bazarnews

کد خبر: ۱۸۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
بررسی عملکرد اقتصادی دولت (5)
محمد علی پورشیرازی کارشناس بخش مسکن میگوید طرح مسکن مهر به دلیل انتقال مردم به شهرهای بزرگ بسیاری را آواره کرد و دولت باید آن را در همان سال اول به اتمام می‌رساند
محمدعلی پورشیرازی کارشناس مسکن در مصاحبه با خبرنگار بازار نیوز درباره وضعیت مسکن در دوره 4 ساله روحانی می‌گوید: مسکن یک نیاز جامعه است و نمی‌شود آن را نادیده گرفت. طرح مسکن مهر مشابه طرح مارشال آلمان بعد از جنگ بود ولی ما بدون بررسی مکانی و کیفیتی این کار را انجام دادیم. اگر به هر کس در تهران یک خانه دهیم می‌دانید چه فاجعه‌ای درست می‌شود؟ چه زشتی به وجود خواهد آمد؟ فردی سرمای ه‌گذاشته و در تهران ساختمان چند طبقه ساخته است حال که می‌خواهد بفروشد کسی خریدار نیست و با خودش می‌گوید اگر سرمایه خود را در بانک می‌گذاشتم بیشتر سود می‌بردم. دولت آقای روحانی در بخش مسکن دنبال روی احمدی نژاد بود و بخش خصوصی را نادیده گرفت. 

شناور شدن مردم به شهرهای بزرگ از دیدگاه پورشیرازی یکی از مشکلات مسکن است و گفت: جلوی شناورشدن مردم باید گرفته شود. هنگامی که بحث مسکن پیش می‌آید تمام تفکرات به سمت اصفهان، مشهد و شیراز می‌رود. ما باید مردم روستاها و شهرهای کوچک را ببینیم تا دامداری و کشاورزی با حرکت مردم به سمت شهرهای بزرگ نابود نشود. ما تمام مسکن را در این چند شهر ایجاد و همه را متضرر کردیم. 

وی ادامه می‌دهد: افراد بسیار زیادی به امید طرح مسکن مهر به شهرهای بزرگ آمدند و در کارهای کاذب مشغول به کار شدند. افرادی که نسل در نسل در خانواده کشاورزی می‌کردند و به کشور خدمات بسیاری می‌رساندند. ما در مسکن مهر مردم را آواره کردیم. اگرچه دولت احمدی‌نژاد این طرح را راه‌اندازی کرد اما می‌توانست طرح را گسترش ندهد و در همان سال اول دولت یازدهم به اتمام نرسد.

این کارشناس مسکن درباره طرح‌های وامی دولت برای مسکن متذکر می‌شود: الآن می‌گویند به افراد متقاضی مسکن 80 میلیون وام می‌دهند. این فرد چگونه می‌تواند اقساط این وام را پرداخت کند؟ در بیشتر کشورهای دنیا تا 95 درصد خرید مسکن را وام می‌دهند اما به‌گونه‌ای که مردم بتوانند آن را پرداخت نمایند. باید کاری بکنیم جلوی شناور شدن مردم را گرفته شود. 

پورشیرازی درباره عملکرد کلی اقتصادی دولت می‌گوید: به‌طورکلی در اقتصاد مردمی هیچ کاری نکردیم و تنها تلاش شده که دولت را بزرگ‌تر و کارمندان را بیشتر کنیم. نگاه کنید چند درصد کارخانه‌های شهرک صنعتی قزوین و اراک تعطیل شده‌اند. 
در انتها هنگامی که از این کارشناس مسکن پرسیدیم چه راهکاری برای بیرون رفتن مسکن از رکود دارید گفت: برای بیرون رفتن  از این شرایط باید کاری کنید که تولیدی‌ها رونق پیدا کنند و درآمد مردم بهبود یابد. حجم نقدینگی در کشور بسیار افزایش یافته و مردم اطمینان سرمایه‌گذاری ندارند و به جای آن پول‌های خود را در بانک نگه می‌دارند.

 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: