bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
چالش قیمت‌گذاری جدید؛
یک کارشناس صنعت خودرو، رکود را به عنوان اولین واکنش بازار نسبت به خبر افزایش قیمت خودرو‌های داخلی دانست و گفت: در صورت افزایش عرضه و تحویل سریع خودرو از سوی خودروسازان، بازار متعادل می‌شود.

گروه صنعت معدن و تجارت بازارنیوز – سعید ترکاشوند؛ «بابک صدرایی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با با بازارنیوز پیرامون واکنش بازار به خبر افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها اظهار کرد: این میزان افزایش قیمت، ضرورتی بود که دیر یا زود باید انجام می‌شد؛ به بیان ساده‌تر، قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو و سایپا در طول سال‌های اخیر به قدری غیر منطقی بود که از محل این مشکل، در سال قبل شاهد پدید آمدن روش‌های فروش جدیدی همچون سامانه یکپارچه فروش خودرو و بورس کالا بودیم.

اولین واکنش بازار به گرانی خودرو‌های داخلی چه خواهد بود؟
این کارشناس صنعت خودرو همچنین درباره کش و قوس وزارت صمت و شورای رقابت برای اعلام دقیق میزان افزایش قیمت خودرو، گفت: علت این موضوع ناشی از آن است که مسئولان هیچ یک از این دو دستگاه اجرایی نمی‌خواهند، بار گران افزایش قیمت خودرو را به دوش بکشند؛ لذا از اعلام آن سر باز می‌زنند.

 

واکنش بازار به قیمت‌های جدید

وی همچنین درباره تاثیر این موضوع بر معادلات بازار خودرو، تصریح کرد: معمولا هر زمان که افزایش قیمتی به وقوع می‌پیوندد، بازار خودرو در مقطع زمانی کوتاهی دچار رکود می‌شود. شکست شدن این رکود بسته به واکنش خودروساز و نوع عرضه محصولات دارد.


صدرایی تصریح کرد: اکنون که خودروسازان مجوز افزایش قیمت دریافت کرده‌اند، بهتر است عرضه خودرو زیاد و تحویل آن به دست مصرف‌کنندگان در مدت زمانی دو هفته‌ای و یا نهایتا یک ماهه صورت پذیرد؛ در غیر این صورت هرگونه تعلل از سوی خودروسازان، صرفا رکود بازار خودرو را تشدید کرده و مجدداً شاهد گرانی این محصول خواهیم بود.


این کارشناس خودرو تاکید کرد: در صورت عرضه سریع خودرو از سوی خودروسازان، قیمت این محصول کاهش نمی‌یابد بلکه، برخی حباب‌های غیرمنطقی از بین خواهد رفت.


اردیبهشت، زمان واکنش بازار به افزایش قیمت خودرو


صدرایی گفت: اثر مجوز افزایش قیمت خودرو فعلا خود را نشان نمی‌دهد، بلکه پس از گذشت ۲ هفته از اعلام این خبر و مشخص شدن موارد مهمی همچون تعیین تکلیف نهایی رقم افزایش قیمت و برنامه خودروسازان برای عرضه در سال ۱۴۰۲، مصرف‌کننده و دیگر اهالی بازار خودرو تصمیم به خرید یا امتناع از معامله می‌گیرند.


این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تکانه این مسئله، نمود خود را در اوایل اردیبهشت‌ماه نشان دهد. در حال حاضر بازار خودرو در شرایطی مبهمی قرار دارد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: