bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
در جلسه امروز شورای رقابت قرار است که در واپسین روز‌های دولت سیزدهم روند اصلاح قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا آغا شود؛ این امر در حالی رقم می‌خورد که وزارت صمت چند ماهی است که نسبت به این خواسته خودروسازان بی توجهی کرده است.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روز پیش(یکشنبه ۳۱ تیر ماه) خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است که در روز سه شنبه (دوم مرداد ماه) دو جلسه در شورای رقابت با موضوع «نظارت بر حُسن اجرای دستورالعمل تنظیم بازار خودرو‌های سواری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت» و همچنین «قیمت خودرو‌های سواری از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ الی ۱۴۰۲/۰۲/۱۶» برگزار شود.

اصلاح قیمت خودرو در وقت اضافه/ واکنش دولت چهاردهم به این موضوع چه خواهد بود؟
همزمان با انتشار این خبر، «جواد توسلی‌مهر» مدیرعامل سایپا هم در مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده شرکت سایپا از اخذ مجوز برای اصلاح قیمت محصولات این شرکت خبر داد.


او در اینباره توضیح داد: در کمیته خودرو، اقدامات مناسبی صورت گرفته و در حوزۀ محصولات قدیمی‌تر هم مقرر شده که تا پایان سال با دریافت مجوز‌های لازم، اصلاح قیمت داشته باشیم.


آغاز فرایند اصلاح قیمت خودرو‌ها درست زمانی در زمانی شروع شده که چند روز دیگر به مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور جدید بیشتر باقی نمانده است.


تغییر در دقیقه نود


«سعید مدنی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون علت اتخاذ این تصمیم در برهه زمانی فعلی اظهار کرد: این موضوع باید در دو بعد بررسی شود؛ در وهله اول، گرفتن چنین تصمیمات مهمی در این بازه زمانی را یک نوع سیاست در کشور می‌دانم؛ زیرا همیشه سیاست‌هایی که در طول عمر دولت مستقر مسکوت مانده، در این زمان مطرح و در نهایت تعیین تکلیف می‌شود که به نوعی امر معمولی است.


این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: این اقدام عمدتاً با دو نیت حل مسئله و یا چالش آفرینی برای دولت بعدی انجام می‌شود که در حال حاضر بعید می‌دانم شامل مورد دوم باشد.


وی ابلاغ دقیقه نودی آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم را به عنوان نمونه‌ای عینی از این موضوع بیان کرد و گفت: وزیر فعلی صمت مخالف شدید واردات خودروی دست دوم بود و به همین خاطر زمینه رشد تولید مونتاژکاران را فراهم کرد، اما با رسیدن روز‌های پایانی دولت سیزدهم، نظر او ناگهان تغییر کرد و به یکباره واردات این نوع اتومبیل‌ها آزاد شد.


اصلاح قیمت، خواسته همیشگی خودروسازان از دولت‌ها


مدنی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بنگاه اقتصادی مورد بحث ما که دو خودروساز بزرگ یعنی ایران‌خودرو و یا سایپا هستند برایشان فرقی ندارد که تصمیم اصلاح قیمت خودرو در دولت سیزدهم اتخاذ و ابلاغ شود یا دولت چهاردهم.


این کارشناس صنعت خودرو همچنین درباره واکنش دولت چهاردهم نسبت به این موضوع اظهار کرد: این دولت مخالفتی با این موضوع نخواهد کرد، زیرا قیمت جدید خودرو‌ها بر اساس فرمولی کشف می‌شود که شورای رقابت از قبل آن را تعیین کرده است. تغییر قیمت خودرو‌ها در نهایت به نفع خودروسازان خواهد بود؛ لذا با آغاز به کار دولت چهاردهم هم این امر محقق خواهد شد.


این کارشناس صنعت در پایان تاکید کرد: اصلاح قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا امر اجتناب ناپذیر است که به هر حال باید انجام شود، حال می‌خواهد توسط دولت سیزدهم به وقوع بپیوندد یا دولت چهاردهم.


واردات خودرو، عاملی که حواس وزیر صمت را از صنعت خودرو پرت کرد


بیش از چهار ماه از سال ۱۴۰۳ می‌گذرد و در طول این مدت خودروسازان همواره از وزارت صمت درخواست اصلاح قیمت محصولات خود را داشتند؛ اما به نظر می‌رسد اکنون که دولت در روز‌های پایانی خود قرار دارد، مسئولان این وزارتخانه تازه به یاد این خواسته افتاده‌اند.


حال این سوال مطرح است که چرا وزارت صمت در واپسین روز‌های دولت روند اصلاح قیمت خودرو‌ها را آغاز کرده و چرا این همه مدت در انجام این موضوع تاخیر انداخته است؟

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: