bazarnews

کد خبر: ۱۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
هند، اندونزی و ویتنام تا حد بسیار زیادی از جنگ تجاری ترامپ فرار کرده‌اند اما قطعاً همچنان نگران هستند و نیم نگاهی به شرایط موجود دارد زیرا آمریکا با تمام آن‌ها کسری تجاری دارد و در برخی موارد این کسری بسیار بزرگ است.

به گزارش خبرنگار بازار نیوز و به نقل از بلومبرگ ،ترامپ از توافق TPP که بین 12 کشور برقرار شده بود کناره گیری کرد و حمله‌هایی به سیاست‌های تجاری کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی داشته است. ترامپ جمهوری‌خواه می‌خواهد اصلاحات زیاد مالیاتی انجام دهد و بر روی واردات تعرفه‌های سنگین وارد کند. این موضوع نگرانی‌های کاهش رشد آمریکا را  در حصر سیاست‌های حمایتی افزایش داده است.

کشورهایی که آمریکا با آن‌ها کسری تجاری دارد به‌طورکلی ممکن است که مورد حمله دونالد ترامپ قرار بگیرند. پیتر ناوارو، رئیس شورای ملی تجارت ترامپ و ویلبور راس وزیر پیشنهادی بازرگانی در نامه‌ای که سال پیش نوشته بودند اشاره داشتند که فاصله تجاری موجود مضرات بسیار زیادی را دارد. 

دبورا الم مدیر مرکز تجارت آسیا می‌گوید: تقریباً تمام کشورهای آسیایی صادرات بین بد و خیلی بد آمریکا داشته‌اند. کسری تجاری یک مشکل بزرگ است. هر زمان ممکن است عصبانیت ترامپ را در چهره وی و یا در اکانت توئیترش مشاهده کنید. آیا این موضوع توانسته است کشورهای دیگر را از خواب بیدار کند؟ فکر نمی‌کنم"
در اینجا به بررسی شرایط تجاری آمریکا با کشورهای  آسیایی می‌پردازیم و ترتیب آن‌ها بر اساس مازاد تجاری است. 

ترامپ با چه کشورهایی جنگ تجاری راه خواهد انداخت؟

چین
تجارت بر اساس قوانین تجارت جهانی اداره می‌شود.
چین مهم‌ترین هدف دونالد ترامپ در کمپین‌های تبلیغاتی بود. اگرچه وی با هر چیزی که می‌توانست همانند تعرفه‌های تنبیهی بر روی کالای این کشور آن‌ها را تهدید کرده است اما هنوز هیچ اقدامی در مقابل سومین بازار بزرگ صادرات آمریکا انجام نداده است. شاید هشدار رئیس‌جمهور چین مبنی بر اینکه جنگ تجاری هر دوی آن‌ها صدمه خواهد زد ترامپ را به فکر فرو برده است.

ژاپن
تجارت بر اساس قوانین تجارت جهانی اداره می‌شود. 
نخست‌وزیر شینزو آبه فعال‌ترین رهبر آسیایی بود که توانست از اتهامات ترامپ فرار کند و تا به حال دو بار بعد از پیروزی ترامپ به آمریکا سفر کرده است. وی ترامپ را در 10 فوریه ملاقات کرد و توافق کردند که مذاکرات پیرامون تجارت با یکدیگر داشته باشند. بعد از آن آبه در فلوریدا برای بازی گلف با ترامپ ملاقات کرد. 
ترامپ درباره عدم دسترسی خودروسازهای آمریکایی به بازار ژاپن صحبت‌هایی را کرده ولی آبه پاسخ داد که شرکت‌های آمریکایی به اندازه کافی سخت کار نمی‌کنند. 


ویتنام
تجارت بر اساس قوانین تجارت جهانی و توافق‌های سرمایه‌گذاری اداره می‌شود.
هانوی بعد از بین رفتن قرارداد TPP  به دنبال راهی است که روابط تجاری رسمی با آمریکا داشته باشد. 
مازاد تجاری موجود بیانگر 15 درصد اقتصاد ویتنام است که با صادرات لوازم منزل، بافتنی و تخت خواب به دست می‌آید. هنگامی‌که از سال 2010 بسیاری از شرکت‌های چینی به دلیل نیروی کار ارزان به ویتنام سرازیر شدند صادرات دو برابر شده است 


کره جنوبی
از سال 2012 تجارت به وسیله توافق‌ تجاری آمریکا و کره (KORUS) اداره می‌شود. 
ترامپ بیان کرده که این توافق "قاتل شغل" است. جیمز کیم رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در کره می‌گوید سئول توافق را با موانع غیر تعرفه‌ای دور می‌زند.
بیش از 80 درصد شکاف تجاری با کره جنوبی به دلیل بخش خودرو بود.
جو هیونگ هوانگ وزیر تجارت کره جنوبی هفته پیش گفت که به دنبال راهی می‌گردد تا مزایای قرارداد KORUS را به دولت ترامپ توضیح دهد.


هند
تجارت به وسیله قوانین تجارت جهانی و انجمن سیاست تجاری در 2005 اداره می‌شود. تجارت هند از 25 میلیارد دلار در آن زمان به 65 میلیارد دلار در سال 2015 رسید. 
مازاد تجاری هند با آمریکا به دلیل صادرات خدمات فناوری اطلاعات، بافندگی و سنگ‌های قیمتی است.
علیرغم تمام این‌ها روابط بین ترامپ و نارندا مودی نخست‌وزیر هند بسیار گرم است. مودی پنجمین نخست‌وزیری بود که بعد از تحلیف با وی تماس گرفت . به نظر نمی‌رسد مشکلات تجاری با این کشور رخ دهد. 


مالزی
تجارت به وسیله قوانین تجارت جهانی اداره می‌شود. 
مذاکرات تجارت آزاد بین این دو کشور در سال 2005 شروع شد ولی در 2009 و  بعد از اعتراض مالزی نسبت به حمایت آمریکا از اسرائیل در غزه  معلق ماند. بعد از آن مالزی در گفت‌و‌گوهای قرارداد TPPشرکت کرد. 
وزیر تجارت مالزی ماه قبل گفت: ما بر روی تجارت با 10 کشور عضو انجمن ملی آسیای شرقی تمرکز داریم.


تایلند
تجارت بر اساس قوانین تجارت جهانی و از سال 2002 TIFA  اداره می‌شود. 
مذاکرات تجارت آزاد در سال 2004 شروع شد ولی بعد از کودتای نظامی سال 2006 به حالت تعلیق در آمد.
کسری تجاری آمریکا با تایلند به دلیل ماشین‌های الکترونیکی و لاستیک است.


اندونزی
تجارت به وسیله قوانین تجارت جهانی و TIFA از سال 1996 اداره می‌شود. 
مازاد تجاری اندونزی به دلیل صادرات کفش، لاستیک و لباس بافتنی است. آمریکا نیز به این کشور سویا، هواپیما و دستگاه‌های صنعتی صادر می‌کند. 
این دو کشور آخرین بار در آوریل 2016 با یکدیگر دیدار کردند تا به دنبال راحی برای حفظ مالکیت معنوی محصولات مالزیایی بگردند.


فیلیپین
تجارت به وسیله قوانین تجارت جهانی و TIFA از سال 1989 اداره می‌شود. 
فیلیپین از جمله کشورهایی که به دلیل صادرات محصولات الکترونیکی و سرمایه‌ای به آمریکا شامل تعرفه‌های ترامپ شود. 
رئیس‌جمهور این کشور سفرهایی به دور آسیا داشته است تا بتوانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت را شناسایی کند. مخصوصاً با کشورهایی همچون چین.


سنگاپور
تجارت دو کشور به‌وسیله قوانین آزاد تجاری بین آن دو اداره می‌شود. 
سنگاپور می‌تواند کسری تجاری خود با آمریکا را به موقعیتش به‌عنوان هاب مالی با بانک‌های قدرتمند، شرکت‌های حقوقی و مشاوره نسبت دهد. 
سنگاپور 13.8 میلیارد دلاری به بوئینگ داده است که یک‌چهارم کل حجم تجاری دوطرفه آن‌ها است.


هنگ‌کنگ 
تمرکز اصلی هنگ‌کنگ بر روی پیمان تجاری با کشورهای آسه‌آن می‌باشد. این مذاکرات از سال گذشته شروع شده است.
همچون سنگاپور یکی دیگر از هاب‌های مالی آسیایی منطقه با آمریکا کسری تجاری داد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: