bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس صنعت خودرو، پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس برای واردات خودرو از طریق ارز‌های خانگی را مصداق عینی پول‌شویی توصیف کرد.

واردات خودرو با چاشنی پول شویی!

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «امیرحسن کاکایی» کارشناس صنعت خودرو در واکنش به پیشنهاد اخیر «لطف الله سیاهکلی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیرامون واردات خودرو با استفاده از ارز‌های خانگی، به بازارنیوز گفت: این اظهار نظر مصداق عینی پولشویی است.


این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم که بانک مرکزی به عنوان عالی‌ترین نهاد پولی و مالی کشور زیر بار چنین مسئله‌ای برود، زیرا با نشان دادن چراغ سبز به این موضوع، راه برای پول‌شویی و تمیز کردن منابع مالی قاچاقچیان هموار می‌شود.


وی تصریح کرد: با عملیاتی شدن واردات خودرو از طریق ارز‌های خانگی، بانک مرکزی توسط قاچاقچیان فریب خورده و تمامی سازوکار‌هایی که این نهاد پولی و مالی برای کنترل بازار ارز تاکنون عملیاتی کرده است، به راحتی از بین می‌رود.


کاکایی همچنین درباره تاخیر وزارت صمت در تحویل خودرو‌های وارداتی هم گفت: در حال حاضر واردات خودرو در ایران با مسائل و مشکلات گوناگونی همراه است. این وعده در شرایطی از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد که کشور با مشکلات ارزی متعددی دست و پنجه نرم کرده و هنوز می‌کند.


این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در فرایند واردات خودرو، بانک مرکزی بر خلاف وزارت صمت، رویکرد عاقلانه‌ای را در پیش گرفت. در طول یک سال و نیک گذشته، تغییرات بسیار زیادی در شروط واردات خودرو ایجاد شد؛ لذا، با توجه به این قبیل مسائل، عملکرد وزارت صمت پیرامون واردات خودرو را باید مبهم توصیف کرد.


وی متذکر شد: وزارت صمت در دوره قبل، برای واردات خودرو به شدت تحت تاثیر مجلس قرار داشت و به همین خاطر هر آنچه نمایندگان مجلس درباره این موضوع اظهار نظر می‌کردند، مسئولان این وزارتخانه همان را در آیین‌نامه و شروط واردات خودرو اعمال می‌کردند.


کاکایی در پایان یادآور شد: بر خلاف وزارت صمت، بانک مرکزی در قضیه واردات خودرو شتاب‌زده و تحت فشار افراد عمل نکرد و در این موضوع تمرکز خود را صرفاً به منابع ارزی کشور و وضعیت بازار ارز معطوف کرد.

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: