bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
معاون وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از افزایش قیمت اوره گفت، این اتفاق باعث افزایش قیمت کود اوره و به ضرر کشاورزان خواهد شد؛ در حال حاضر ما برای کشت پاییزه به ۸۰۰ هزار تن کود اوره نیاز داریم، اما اکنون فقط ۱۰۰ هزار تن از این نوع کود در اختیار ما قرار دارد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ همزمان با ابطال مصوبه دولت درباره افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها توسط حکم اخیر دیوان عدالت اداری، هیات وزیران نرخ فروش کود اوره را به نفع شرکت‌های تولیدکننده تا ۶ برابر افزایش داد.

واکنش معاون وزارت جهاد به گرانی اوره / ۷۰۰ هزار تن کود اوره طلب‌کاریم
به گفته یکی از مدیران بخش پتروشیمی، حصه نقدی اوره از کیلویی ۷۹۵ تومان به ۴٨٠٠ تومان افزایش یافته، این امر از سال ۹۸ تا به امروز محقق نشده بود. رشد ۶ برابری اوره درست در زمانی به وقوع پیوسته که فقط ۱ ماه و نیم دیگر تا آغاز کشت پاییزه باقی مانده است.


در حال حاضر کود اوره نقش بسزایی در حوزه کشاورزی دارد؛ لذا، هرگونه افزایش قیمت در این محصول، بخش کشاورزی را با چالش جدی همراه خواهد کرد.


گرانی کود اوره در آستانه کشت پاییزه


«علیرضا مهاجر» معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تبعات منفی این امر بر بخش کشاورزی کشور اظهار کرد: این اتفاق باعث افزایش قیمت کود اوره و به ضرر کشاورزان خواهد شد. پتروشیمی‌ها قبلاً تهاتری را دولت انجام می‌دادند که بر اساس آن، این شرکت‌ها می‌توانستند در برابر مواد اولیه ارزان قیمت، کالا‌های خود را صادر کننده، اما به شرط اینکه نیاز وزارت جهاد کشاورزی را با قیمت ارزان تامین کنند.


معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی با قدرتی که به دست آورده‌اند دولت را تحت فشار قرار می‌دهند به طوری که در سال گذشته و حتی در برخی از ماه‌های سال جاری این شرکت‌ها کود اوره را در اختیار کشاورزان قرار ندادند.


وی تاکید کرد: کشت پاییزه تقریباً یک ماه و نیم دیگر آغاز می‌شود و ما به ۸۰۰ هزار تن کود اوره نیاز داریم، اما متاسفانه ۱۰۰ هزار تن از این نوع کود در اختیار ما قرار دارد. این امر باعث می‌شود که برای سال آینده میزان کشت ما در زمینه محصولاتی همچون گندم و یا دیگر کالا‌های اساسی مانند جو، ذرت، حبوبات و دانه‌های روغنی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.


مهاجر در پایان گفت: در صورت وقوع چنین وضعیتی ما ناچار خواهیم شد که نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار کالا اساسی را از خارج وارد کشور کنیم.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: