bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
پس از یکسال؛
همزمان با یک سالگی صدور فرمان ۸ گانه رئیس جمهور برای بازار و صنعت خودرو، یک کارشناس این صنعت به تشریح موارد اجرایی و ناتمام این دستورات پرداخت.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ یک سال از فرمان ۸ گانه خودرویی رئیس جمهور می‌گذرد و در این مدت وزارت صمت بعضی از این دستورات را اجرا و برخی دیگر را نیمه تمام و یا حتی مسکوت نگه‌داشته است.


افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری، رفع ایرادات فنی خودرو‌های ناقص، جلوگیری از عرضه رانتی خودرو به دستگاه‌های دولتی و همچنین جلوگیری از عرضه لوازم یدکی قاچاق و بی‌کیفیتی که باعث به خطر افتادن امنیت خودرو‌ها می‌شدند را می‌توان به عنوان دستورات انجام شده رئیس جمهور ذکر کرد.

زبتازب
در کنار این موارد، مسائل مهمی مانند واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی، ساخت خودروی اقتصادی، تولید ۳ خودروی جدید به جای برخی اتومبیل‌های خارج شده از خط تولید ، واردات خودرو ،شرط صادرات خودرو و قطعات یدکی در مقابل واردات اتومبیل و همچنین حذف قرعه‌کشی از جمله موارد مهم دستورات ۸ گانه رئیس جمهور محسوب می‌شود که در طول یک سال اخیر به طور کامل محقق نشده است.


«حسن کریمی سنجری» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز به تشریح برخی از این دستورات پرداخت و اظهار کرد: در طول یک سال گذشته، شرایط کلی کشور به ویژه در بخش ارتباطات بین‌المللی و به طور خاص در حوزه‌های بانکی و خودرویی اتفاقات متعددی افتاده؛ لذا، در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار توسعه صنعت خودرو و تحقق به موقع برخی سیاست و اهداف تحولی این صنعت را در ذهن داشت.


این کارشناس صنعت خودرو افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری را به عنوان یکی از نخستین دستورات خودرویی  محقق شده دانست و گفت: در صورت تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱، این دستور رئیس جمهور به طور کامل انجام خواهد شد.


وی افزود: جمع آوری خودرو‌های ناقص از پارکینگ خودروسازان از دیگر مواردی بوده طی یک سال اخیر، وزارت صمت در راستای اجرای کامل آن کوشید و سرانجام آن را به طور تمام و کمال محقق ساخت.

زبتازب
سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری دولت برای توسعه ناوگان حمل و نقل


کریمی سنجری در ادامه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را یکی دیگر از مواردی دانست که در طول یک سال اخیر محقق شده و گفت: در حوزه ناوگان شهری اعم از مسافربری و باربری، دولت تعهد ۴ میلیارد دلاری را برای ۵ سال پذیرفت تا از این طریق شهرداری‌ها بتوانند از محل منابع در نظر گرفته شده، ناوگان حمل و نقل شهری را بهبود ببخشند.


وی همچنین ادامه‌داد: در حوزه حمل نقل برون شهری هم دولت در مرحله پذیرش تعهدی ۶.۲ میلیارد دلاری قرار دارد، اما این مصوبه در حال حاضر در مرحله شورای اقتصادی باقی مانده و علت آن هم تاخیر سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است.


اصلاح قیمت؛ راه‌حل حذف قرعه‌کشی خودرو


کریمی همچنین درباره عملکرد وزارت صمت برای حذف قرعه‌کشی، گفت: تاکنون اقدامات و تلاش‌های خوبی برای پایان این امر صورت پذیرفته، اما حذف قرعه‌کشی خودرو زمانی میسر می‌شود که قیمت خودرو‌ها اصلاح شود.


این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: تا زمانی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار شکاف زیادی داشته باشد، صف تقاضا فرار‌تر از نیاز بازار خواهد بود؛ چرا که بخش قابل توجهی از این صف، تشکیل شده از تقاضا‌های کاذب در بازار خودرو است.


وی متذکر شد: در صورت رفع این اختلاف قیمت و همچنین ورود خوردو‌های وارداتی به کشور، توازن در تولید و تقاضا ایجاده شده و در آخر قرعه‌کشی خودرو هم حذف خواهد شد.

زبتازب
هنوز هیچ واردات خودرویی انجام نشده است


کریمی سنجری همچنین درباره واردات خودرو اظهار کرد: مصوبه این امر از اواخر شهریور سال جاری ابلاغ شد، اما به دلیل زمان‌بر انجام واردات خودرو، نباید این ذهنیت را داشتند که در اجرای این سیاست تاخیری صورت گرفته شده است.


این کارشناس صنعت خودرو  تاکید کرد: مذاکره برای انعقاد قرارداد، جابه‌جایی پول و در نهایت انتقال اتومبیل‌های خارجی به داخل کشور همگی از جمله مواردی هستند که طی شدن واردات خودرو را به طول می‌انجامد؛ لذا، عدم تحقق این امر در ۶ ماهه اخیر را نباید تاخیر در اجرای آن تلقی کرد.


وی همچنین درباره اظهار نظر مسئولان وزارت صمت مبنی بر واردات خودرو، گفت: دولت همه وظایف اصلی خود مانند ثبت سفارش خودرو را در قبال این موضوع انجام داده، اما زمانی می‌توان گفت که واردات خودرو انجام شده خودرو‌های خارجی به داخل کشور آمده و سپس در بازار عرضه شود؛ لذا، با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان گفت که این دستور محقق شده است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: