bazarnews

کد خبر: ۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰
کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با بازار نیوز؛
کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران گفت: شفافیت یکی از موارد اصلی سلامت اقتصادی است و مخالف مجمع تشخیص مصلحت نظام با این مهم هم ایجاد شبهه می کند و باید دید، استدلال مجمع از عدم شفافیت چیست؟
مخالفت تشخیص مصلحت نظام با شفاف‌سازی اموال شبهه  ایجاد می‌کند/ دولت باید نظارت کند نه دخالتآلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران در خصوص عدم تصویب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر عدم شفاف سازی اموال مسئولین، همسر و فرزندانشان  به خبرنگار بازار نیوز گفت: شفاف سازی اصولی است که جلوی بسیاری از فسادهای اقتصادی و اختلاس را می گیرد.

وی اضافه کرد: در دولت های پیشرفته موضوع شفاف سازی در سیستم اقتصادی پیاده شده است و به نوعی آن را معیار سلامت اقتصادی مطرح کرده اند. مسئولین  قدرت و اختیاراتی دارند که می توانند به راحتی امتیازاتی را واگذار کنند و از رانت های آن استفاده کنند از این جهت یکی از راههای جلوگیری از چنین فرصت طلبگی های اعلام و شفاف سازی اموال است.

بغریان تصریح کرد: در شفاف سازی اموال، املاک و حساب بانکی می توان از مواد فسادهای مالی جلوگیر کرد هرچند که در بحث حقوق های نجومی هم تا الان شفاف سازی صورت نگرفته ضمن اینکه پرداخت حقوق های بالا و نجومی طی چند وقت اخیر طبق قانون و اختیارات دولتی صورت گرفته نه اختلاس.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: سلامت اقتصادی کشور یکی از ملاک های اصلی دولت است. یک سرمایه گذار خارجی اول شاخصه های و معیارهای اقتصادی کشور را مورد قیاس قرار می دهد و بعد تصمیم به سرمایه گذاری می کند، اگر در کشور پرداخت و درخواست رشوه باشد بالطبع سرمایه گذار نمی تواند هزینه تولید را زیاد کند و به نوعی نمی تواند ایجاد رقابت کند.

کارشناس اقتصادی اذعان داشت: به هر حال شفافیت یکی از موارد اصلی سلامت اقتصادی است و مخالف مجمع تشخیص مصلحت نظام با ین مهم هم ایجاد شبهه می کند و این جایی بحث دارد که استدلال مجمع از عدم شفافیت چیست؟

وی افزود: وقتی مراجع قانونی و سازمان نظارتی وجود دارد و این ارگان ها برای جلوگیری از رشوه، فساد اقتصادی و توزیع درآمد ناعادلانه مجبورند که این چک آپ ها را انجام دهند و اصل این موضوع هم اعلام کردن آن از سوی مسئولین است. اگر نباشد فساد رواج می یابد.

بغریان در خصوص تغییر شاخص های  اقتصادی در کشور طی چند وقت اخیر نیز گفت: با وجود رشد تورمریال رونق کم بازار و ازدیاد بیکاری و از همه مهمتر نوسان در بازار بورس باز هم معتقدم در حال حاضر وضعیت اقتصادی خوب است و حتی کسی که در بخش بورس، ارز و ساخت وساز تسلط چندانی ندارد می تواند به این بخش به راحتی ورود پیدا کند.

اقتصاد کشور به یک ثباتی رسیده که هر کسی هم که سرمایه کلانی دارد اما نمی داند در کجا سرمایه گذاری کند که این مورد هم کاملا طبیعی است و نشانه سردرگمی در اقتصاد نیست.

باید فرصت ها شناسایی شوند و بعد سرمایه گذاری ایجاد شود. دولت باید فقط نظارت کند نه دخالت تا از این فرصت ها سوء استفاده و سیاه نمایی نشود. پس این مورد را نباید به  حساب عدم کارایی دولت گذارند، بلکه دولت یک جو روانی و یک رونق کاذب را متوقف کرده است. در حال حاضر کسی سراغ دلالی در قیمت های ارز، خودرو و ساخت و ساز نمی رود.

بغریان در این خصوص گفت: با این شرایط اگر مردم دندان روی جگر بگذارند و دولت انتظار زیادی ایجاد نکند قطعا به سمت خروج از رکود می رویم. مردم باید منتظر بمانند و تحمل کنند. در اقتصاد سالم انتظار ورزشکستگی هم وجود دارد. درواقع با این روال چشم انداز اقتصاد را روشن می بینم.

استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در خصوص رکود در بخش مسکن گفت: دولت برای خارج شدن مسکن از رکود وظیفه ای ندارد و نمی تواند با تسهیلات و وام ها به مردم این کار را انجام دهد. وام های که دیگر کسی توان بازپرداخت اقساط را ندارند 

وی در خصوص نگرانی ها از وضعیت فروش کالای داخلی هم گفت: در بخش کالای داخلی چون با کیفیت نیستند و بازاریابی نداریم نگران هستیم هر چند که در این صورت شاید سود از تجارت و واردات تامین می شود و این دردسر کمتری هم دارد. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: