک دیگر با قیمت آزاد ۱۲۰ هزار تومان به او داده خواهد شد. این قانونی است که سازمان غذا و دارو ارائه کرده و داروخانه‌ها براساس آن شیر خشک را توزیع می‌کنند.

اما همیشه آن‌هایی که بخواهند از هر موقعیتی سوءاستفاده کنند، راه خود را پیدا می‌کنند. در این خصوص هم دلالان، مشغول فعالیت‌اند. آن‌ها به سراغ خانواده‌های کم‌بضاعت رفته و کارت ملی طفل آن‌ها را کرایه می‌کنند و با استفاده از آن، شیرخشک یارانه‌ای می‌خرند و در بازار سیاه با قیمت بسیار بالا می‌فروشند.

اجاره کارت ملی برای دلالی در بازار سیاه شیر خشک

(توییت یک دکتر داروخانه در خصوص فروش 7 برابری در بازار سیاه)

 

قاچاق و احتکار، بلای جان بازار

از طرف دیگر هم، آمار‌های سال ۱۴۰۲ نشان می‌داد که در 6ماهه دوم این سال، واردات شیرخشک نسبت به مدت مشابه پیش از آن، حدودا ۱۹ برابر افزایش پیدا کرد، اما همچنان شیرخشک در بازار پیدا نمی‌شد؛ اکنون هم چنین وضعیتی وجود دارد. مسئولان اعلام می‌کنند که شیرخشک به میزان کافی در کشور وجود دارد، اما مصرف‌کنندگان از کمبود آن نالانند.  

کارشناسان معتقدند بخشی از این شیرخشک‌ها به صورت قاچاق معکوس از کشور خصوصا از مرز‌های شرقی خارج می‌شود و بخشی دیگر هم احتکار شده تا با قیمت‌های بالاتر به فروش برسد.

به هر صورت هر دو کار جرم است، چه قاچاق و احتکار و چه فروش در بازار سیاه؛ آن هم کالایی که با اطفال سر و کار دارد و ممکن است کمبود آن، به کودکان مردم آسیب جدی وارد کند.

 

کمبود نقدینگی، مشکل داروخانه‌ها

چند روز قبل، انجمن داروسازان ایران طی نامه‌ای خطاب به سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، گفتند: به دلایل عمدتاً اقتصادی توان داروخانه‌های کشور در عرضه شیرخشک‌های رگولار روز به روز در حال کاهش بوده و عده کثیری از موسسین داروخانه‌ها تنها به احترام بخشنامه‌های صادره و تاکیدات آمیخته به تهدید مکرر معاونت‌های غذا و دارو در حد بضاعت اقدام به خرید شیرخشک می‌نمایند.

در این نامه تاکید شده است: ادامه این روند ضمن ایجاد مشکل برای مصرف کننده نهایی و خانواده‌ها می‌تواند سازمان غذا و دارو و معاونت‌های مربوطه را در شهرستان‌ها در مرحله ثانوی دچار چالش نماید و در نهایت منجر به ایجاد نارضایتی و تنش در داروخانه‌های کشور گردد.

 

تغییر مدل یارانه شیرخشک، راه حل معضل بوجود آمده

با توجه به آنچه در خصوص میزان رشد واردات شیرخشک گفته شد و همچنین نامه انجمن داروسازان، به نظر می‌رسد دولت هرچه سریع‌تر باید راه چاره‌ای برای حل معضل شیر خشک داشته باشند.

پیشنهاد کارشناسان این حوزه آن است که دولت به جای یارانه بر کالا، مبلغ آن را به خانواده‌های دارای فرزند شیرخوار واریز کند تا اینگونه هم از قاچاق و احتکار، هم از تشکیل بازار سیاه و هم از ضعف داروخانه‌ها برای تامین نقدینگی جلوگیری شود.

پایان پیام//

برچسب ها: شیرخشک ، شیر خشک ، سلامت
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: