bazarnews

کد خبر: ۱۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مهدی تقوی درباره طرح اشتغالزایی ضربتی دولت اعتقاد دارد نمیتوان اشتغال به زور ایجاد کرد بلکه با رشد اقتصادی و تولید باید به این هدف رسید
مهدی تقوی اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره شرایط اشتغال در کشور به خبرنگار بازار نیوز گفت: آقای روحانی مقداری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کرده است و بحث‌هایی که الان شکل می‌گیرد حرف‌های غیرعلمی است. وقتی رشد مثبت در اقتصاد است یعنی عده‌ای مشغول به کار می‌شوند و نیروی کار بیشتری لازم است و استخدام می‌کنند. نرخ رشد امسال هم بسیار مناسب بوده است. اقتصادهایی که بالغ هستند اگر 3 درصد هم رشد داشته باشند بسیار خوشحال می‌شوند اما اقتصادهای جوان‌تر مثل ایران یا آن‌هایی که صدمه‌های عجیب دیدند این‌ها در ابتدا نرخ‌های رشد بالاتری خواهند داشت. مانند پیرمردها‌ که بر خلاف جوان‌ها دیگر قد نمی‌کشند. 

وی ادامه می‌دهد: دولت سیاست‌هایی اتخاذ می‌کند تا بخش‌های صنعت یا خدمات به وسیله تولیدی که دارند بتوانند اشتغال ایجاد کنند. 
 
مهدی تقوی درباره طرح اشتغال ضربتی که در ابتدای سال 96 در جلسه هیئت دولت تصویب شد می‌گوید: اشتغال‌زایی زوری نمی‌شود. اشتغال زمانی ایجاد می‌شود که تولید به وجود آید و  به طور کامل به وضعیت کل اقتصاد بر می‌گردد. اگر نرخ رشد منفی شود مانند دوران احمدی نژاد نرخ بیکاری افزایش می‌شود. اینطوری نمی‌شود بگوییم به صورت دستوری اشتغال ایجاد کنیم بلکه باید تولید افزایش یابد. 

وی درباره سیاست‌گذاری‌های دولت در زمینه تولید می‌گوید: اگر اقتصاد شرایطش درست باشد آنگاه چرخ‌های آن خودش حرکت می‌کند. اگر دولت سیاست‌گذاری‌های درست داشته باشد کل اقتصاد بهبود خواهد یافت. اگر طرحی همچون هدفمندسازی یارانه‌های دوران احمدی‌نژاد بیاید اقتصاد به جای اینکه جلو برود به سمت عقب بر می‌گردد. آقای روحانی سیاست‌های اقتصادی درست نداشته و لغو تحریم‌ها بسیار به وی کمک کرد. قبل از تحریم‌ها دولت می‌توانست 1 میلیون بشکه نفت صادر کند اما امروزه صادرات نفتی به 3 میلیون بشکه در روز رسیده است و این عوامل نشان می‌دهد اقتصاد روی غلتک افتاده است و به جلو می‌رود. اگر آقای روحانی همینطور سیاست‌های درستش را جلو ببرد در اقتصاد هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم رشد بیشتر می شود. ولی باید دقت کرد هر چه رشد بیشتری داشته باشیم شیب منحنی افزایش خواهد یافت. زیرا با جلو رفتن اقتصاد گلوگاه‌های تنگی ایجاد می‌شود که می‌تواند رشد را کاهش دهد.

وی درباره شعار انتخاباتی بقایی گفت: این‌ افراد کپی‌های احمدی‌نژاد هستند ضربه‌هایی که احمدی نژاد به مردم تهران زد و این بار هم می‌خواست کاندید شود و با مخالفت مقام معظم رهبری مواجه شد بسیار شدید بود. بیشتر سیاست‌های اقتصادی وی اشتباه بود. در سیاست‌ یارانه‌ها، هر اقتصاددانی می‌داند وقتی نهاده تولید در هنگام افزایش عوامل تولید همچون گاز افزایش می‌یابد منحنی عرضه اقتصاد به سمت چپ و بالا می‌رود و همان اتفاقی می‌افتد که در دوره احمدی‌نژاد افتاد یعنی رکود تورمی. این افرادی که در نزدیک احمدی‌نژاد هستند به نوعی کپی وی‌ می‌باشند و امیدورایم هیچ پستی در کشور نگیرند. 

این کارشناس اقتصادی درباره شعارهای افزایش یارانه می‌گوید: آن یارانه اولیه مردم را بیچاره‌تر و فقیرتر کرد افزایش مجدد آن شرایط را بدتر خواهد  کرد. این‌ها شعارهای پوپولیستی است که برای گرفتن آرای مردم جمع می‌شود. سوال درباره افزایش چندبرابری یارانه این است که هزینه پرداخت یارانه‌ها را از کجا می‌آورد. آیا قرار است دوباره قیمت گاز افزایش یابد؟

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: