bazarnews

کد خبر: ۱۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
کارشناس بانکی کشورمان در گفتگو با بازار نیوز؛
در ادامه ورشکستگی موسسه های مجاز و البته غیر مجاز طی چند وقت اخیر، کارشناس امور بانکی کشورمان که سابقه حضور در بانک های سپه و تجارت را در کارنامه خود دارد، به 10 پرسش در خصوص تکلیف سپرده گذاران میزان پاسخ داد.
به گزارش بازار نیوز، در ادامه انحلال سریالی موسسه های غیر مجاز، میزان هم از پا درآمد! موسسه ای که خود زیر ذره بین یک ارگان هشدار دهنده به موسسات غیر مجاز بود، امروز خود هم غیر مجاز از آب درآمد! و سپرده گذاران آشفته این موسسه به تیتر یک رسانه های خبر تبدیل شدند. سریالی که طی چند هفته گذشته به بزرگترین چالش بانک مرکزی تبدیل شده است و جالب اینجاست که هنوز بانک مرکزی نتوانسته فعالیت مخرب این موسسه های را به طور کلی خنثی کند و در نهایت ارگانی که خود باید موسسه های غیر مجاز را پلمپ و هیات مدیره آن موسسه را مجازات می کرد امروز سرنوشت ثامن الحجج، کاسپین و ... دچار شد!

به هر حال البته نکته قابل توجه اینجاست که با وجود اینکه این موسسه ها در چارچوب ضوابط مالی بانک مرکزی قرار ندارند اما مردم درس عبرت نگرفته اند و حاضراند تنها برای به دست آوردن سود بیشتر و البته اندک در طی چند ماه ریسک از دست دادن کل پول خود را بپذیرند و این در حالی است که این موسسه ها با همین ترفند ساده توانسته اند همه دارایی زندگی تعداد زیادی از مردم را جذب کنند و امروز همان تعداد به مالباخته های بزرگ موسسه میزان تبدیل شده اند.

و حال این سوال ذهن مردم و مالباخته ها را درگیر کرده است که با این شرایط چه ارگانی مسئولیت این ورشگستگی را بر عهده می گیرد؟ که آیت الله تجلی کارشناس امور بانکی در این خصوص به خبرنگار بازارنیوز گفت: حتی یک بانک و موسسه صرف داشتن مجوز در صورت ورشکستگی هیچ تعهدی به سپرده گذار ندارد. به هر حال ریسک سپرده گذاری در موسسه های غیر مجاز هم بالاتر است و این در حالی است که بانک مرکزی هیچ تعهدی به سپرده گذاران موسسه های و حتی بانک ها را هم ندارد. همانطور که در همه دنیا این مورد مرسوم بوده است.

مردم سپرده خود را از کجا طلب کنند؟ 
تجلی در این خصوص گفت: متاسفانه ما هنوز نهادی که در این زمینه پاسخگو باشد را در کشور نداریم. یک نهادی که بانک ها و موسسات مالی را در دنیا رتبه بندی کند چرا که در همه  دنیا، موسسات مالی رتبه بندی می شوند. به این صورت که یک موسسه که نه وابسته به بانک مرکزی و سیستم بانکی است به صورت مستقل بانک ها را رتبه بندی می کنند.

با این سیستم مردم برای سپرده گذاری اول به رتبه بانک ها نگاه می کنند و در صورتی که رتبه بانک پایین باشد خطر ریسک سرمایه گذاری را در می کنند و متاسفانه این در حالی است که در ایران مردم به دنبال سود بیشتر هستند رتبه سلامت مالی بانک ها! به هر حال اگر کسی فعالیت اقتصادی ندارد و با سود سپرده گذران زندگی می کند نباید در یک موسسه غیر مجاز برای  درصد سود بیشتر سپرده گذاری کند چرا که با این کار باید ریسک بالاتری را بپردازد. پس باید به مردم آگاهی بدهیم تا در زمان سپرده گذاری به این نکته بیشتر توجه کنند. 

چه بانکهای در ایران رتبه بندی دارند؟ 
کارشناس اقتصادی و بانکی کشورمان اذعان داشت: در ایران بانک توسعه صادرات و تجارت تنها بانکی هستند که رتبه ریسک بانکی خود را دریافت می کنند. این رتبه بندی به مردم می گوید که چقدر این بانک ها سلامت مالی دارند و اعداد به دست آمده از بالاترین قدرت مالی تا کمترین شروع می شود و موسسه ای که پایین ترین رتبه را بگیرد ریسک بالاتری دارند و باید به سپرده گذاری در آن بانک یا موسسه شک کرد.

کار صندوق ضمانت سپرده ها چیست؟
وی تصریح کرد: اخیرا صندوق ضمانت سپرده ها ایجاد شده که قبلا این صندوق وجود نداشت. در واقع این صندوق ها سپرده های بانک ها را تضمین می کنند ضمن اینکه این تضمین شرایطی دارد که در دنیا همه با این تضمین آگاه هستند. به طور مثال هیچ وقت در بانک های کانادا نمی بینید که بیشتر از 100 هزار دلار در بانک از سوی سپرده گذار، سرمایه گذاری شود، چون صندوق ضمانت سپرده بیشتر از 100 هزار دلار را پوشش نمی دهد و در کشور ما هم بیشتر از 100 میلیون تومان از حساب سپرده شما را پوشش نمی دهد.  در نتیجه اگر شما 200 میلیون در یک بانک سپرده گذاری کرده اید، در صورت ورشکستگی شما می توانید تنها100 میلیون پس بگیرید! و اگر یک میلیارد دارید، آن را در چند بانک بگذارید که ریسک از دست دادن آن را به حداقل برساند. 

بانک مرکزی چه وظیفه ای در قبال این سپرده ها دارد؟
تجلی خاطر نشان ساخت: بانک مرکزی هیچ تقصیری در ورشکستگی موسسه های مالی و اعتباری ندارد و نظارت بانک مرکزی همیشه همراه یک بانک نیست و تنها در آخرین مرحله بانک مرکزی نقش نظارتی را به همراه دارد.

تکلیف موسسه مالی که مجوز ندارد چه می شود؟ 
وی گفت: نظارت بانک مرکزی شامل موسساتی می شود که مجوز بانک مرکزی دارند و هشدار و پلمپ یک موسسه ای که اعتباری نیست زیر نظر قوه قضاییه است.

تکلیف سپرده گذاران موسسه میزان که زیر نظر قوه قضاییه تشکیل شده و امروز ورشکسته شده است چه می شود؟
این کارشناس بانکی تصریح کرد: این موسسه منحله زیر نظر ارگان قوه قضاییه و مقامات اجرایی است که خود به عنوان اهرم قدرت موسسه های غیر مجاز را پلمب می کند و این محل چالش و اوج تاسف برانگیز ماجرا است که قوه قضاییه که مسئول برخورد با موسسه های غیر مجاز است و برای خاطیان این موسسات باید حکم صادر کند، موسسه خودش غیرمجاز و منحله است. به هر حال در این جا یک خلع قانونی وجود دارد که باید هر چه زودتر اصلاح شود.

چه کسی باید این خلع قانونی را اصلاح کند؟
وی افزود: باید مجلس برای برطرف کردن این خلع قانونی ورود کند و برای مدیران عامل این موسسات مجازات های سنگینی در نظر بگیرد. ضمن اینکه همچنان معتقدم که باید مطبوعات و رسانه ها  به مردم آگاهی بدهند که صرف داشتن مجوز، بعد از ورشکستگی دلیلی برای از دست دادن پول سرمایه گذار نیست. به طور مثال اگر یک مغازه بدون مجوز کار کند قاعدا صنف مربوطه به نیروی انتظامی اعلام می کند و در واقع نیروی انتظامی باید جلوی موسسات غیرمجاز را بگیرد و اقدام به پلمپ کند. اما وقتی یک موسسه با نیروی انتظامی شروع به فعالیت می کند این سوال پیش می آید که چه کسی می تواند جلوی فعالیت این موسسه غیر مجاز را بگیرد و اینجا محل چالش است. 

وی در توضیح این موضوع گفت: قاعدا بانک مرکزی قدرت اجرایی برای برخورد با موسسات متخلف را ندارد و نهایت کاری که می تواند انجام دهد این است که این موسسه ها را به دستگاههای مربوطه معرفی کند.

تکلیف مردم چه می شود؟
تجلی در این خصوص گفت: مردم کار خاصی نمی توانند بکنند، باید اطلاع رسانی کرد به طور مثال موسسه کاسپین با وجود مشکلات پیش آمده هنوز فعالیت می کند از طرفی مردم از یک سو در کلان شهرها به دنبال پول از این موسسه هستند و از سوی دیگر در مناطق کوچکتر موسسه کاسپین به رقیب اصلی بانک ها تبدیل شده است. این نشان می دهد که مردم علاوه بر اینکه آگاهی ندارند در شهرهای کوچک به موسسه کاسپین اعتماد کرده اند. 

چه کسی باید به سپرده گذاران میزان پاسخگو باشد؟ 
وی تصریح کرد: سهامداران اصلی، هیات مدیره و اعضای آن باید پاسخگو باشند و به اعقاد من در صورت عدم پرداخت سپرده مردم باید مجازات شوند و به زندان بروند هر چند که مردم باید با بانک و موسسه های مجوز دار کار کنند و ثانیا خود را در معرض ریسک موسسات غیر مجاز قرار ندهند و برای طمع سود بالاتر به سمت موسسه های کوچک تر نروند. 

ریسک تمرکز چیست؟
وی خاطر نشان ساخت: ریسک تمرکز این است که همه دارایی خود را در یک جا بگذارید، مثلا در همه جای دنیا صندوق های سپرده، بیشتر از 100 هزار دلار و در ایران بیشتر از 100 میلیون را برای پرداخت تعهد نمی دهد ضمن اینکه ضرب المثل "تخم مرغ هایت را در یک سبد نگذار! این معنای همان ریسک تمرکز را می دهد که اگر پول دارید همه پولتان را در یک جا نگذارید تا در صورت ورشکستگی بانک و یا موسسه همه زندگی خود را از دست ندهید! این ضرب المثل قدیمی در خیلی از کشورها مثلا اندونزلی، مالزی، هند و در کشورهای اروپایی و توسعه یافته که خیلی کار می کنند آغاز به کار شده که متاسفانه در کشورما این طرح بسیار ضعیف است. البته بخش زیادی از مشکلات پیش آمده برای مردم این است که مردم مشکل برنامه ریزی برای پول خود دارند. در واقع نمی دانند سرمایه خود را در کجا به کار ببرند که در از آن راه به سود بیشتری برسند. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: