bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به ثبات و یا کاهش قیمت واحد‌های مسکونی در اواخر دولت سیزدهم، خنثی‌سازی قیمت‌های کاذب، تصویب قانون ساماندهی بازار مسکن، تشدید رکود و در نهایت طرح نهضت ملی مسکن را به عنوان چهار عامل موثر بر این موضوع معرفی کرد.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مجید گودرزی» کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با بازارنیوز پیرامون علل موثر در کاهش و یا ثبات قیمت مسکن در اواخر دولت سیزدهم اظهار کرد: این موضوع متاثر از عوامل مختلفی است. خنثی‌سازی قیمت‌های کاذب توسط برخی سکو‌های اینترنتی اولین و در عین حال مهمترین علت این موضوع محسوب می‌شود. آگهی‌های مسکن منتشر شده در این سکو‌ها، صرفاً تبلیغاتی کاذب برای بالا بردن قیمت مسکن در کلان‌شهر‌ها بود.

۴ عامل موثر در ثبات بازار مسکن در اواخر دولت سیزدهم/ جلوی قیمت‌گذاری‌های کاذب گرفته شد
این کارشناس اقتصاد مسکن اقدامات دولت سیزدهم در این حوزه را به عنوان دومین علت کاهش و یا ثبات قیمت مسکن در اواخر این دولت دانست و گفت: واگذاری زمین به افراد برای ساخت مسکن، کنترل قانونی بازار از طریق پیگیری تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها از جمله اقدامات موثری بود که باعث تحقق این موضوع شد.


وی خاطرنشان کرد: این قانون برای اولین بار و بعد گذشت نزدیک به ۱۱۶ سال از زمان قانون‌گذاری در ایران به طور خاص در حوزه مسکن تصویب و اجرا شد. با تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها دولت برای اولین بار بود که به حوزه قیمت‌گذاری مسکن ورود پیدا کرد.


این کارشناس مسکن تصریح کرد: این قانون در حالی تصویب و اجرا شد که پیش از این قوانین مشابه دیگری همچون قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی را هم داشتیم، اما به دلایل مختلفی این قانون ناکام ماند. تا قبل از تصویب ساماندهی بازار مسکن، قیمت در این بخش یک مجهول بود، به همین خاطر دولت نمی‌توانست از مقررات موجود به خوبی بهره‌برداری کند.


گودرزی کاهش قدرت خرید مردم برای خرید مسکن و همچنین تشدید رکود در این بازار را به عنوان یکی دیگر از عوامل ثبات قیمت در این حوزه معرفی کرد و گفت: متاسفانه دوره انتظار برای خانه‌دار شدن به بالای ۱۰۰ سال رسیده و عملاً می‌توان گفت موضوع خرید و فروش مسکن به دلیل برخی قیمت‌گذاری‌های کاذب برای همیشه قفل شد.


این کارشناس مسکن تصریح کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای رقم خورده که دست مصرف‌کنندگان واقعی برای همیشه از خرید خانه کوتاه شده است، اما از طرف دیگر به دلیل رکود موجود در این بخش، خرید سرمایه‌ای مسکن و یا سرمایه‌گذاری در این بخش هم کاهش قابل توجهی داشته است. رکود همراه با تورم باعث شد که صنعت ساختمان ما آسیب جدی ببیند.


وی در پایان تاکید دولت سیزدهم در پیش‌برد طرح نهضت ملی مسکن را به عنوان یکی دیگر عوامل موثر در ثبات قیمت مسکن در اواخر دولت سیزدهم دانست و توضیح داد: این طرح دولت امید مردم برای خانه‌دار شدن را بیشتر کرد. بعد از یک دوره رکود شدید دوران روحانی، آغاز به ساخت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه واحد مسکونی جهش خوبی در حوزه ساخت و ساز مسکن محسوب می‌شود. این امر نقش موثری در کاهش التهابات بازار مسکن کشور داشت.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: