bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۳۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
یادداشت|
یک کارشناس اقتصادی طی یادداشتی و با استناد به داده‌های مرکز آمار، به تغییرات متوسط قیمت ۵۳ قلم کالای اساسی برای خانوار‌های شهری در سه سطح ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در خرداد ماه پرداخت.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- مهناز میرزاده (کارشناس اقتصادی)؛ مرکز آمار در یکی از جدیدترین گزارش‌های خود مربوط به وضعیت قیمت کالا‌های اساسی شهری اقدام به گزارش آخرین متوسط قیمت ۵۳ قلم کالای اساسی برای خانوار‌های شهری نموده است. بر همین اساس در گزارش حاضر به بررسی آخرین وضعیت تغییرات قیمت این ۵۳ قلم کالای اساسی در سه سطح ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه پرداخته می‌شود.

بررسی آخرین وضعیت متوسط قیمت کالا‌های اساسی شهری به تاریخ پایان خردادماه ۱۴۰۳


الف) تغییرات ماهانه قیمت اقلام اساسی


در میان ۵۳ قلم کالای اساسی گزارش شده توسط مرکز آمار برای خرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، پرتقال با تغییرات مثبت ۲۳.۵ درصد بیشترین تغییر قیمت را داشته است. در واقع خانوار‌های شهری برای خرید هر کیلو پرتقال ۴۶ هزار تومان را پرداخت کرده‌اند. این در حالی است که در اردیبهشت ماه این کالا، ۳۴.۷ هزار تومان بوده است. بعد از پرتقال، لیمو ترش با تغییرات ۲۱.۳ درصد قرار گرفته است. قیمت هر کیلوگرم لیموترش در خرداد ماه برای خانوار‌های شهری ۵۷.۸ هزار تومان هزینه در پی داشته است.


در خردادماه ۱۴۰۳، پنج قلم کالای اساسی نسبت به ماه گذشته با کاهش قیمت مواجه بوده است در این میان کدو سبز با تغییرات قیمت منفی ۷.۲ درصد بدترین عملکرد را داشته است. به گونه‌ای که خانوار‌های شهری به طور متوسط هر کیلو کدو سبز را ۲۳.۱ هزار تومان خریداری نموده‌اند. بعد از آن پیاز با تغییرات منفی ۶.۳ درصد قرار گرفته است به گونه‌ای که هر کیلو پیاز ۲۷.۱ هزار تومان برای خانوار‌های شهری آب خورده است. سایر اقلام اساسی که با کاهش قیمت در خردادماه مواجهه بوده‌اند عبارتند از: ماهی قزل آلا، روغن مایع و پسته بوده است.

بررسی آخرین وضعیت متوسط قیمت کالا‌های اساسی شهری به تاریخ پایان خردادماه ۱۴۰۳


ب) تغییرات نقطه به نقطه قیمت اقلام اساسی


بررسی ۵۳ قلم کالای اساسی که متوسط قمیت شهری آن‌ها توسط مرکز آمار گزارش شده است نشان می­دهد که هلو با تغییرات مثبت ۹۸.۱ درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است در واقع خانوار‌های شهری برای خرید هر کیلو هلو مبلغ ۱۰۳.۸ هزار تومان پرداخت کرده­اند این در حالی است که در سال گذشته برای خرید همین قلم کالا مبلغ ۵۲.۴ هزار تومان پرداخت می‌کردند.


مهم‌ترین دلیل رشد قیمت هلو در آخرین ماه فصل بهار نوبرانه بودن آن است. گوشت گوسفند دومین کالا با بیشترین تغییرات قیمت نقطه به نقطه بوده است به گونه­ای که تغییرات مثبت ۷۲.۸ درصد داشته است و هر کیلوگرم گوشت گوسفند در پایان خردادماه ۱۴۰۳ به قیمت ۶۵۳ هزار تومان خریداری شده است. این در حالی است که در سال گذشته قیمت آن برای خانوار‌های شهری ۳۷۸ هزار تومان بوده است. شیرخشک دیگر کالا با بیشترین تغییرات قیمت نقطه به نقطه در یک سال گذشته بوده است به گونه‌ای که تغییرات مثبت ۷۰.۵ درصدی داشته است.


تغییرات نقطه به نقطه ۵۳ قلم کالای اساسی نشان می­دهد که ۳ قلم کالای روغن نباتی جامد، روغن مایع و برنج ایرانی به ترتیب با تغییرات منفی ۱۱.۴ درصد، ۹.۳ درصد، ۴ درصد مواجهه بوده و نسبت به خرداد ماه ۱۴۰۲ با کاهش قیمت مواجهه بوده­اند. این در حالی است که دو میوه پرتقال و سیب در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با تورم نقطه به نقطه منفی مواجه بودند که در خرداد ماه از فهرست کاهش قیمت حذف شده اند.

بررسی آخرین وضعیت متوسط قیمت کالا‌های اساسی شهری به تاریخ پایان خردادماه ۱۴۰۳


ج) تغییرات سالانه قیمت اقلام اساسی


بررسی تغییرات سالانه (متوسط قیمت دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به متوسط قیمت دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۲) قیمت ۵۳ اقلام اساسی گزارش شده توسط مرکز آمار در خرداد ماه ۱۴۰۳، نشان می­دهد که ۴ قلم کالای روغن نباتی جامد، روغن مایع، برنج ایرانی درجه یک و سیب زمینی به ترتیب به تغییرات منفی ۹.۶ درصد، ۶.۶ درصد، ۳.۵ درصد، و ۱ درصد با کاهش تورم سالانه مواجه بوده اند. از سوی دیگر ۵ قلم کالای کنسرو ماهی تن، گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوساله، قارچ و ماهی قزل آلا به ترتیب به تغییرات قیمت سالانه ۱۰۰.۳ درصد، ۹۸.۷ درصد، ۹۵.۱ درصد، ۶۶.۶ درصد و ۶۴.۷ درصد بیشترین تورم سالانه را داشته است.

بررسی آخرین وضعیت متوسط قیمت کالا‌های اساسی شهری به تاریخ پایان خردادماه ۱۴۰۳
پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: