bazarnews

کد خبر: ۱۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
علی زمانی کارشناس بورسی می‌گوید: اگر دولت به من بگوید 400 هزار تومان واریز کن و در آینده‌ای که معلوم نیست این سهم قرار است چه قیمتی داشته باشد آن را عرضه می‌کنم و می‌توانید نقدش کنید، واریز نخواهم کرد.
علیرضا زمانی کارشناسی بورسی درباره سهام عدالت و شرایط آن به خبرنگار بازار نیوز گفت: این طرح برای مردم با اقبال رو به رو نخواهد شد. چون اکثر افرادی که این سهام را دارند قشر ضعیف جامعه هستند. این‌ها یارانه‌ای است که دولت به مردم داده است. مطمئنا تا به حال یکی از دلایل آزاد نشدن آن این است که زیرساخت‌های سپرده‌گذاری آماده نبوده چون بلافاصله می‌دانند تا آزاد شود هجوم فروش برای این سهم وجود دارد. یعنی مردم بلافاصله و بدون معکس می‌خواهند آن را نقد کنند. 

وی ادامه می‌دهد: دارایی این سهام به طور شفاف به مردم اعلام نشده است. مثلا من اگر یک سهام عدالت دارم نمی‌دانم در پرتفوی آن چه سهم‌های گنجانده شده است. آیا یک سری سهم‌های شرکت‌های ورشکسته در آن است؟  آیا سهم‌های شرکت‌های سودده در آن است؟ ما که در بورس هستیم می‌دانیم که در آن سهم‌های بانکی و خودرویی وجود دارد که هر دو گروه در حال زیان دادن هستند. به همین دلایل عدم شفافیت مردم منتظر هستند این سهام آزاد شود و سپس آن را بفروشند. بازار هم گنجایش نقدینگی فروش آن‌ها را ندارند و تعلل دولت هم به همین دلیل است. در بازاری که حجم آن به زحمت به 100 میلیارد می‌رسد شما تصور کنید در یک روز اگر این سهم بخواهد آزاد شود صدها میلیارد تومان نقدینگی را می‌برد. 


هنگامی که از این کارشناس بورسی سوال شد اگر خودتان به جای مردم بودید مبلغ درخواست شده توسط دولت را واریز می‌کردید یا نه پاسخ داد؟ اگر دولت به من بگوید 400 هزار تومان واریز کن و در آینده‌ای که معلوم نیست این سهم قرار است چه قیمتی داشته باشد آن را عرضه می‌کنم و می‌توانید نقدش کنید، واریز نخواهم کرد. زیرا تاریخ عرضه سهام مشخص نیست. اگر بگویند این سهام به عنوان مثال از فروردین 96 قابل عرضه است آنگاه خیال من راحت است که می‌توانم در کارگزاری‌ها سهام یک میلیون تومانی خود را بفروشم. ولی تاریخ آن مشخص نیست و با استفاده از زیر ساخت‌های سپرده‌گذاری من فکر نکنم به این زودی فروش این سهم‌ها امکان‌پذیر باشد.


زمانی درباره احتمال رویی آوردن دولت به بازار بدهی در سال آینده گفت: دولت با بدهی‌هایی که به آموزش و پرورش، بیمه‌ها و... دارد چاره‌ای جز رویی آوردن به بازار بدهی ندارد. دولت اگر نمی‌خواست اوراق قرضه وارد بازار کند با مصوبه‌ای نرخ سود بانکی را پایین می‌آورد ولی فعلا نرخ سود سپرده‌ها را به دلیل پایین آمدن جذابیت اوراق بدهی دست نمی‌زند. یکی از دلایل عدم بهبود بازار بورس نیز همین است.

این کارشناس بورسی درباره پیش‌بینی خود نسبت به شرایط بازار بورس تا انتخابات بیان کرد: پیش‌بینی بازار بورس بسیار سخت شده است.  4 سال گذشته گفتیم اگر این جناح روی کار بیاید بورس خوب می‌شود که نشد. گفتیم برجام عملی شود بورس خوب می‌شود که نشد. گفتیم در سال آخر ریاست جمهوری اوضاع بهبود می‌یابد که باز هم نشد. چشم امید همه ما به این دو ماه آخر انتخابات است. 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به 4 سال گذشته فکر می‌کنم اگر بازار مثبتی را به خود ببیند همه آن را فرصتی برای خروج از بازار مشاهده می‌کنند. مردم آنقدر طی این چند سال ضرر کرده‌اند که همه منتظر هستند تا در فروردین و اردیبهشت با بهبود بازار بتوانند از آن خارج شوند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: