bazarnews

کد خبر: ۱۶۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
کارشناس و پژوهشگر ارشد اقتصادی در گفتگو با بازار نیوز؛
کارشناس و پژوهشگر ارشد اقتصادی کشورمان گفت: متاسفانه آمارهای که دولت ارائه می دهد از نظر واقعیت متناسب با شرایط بیرونی نیست. البته بنده این آمار را تکذیب نمی کنم ولی همچنان رکود در بخش صنایع خرد و کلان حاکم است.
به گزارش بازار نیوز، زمان زیادی به پایان سال 95 و ریاست دولت یازدهم باقی نمانده است و طی یک ماه گذشته مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای سال 96 تورم ۲رقمی را پیش‌بینی کرد، ضمن اینکه نرخ رشد سال جاری را معادل ۷.۹ درصد  برای 6 ماهه اول سال اعلام کرد.

هر چند که مسئولان دولت وقت همچنان به رشد اقتصادی و کاهش رکود در جامه اصرار دارند و از طرفی مردم به وضعیت معیشت خود در انتقاد دارند که چرا با وجود آمار اعلام شده نمی توانیم رشد اقتصادی را در زندگی خود حس کنیم!

اما بیژن عبدی کارشناس اقتصادی کشورمان در خصوص اینکه رشد و تورم در سال 96 را چطور پیش بینی می کند، به خبرنگار بازار نیوز گفت: هر تحلیلی باید مبتنی بر واقعیت های باشد و متاسفانه آمارهای که دولت ارائه می دهد از نظر واقعیت متناسب با شرایط بیرونی نیست. البته بنده این آمار را تکذیب نمی کنم ولی همچنان رکود در بخش صنایع خرد و کلان حاکم است و با وجود آمارهای مسئولین باز هم تا 60 درصد صنایع در حالت رکود به سر می برند. 

وی اضافه کرد: آنچه که اسم رشد روی آن است مربوط به فروش نفت بوده که طبق آمار افزایش داشته اما منطق حکم می کند که فروش نفت در سال آینده نفت بیشتر نخواهد شد چرا که در بازار جهانی به سقف تولید حدو 3 دلار و 55 سنت رسیده ایم و بعید است که قیمت نفت از وضعیت موجود بالاتر برود. 

عبدی در ادامه افزود: با توجه به توضیحات فوق به این نتیجه خواهیم رسید که رشدی در بخش درآمد نفت نخواهیم داشت و اگر رشدی در بخش پتروشیمی های دیده می شود باید منتظر ماند که در فاز دوم این محصول به فروش برسد و صادر شود هر چند که مدتی در صادرات پتروشیمی عقب نشینی کردیم ولی دوباره بازگشتیم.

سال آینده جهشی در بخش فروش نفت نخواهیم داشت
وی خاطر نشان ساخت: به هر حال نرخ رشد تنها به وضعیت فروش نفت برمی گردد و با توجه به شرایط موجود بعید است که سال  آینده بتوانیم فروش فوق العاده ای داشته باشیم. ریشه رشد اقتصادی را فروش نفت و محصولات پتروشیمی نشات گرفته و با این شرایط بعید میدانم سال آینده جهش و افزایش فوق العاده ای دیده شود.

کارشناس اقتصادی کشورمان تصریح کرد: رکود حاکم در جامعه با توجه به سیاست های دولت است و با این روال بعید است که شرایط تغییر کند به عنوان مثال قراردادی که با ترکیه بسته شده است این است که هر سال 30 درصد از تعرفه کالاهای که از در حال حاضر از 150 قلم به 200 قلم رسیده است کالاهای بی کیفیتی است که با این حرکت دولت نشان داده که گرایش به سمت واردات دارد نه صادرات و همین به رکود در بازار دامن می زند.

به پیش بینی 9/1 دهم درصد رشد در سال آینده هم خوش‌بین نیستم
عبدی تاکید کرد: علارغم ادعاهای مطرح شده من تصور مثبتی از نرخ رشد در بازار ندارم ضمن اینکه بانک جهانی در خوشبینانه ترین حالت نرخ رشد ایران را 9/1 دهم درصد پیش بینی کرده که این درصد هم بعید است، تحقق پیدا کند هر چند که تاکنون دولت توانسته در نرخ تورم به صورت تصنعی قیمت ارز را کنترل کند، کما اینکه در دولت گذشته این اتفاق هم افتاد.

آمار دولت از نرخ رشد و تورم من درآوردی است!
پژوهشگر اقتصادی کشورمان در این خصوص گفت: در دوره آخر ریاست جمهوری کنترل ارز از دست خارج شد و ارز به 3800 تومان هم رسید و کم کم به 3200 به تعادل رسید. الان هم با کنترل دولت این اتفاق افتاد و قیمت ارز به 4 تومان هم رسید. در واقع در دولت گذشته کل حجم نقدینگی بین 430 تا 470 هزار میلیارد بود  و در حال حاضر به 1000 و دویست میلیارد رسیده است. با این حجم نقدینگی باز هم می توان انتظار داشت که در فضای اقتصادی و تقاضای سفته بازی که باعث تشدید فضای روانی می شود، باز هم تورم افزایش پیدا کند. به اعتقاد من موضوع تورم از این اعداد و ارقامی که دولت می گوید کاملا من درآوردی است و در کتاب علم اقتصاد این تعاریف هم وجود ندارد و با این شرایط پیش بینی من این است که در سال آینده تورم 2 رقمی شدن است.

وی در خصوص برآورد قیمت دلار در سال آینده گفت: قیمت دلار افزایش می یابد و از  4 تا 4200 پیش می رود، منتها با کنترل دولت این نرخ به 3800 می رسد و اگر این روند ادامه دار شود می توان انتظار داشت دلار تا 4500 افزایش پیدا کند یعنی نرخ رسمی آن 3700 تا 3800 است که ممکن است به 4500 هم برود البته این مربوط به زمان انتخابات است و دولت تلاش می کند که این اتفاق رخ ندهد.

تورم بعد از انتخابات افزایش می یابد
عبدی تاکید کرد: به هر حال احتمالا تورم بعد از انتخابات جهش پیدا می کند، کما اینکه در دولت قبل بنزین سهمیه بندی بود و تقریبا بخش عمده طبقات محروم و متوسط را پوشش می داد، بنزین مازاد 700  تومان بود ولی الان بنزین 1000 تومانی شده و این افزایش قیمت در افزایش تورم تاثیر داشت. همچنین افزایش قیمت آب و برق در بخش خانوارها و صنعت چشم گیر شد و ظاهرا دولت هم چاره ای جز افزایش این قیمت ها نداشت اما در مجموع این عوامل در کل فعالیت های اقتصادی تاثیر گذار بود و هزینه های اقتصادی را بالاتر برد و باعث تشدید رکود شد.

کارشناس و پژوهشکر اقتصادی ایران در ادامه افزود: سیاست گذارانی که دولت ها را تشویق کردند و آنها هم طبق آمارها جهانی اظهارنظر می کردند دیگر به تبعات این سیاست فکر نکرند و هدف‌مند سازی را صرفا با گرانی حامل های انرژی دانستند و از محل درآمد این منابع توزیع شد و دیدیم که روز به روز حامل های انرژی گران تر می شوند.

وی خاطرنشان ساخت: به هر حال با وجود اعلام آمار و ارقام مسئولین در حضوص وضعیت رو به رشد اقتصادی اما قدرت خریدی در جامعه تزریق نمی شود چرا که مردم در اقتصاد کشور حضور ندارند و همین افزایش قیمت حامل های انرژی هم باعث تشدید رکود می شود و اگر دلار هم گران شود طبیعتا کالا هم گران می شود و به همین دلیل باید انتظار داشته باشیم که هم تورم زیاد شود و رکود.

رشد اقتصادی در سال آینده بین صفر تا نیم درصد است
عبدی در خاتمه افزود: رشد اقتصادی را برای سال آینده در بهترین حالت  بین صفر تا نیم درصد پیش بینی کرد و گفت: با توجه به اینکه به نرخ تورم ضریب می دهند و دولت را موفق نشان دهند اما با توضیحات فوق تورم را بیت 15 تا 20 درصد پیش بینی می کنم البته در چند ماه اول سال اتفاقی رخ نمی دهد و دولت در آستانه انتخابان جلوی افزایش قمیت را می گیرد و بعد از انتخابات در صورتی که انتخاب نشود موج عظیمی از افزایش قیمت را خواهیم دید تا با این کار تلافی آن سر مردم خالی شود!

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: