گروه بازار دیجیتال بازارنیوز- مسعود قالیباف؛ در مقاله ای که به قلم اینوتا لوکونگا منتشر شده ، آمده است : کسب و کارهای کوچک در برخی کشورها، 50 درصد از اشتغال و 70 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند.
با این وجود آنها با موانعی برای رشد مواجه هستند و مشارکت آنها در اشتغال (جذب نیروی کار) کمتر از حد ظرفیت (بالقوه) است. در بیشتر مناطق، شرکتهای کوچک و متوسط با دسترسی محدود به اعتبار، محیط های تجاری نامطلوب، و شکاف منابع طبیعی مواجه هستند.
فناوریهای دیجیتال فرصتهای جدیدی برای دستیابی به رشد سریعتر در اختیار کسب و کارها قرار می دهد. فناوریهای نوظهور و اینترنت پهن باند میتواند بهره وری عملیاتی، نوآوری و دسترسی به بازارها و تأمین مالی را تسهیل کنند و میتوانند بنگاهها را قادر به کار از راه دور در حین قرنطینه شدن کنند. انعطاف پذیری کار از راه دور می تواند به ورود زنان و جوانان به بازار کار کمک کند.
اما تاکنون، بنگاههای کوچک و متوسط در منطقه (خاورمیانه و شمال آفریقا) در پذیرش فناوریهای دیجیتال و تجارت الکترونیکی کند عمل کرده اند و کسب و کارها دنباله رو دولتها و مصرف کننده ها در استفاده از اینترنت هستند.
همانطور که مصرف کنندگان به سرعت به سمت خرید آنلاین می روند و به طور فزآینده خدمات سریع و راحت را ترجیح می دهند، مشاغل کوچکتر برای ادامه رقابت و دوام خود باید راه حلهای دیجیتالی را اتخاذ کنند.
از آنجا که شرکتهای کوچک و متوسط کلید ایجاد اشتغال را در اختیار دارند، دولتها می توانند با توسعه و اجرای استراتژیهای ملی که هم محدودیتهای عرضه و تقاضا را در مقابل دیجیتالی سازی بر طرف میکنند، به تسریع در تحول دیجیتالی خود کمک کنند.
در سمت عرضه، اولویت باید رفع موانع رقابت و افزایش سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد تا از دسترسی جهانی به اینترنت پرسرعت مقرون به صرفه اطمینان حاصل شود. در حال حاضر، در حالی که همه کشورها به شبکه بین المللی فیبر نوری دسترسی آسان دارند، بسیاری از آنها موانع ورود مانند انحصار دولت یا محدودیت مشارکت خارجی و همسان سازی شبکه را حفظ می کنند. اینها، همراه با الزامات بالای سرمایه گذاری، استقرار فناوریهای پیشرفته شبکه و نقاط تبادل اینترنت را کند کرده است. به غیر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دسترسی بسیاری از کشورها به اینترنت پهن باند پرسرعت محدود است و خدمات اینترنتی اغلب کند و غیر قابل اعتماد هستند. بنابراین استفاده از اینترنت برای ایجاد کسب و کار را محدود کرده اند.
اصلاحات آموزشی و بازار کار برای کاهش شکاف مهارت دیجیتال لازم است. مهارتهای دیجیتال در سراسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کم است و برخی از کشورها با سطح بالای از تخصص دیجیتال، مانند لبنان و مصر، گاهی اوقات به کشورهای با درآمد بالاتر، از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مهاجرت می کنند. تکلیف دروس علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات و ارائه آموزش و آموزش فنی و حرفهای از طریق مشارکت عمومی- خصوصی میتواند باعث افزایش مهارتهای فنی در میان مدت شود. در عین حال، کاهش محدودیتهای کارگری برای تسیهل مهاجران در مناطق کاملاً فنی می تواند شکاف مهارتها را در کوتاه مدت کاهش دهد.
برای بهبود تدارکات تجارت الکترونیکی و اطمینان از تأمین برق، اصلاحاتی نیز لازم است که بدون آنها اینترنت نمیتواند کار کند. کمبودهای موجود در تدارکات تجارت الکترونیکی- سیستمهای آدرس واحد[1]، کدهای منطقه[2]، خدمات پستی[3]، ترخیص کالا از گمرک- در حال حاضر تحویل را به تأخیر می اندازد و هزینه تجارت آنلاین را افزایش می دهد.
اصلاحات نظارتی و دیگر اصلاحات نیز برای تسهیل توسعه زیرساختهای مالی دیجیتال ضروری است. خدمات مالی دیجیتال اخیراً بنیان محکمی برای تحول دیجیتال ایجاد نمی کنند زیرا زیر ساختها و ابزارهای پذیرش پرداختهای الکترونیکی- مانند پایانه های فروش[4]، کارتهای اعتباری و بدهی- نفوذ محدودی دارند و سیستم پرداخت عمدتاً با یکدیگر همکاری ندارند. با توجه به اندازه قابل توجه بخش دولتی در اکثر کشورها و فراگیر بودن پرداخت یا دریافت و پرداخت از دولتها، دیجیتالی شدن خدمات و تدارکات دولتی می تواند مشوق شرکتهای کوچک و متوسط باشد تا از این الگو پیروی کنند.
در سمت تقاضا، شکاف استفاده دیجیتال - اختلاف بین افرادی که در مناطق تحت پوشش پهن باند زندگی میکنند اما از اینترنت استفاده نمی کنند- چندین برابر شکاف پوشش است. این نشان می دهد که تقاضا به دلایلی غیر از عدم دسترسی به اینترنت محدود شده است.
برای افزایش تقاضای خدمات دیجیتالی، دولتها باید با تقویت چارچوبهایی برای امنیت سایبری، شناسایی دیجیتال، حریم خصوصی داده ها و حمایت از مشتری، برنامه های آگاهی و دیجیتال و همچنین آگاهی از مشتری را تقویت کنند. طبق گزارشها، در سراسر منطقه، مصرف کنندگان به وب سایتها برای رسیدگی به اطلاعات خود اعتماد ندارند و از حقوق مصرف کننده خود بی اطلاع هستند. در بعضی از کشورها، مصرف کنندگان برای پذیرش راه حلهای دیجیتال از توانایی خوبی برخوردار نیستند زیرا بخش عمده ای از جمعیت به اینترنت متصل نیستند. در بخشهایی از منطقه، شامل شمال آفریقا و ایران، مالکیت تلفنهای هوشمند و سایر دستگاههای مجهز به اینترنت زیر متوسط جهانی است.
Source: https://blogs.imf.org/2020/09/22/digital-solutions-for-small-businesses-in-the-middle-east-and-north-africa/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery
[1] unified address systems
[2] area codes
[3] postal service
[4] point-of-sale