bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
آمار‌های مربوط به میزان صادرات و همچنین واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ نشان از رشد ۱۶ تا ۲۰ درصدی در وزن و همینطور افزایش ۲ تا ۲۰ درصدی در ارزش واردات و صادرات این نوع کالا‌ها نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۱۴۰۲ دارد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- مهناز میرزاده (کارشناس اقتصادی)؛ بخش کشاورزی با سهم حدود ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی نقش مهمی در اقتصاد ملی هم در بعد اشتغال هم در بعد تأمین غذای کشور دارد. با وجود اهمیت نقش و سهم بخش کشاورزی در اقتصاد ملی، این بخش به خارج از کشور وابسته است به گونه‌ای که سالانه میلیارد‌ها دلار از منابع و درآمد‌های ارزی برای رفع ناترازی غذای کشور اختصاص می‌یابد. با توجه به اهمیت موضوع در گزارش حاضر به بررسی آخرین وضعیت تجارت خارجی بخش کشاورزی و غذای کشور در سه ماهه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۳ در مقایسه با سه ماه سال گذشته پرداخته می­شود.

بررسی آخرین وضعیت تجارت خارجی کشاورزی در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳
میزان صادرات بخش کشاورزی و غذای کشور در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ به میزان ۱.۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته افزایش بیش از ۲۰ درصدی داشته است. از طرف دیگر، واردات انجام شده به میزان ۴.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته رشد ۲.۳۷ درصدی داشته است. با توجه به رشد فزاینده صادرات نسبت به واردات زمینه کاهش تراز تجاری منفی این بخش فراهم شده است. به گونه­‌ای که تراز تجاری از منفی ۲.۸ میلیارد دلار به ۲.۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.


از دیگر نکات قابل تامل تجارت خارجی بخش کشاورزی و غذای کشور، کاهش ارزش کالا‌های وارداتی با وجود بدون تغییر بودن ارزش کالا‌های صادراتی است. همان­طور که در جدول ۱ ملاحظه می‌شود، ارزش هر تن کالای وارداتی از ۷۱۲ دلار به ۶۲۷ دلار کاهش یافته است. همین موضوع باعث شده است با وجود رشد قابل توجه وزن وارداتی (۱۶.۱۸ درصد) از لحاظ ارزشی رشد حداقلی ۲.۳۷ درصدی داشته باشد. کاهش تورم جهانی و قیمت جهانی غذا و همچنین تغییر در رویه­‌های تجاری نقش قابل توجهی در کاهش ارزش هر تن کالای وارداتی کشور داشته است.


بررسی صادرات زیربخش‌‎های کشاورزی و غذا در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نشان می­دهد که بیشترین سهم در رشد ۲۰.۴ درصدی مربوط به بخش باغی با رشد ۷۷.۶ درصد بوده است. در واقع در سه ماه ابتدایی میزان صادرات این بخش بیش از ۶۶۴ میلیون دلار بوده است در حالی که در سال گذشته این عدد ۳۷۴ میلیون دلار بوده است. بخش باغی سهم ۴۲.۵ درصدی از کل صادرات بخش کشاورزی و غذای کشور داشته است. همین رشد قابل توجه صادرات باغی منجر به کاهش ۶.۶۷ درصدی واردات این بخش در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ شده است.


بررسی واردات زیربخش­های کشاورزی و غذا در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نشان می­دهد که بیشترین سهم در ۲.۳۷ درصدی مربوط به بخش دام و طیور با رشد ۱۸۵.۶ درصدی بوده است. در واقع در سه ماهه ابتدایی میزان واردات این بخش بیش از ۴۱۸ میلیون دلار بوده است در حالی که در سال گذشته این عدد ۱۴۶.۳ میلیون دلار بوده است. دلیل اصلی افزایش قابل توجه واردات دام و طیور مربوط به سیاست‌های تنظیم بازار گوشت قرمز (گوسفند و گوساله) است که در بیش از یک سال اخیر بیشترین تورم سالانه را با افزایش قیمت بیش از دو برابر به خود اختصاص داده است. در واقع دولت و وزارت جهاد در ماه‌های اخیر تلاش نموده است با واردات گوشت قرمز نسبت به کاهش قیمت گوشت توزیعی و حفظ قدرت خانوار‌ها اقدام نماید.

بررسی آخرین وضعیت تجارت خارجی کشاورزی در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳
پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: