bazarnews

کد خبر: ۱۵۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
بعد از استعفای فلین به دلیل رسوایی رابطه با روسیه برخی از سناتورها خواهان بررسی این موضوع شدند که آیا ترامپ باز این ارتباط اطلاع داشته است یا نه. موضوعی که اگر ثابت شود می‌تواند سبب استیضاح ترامپ شود.

به گزارش خبرنگار بازار نبوز، برخی سناتورهای جمهوری‌خواه خواهان تحقیق در مورد اطلاع ترامپ از اقدامات فلین شده‌اند. اگر ترامپ از ابتدا در جریان بوده باشد، استیضاح خواهد شد. رویدادی مشابه رسوایی واترگیت در دهه 70 میلادی

واترگیت رسوایی است منجر به استیضاح و در نتیجه استعفای سی و هفتمین رییس جمهور آمریکا، ریچارد نیکسون شد. در این رسوایی، مشخص شد اعضایی از کاخ سفید و رییس پیشین CIA برای جاسوسی از کارزار انتخاباتی حزب دموکرات در هتلی به نام واترگیت، به صورت غیر قانونی شنود کار گذاشته‌اند. در ابتدا اتهامی متوجه نیکسون نبود، اما در پی تحقیقات، مشخص شد که نیکسون از ابتدا از این عمل غیر قانونی خبر دار بوده است و در نوارهایی که بعدتر منتشر شد، مشخص شد که نیکسون از ابتدا دستور این جاسوسی‌ها از دفتر دموکرات‌ها را داده است. پس از مشخص شدن نقش نیکسون، سنا خواستار استیضاح او شد. تنها خبر داشتن از یک عمل غیر قانونی برای استیضاح کافی بود (خطری که متوجه دونالد ترامپ است) اما نیکسون پا را فراتر گذاشته بود و خود دستور به انجام این کار داده بود. در نهایت، نیکسون پیش از آن که استیضاح شود، از سمت خود کناره گیری کرد. ادامه روند قضایی اما در نهایت به محکومیت او انجامید. گرچه جرالد فورد (معاون نیکسون که پس از او رییس جمهور شده بود) با حکم عفو ریاست جمهوری مانع زندان رفتن نیکسون شد.


آقای نیکسون که در 8 آگست در پیامی تلویزیونی استعفای خود را اعلام کرد، گفت: «هر آنچه که انجام داده ام می اندیشم که در زمان خود به نفع ایالات متحده بوده است.»


تاکنون دو رییس جمهور در ایالات متحده استیضاح شده اند که آخرین استیضاح یک رییس جمهور به هجده سال پیش بازی می‌گردد، جایی که بیل کلینتون به‌خاطر رسوایی جنسی‌اش استیضاح شد. در اواسط دوره دوم ریاست جمهوری بیل کلینتون، چهل و دومین رییس جمهور آمریکا، متهم شد که او با یکی از کارکنان کاخ سفید به نام مونیکا لوویسنکی ارتباط جنسی داشته است. در پی این رسوایی، جمهوری‌خواهان که فرصتی خوب به‌دست آورده بودند، کلینتون را به علت آزار جنسی در پرونده‌ای دیگر تحت تعقیب قرار دادند. کلینتون برای آن پرونده به دادگاه رفت، بدون هیچگونه جرمی تبرئه شد، اما زمانی که در مورد مونیکا لووینسکی پرسیده شد، او اتهامات را رد کرد و گفت که این موضوع حقیقت ندارد. در پی جریانات گسترده‌ای و رو شدن چند پرونده دیگر از آزارهای جنسی کلینتون، در نهایت سنا او را به علت شهادت دروغ و زیر پا گذاشتن قانون استیضاح کرد، اما کلینتون با برتری یک رای موفق شد به عنوان رییس جمهور باقی بماند. بعدها افشای چند رابطه جنسی و آزار جنسی از سوی او، به وجهه بیل کلینتون ضربه زد و حتی دونالد ترامپ در رقابت های انتخاباتی با همسر بیل کلینتون، هیلاری، از این موضوع استفاده کرد. در مورد دیگر، اندرو جانسن که خود معاون آبراهام لینکلن بود، هفدهمین رییس جمهور آمریکا، حدود 150 سال پیش به علت سوء استفاده از قدرت در برکناری وزیر جنگ استیضاح شد که بعدتر تبرئه شد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: