bazarnews

کد خبر: ۱۶۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
عضو شورای دستمزد:
ناصر چمنی عضو شورای دستمزد می‌گوید: امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که بتوانیم حداقل حقوق را بالای یک میلیون تومان مصوب کنیم. در کنار این رقم مسائلی همچون حق اولاد و مسکن مقداری می‌توان قدرت خرید کارگران را بهبود ببخشد.
ناصر چمنی عضو شورای حقوق و دستمزد در مصاحبه با خبرنگار بازار نیوز درباره جلسه امروز حداقل دستمزد می‌گوید: به نظر من مقامات دولتی، کارفرمایی و ما نمایندگان کارگری امروز باید بنشینیم و به صورت منطقی جلسه را اداره کنیم و نه به خاطر مسائل شخصی خودمان بلکه به خاطر کارگران به بحث پیرامون موضوعات بپردازیم. دولتمردان باید یک مقدار فراتر به جریان نگاه کنند. به خاطر اینکه موضوع دستمزد بسیار حساس شده و آن‌قدر وضعیت معیشت کارگران پایین آمده که مشاهده می‌کنیم مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که با خبرگان داشتند به این مسئله به شدت اعتراض کردند و نشان می‌دهد ایشان هم خبرهایی از وضعیت کارگران جامعه دارند. وقتی مقام معظم رهبری درباره یک موضوع صحبت می‌کند یعنی به بحران تبدیل شده است. فکر می‌کنم با سخنانی که حضرت آقا فرمودند جلسه امروز باید دیدگاهش را نسبت به گذشته تغییر دهد و وضعیت معیشتی به گونه‌ای شود که حداقل قدرت خرید کارگران امسال مقداری افزایش یابد. چون مشاهده می‌کنیم کمبود درآمد کارگران می‌تواند اثرات اجتماعی بسیاری داشته باشد. 


وی ادامه می‌دهد: ما شاهد این هستیم که طلاق در جامعه بسیار افزایش یافته و این موضوع به کاهش قدرت خرید جامعه کارگری بر می‌گردد. فکر می‌کنم کارگران به خط قرمز رسیده‌اند و تاب و توان تحمل بیش از این را ندارند. کارگران ما همیشه محفوظ به حیا و کمک دولت بوده‌اند. اگر برگردیم عقب می‌بینیم که در 8 سال جنگ افزایش حقوقی نداشتیم ولی کارگران شرایط کشور را درک می‌کردند. سپس در دوران سازندگی و دولت‌های بعدی به کارگران رسیدگی نشد. دیگر در این 38 سال طاقت و توان خود را از دست داده‌اند و نیاز است مقداری منطقی‌تر به آن نگاه کنیم. 


چمنی درباره برآورد شورای دستمزد درباره حداقل معیشت کارگران می‌گوید: برآوردهای ما در شورای دستمزد که با حضور نماینده کارگران، کارفرما و دولت صورت گرفته نشان می‌دهد کارگران باید حداقل دو میلیون و پانصد هزار تومان دستمزد دریافت کنند. خوشبختانه در جلسه هفته گذشته دولت و کارفرما قبول کردند این مبلغی که بدست آمده برای تأمین حداقل نیازها لازم است. اگرچه آن‌ها قبول می‌کنند اما هنگام امضا کردن حداقل دستمزد شرایط خود را تغییر می‌دهند. 

این عضو شورای دستمزد در انتها می‌گوید به دولت فشار وارد خواهیم کرد تا دستمزد صرف‌نظر از حقوق جانبی همچون حق اولاد و غیره، به بالای یک میلیون تومان برود و ادامه می‌دهد: من فکر می‌کنم با شرایطی که وجود دارد حداقل دستمزدها باید بالای یک میلیون تومان برود چون در غیر این صورت از بحران و رکود اقتصادی موجود رهایی پیدا نخواهیم کرد. امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که بتوانیم حداقل حقوق را بالای یک میلیون تومان مصوب کنیم. در کنار این رقم مسائلی همچون حق اولاد و مسکن مقداری می‌توان قدرت خرید کارگران را بهبود ببخشد.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: