bazarnews

کد خبر: ۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
در جلسه هیات وزیران مطرح شد
رئیس جمهور در جلسه هیات دولت از متولیان آماری کشور خواست معیارهای آماری هماهنگ‌تر و دقیق‌تری داشته باشند تا اختلاف آمارهایی که اعلام می‌کنند، کاهش یابد.
بازار نیوز- در جلسه روز گذشته هیات دولت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و مرکز آمار ایران چند گزارش‌ آماری درباره نرخ‌های بیکاری و مهاجرت کشور را ارائه کردند. اگرچه درباره این نوع شاخص‌ها مرکز آمار ایران تنها نهاد رسمی است که گزارش می‌دهد، حسن روحانی از متولیان آماری کشور خواست که معیارهای دقیق‌تر و هماهنگ‌تری داشته باشند، تا اختلافات آماری آنها کاهش یابد. اما این سخن روحانی به چه چیزی اشاره دارد. 

مرکز آمار و بانک مرکزی دو مرجع آماری اصلی کشور محسوب می‌شوند که در شاخص‌های کلان اقتصادی همچون نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و سبد درآمد/هزینه خانوار دست به تدوین گزارش‌های آماری می‌زنند، اما در کمتر موردی گزارش‌هایی که از یک شاخص‌های یکسان در یک دوره زمانی واحد ارائه می‌دهند، به هم شبیه است. گاهی نتایج این دو مرجع از شاخص‌های آماری اصولا با یکدیگر تفاوت دارد. 

آخرین نمونه این اختلاف آماری به نرخ تورم شهری اردیبهشت ماه سال جاری باز می‌گشت. در حالی که مرکز آمار اعلام کرد نرخ تورم ادیبهشت ماه روند منفی داشته و 0.4 درصد کاهش یافته، بانک مرکزی در گزارشی دیگر شاخص تورم اردیبهشت ماه را مثبت توصیف کرد و گفت که تورم ماهانه اردیبهشت 0.9 درصد افزایش داشته است. به عبارتی این دو مرکز روند نرخ تورم شهری را درست بر عکس هم اعلام کردند. یکی به روند نزولی تورم اشاره کرده و دیگری به روند صعودی آن.

اختلاف در رقم تورم ماهانه از تفاوت‌هایی است که همواره در میان این دو نهاد آماری دیده می‌شود. نرخ تورم سالانه اعلام شده توسط این دو نهاد نیز معمولا یک تا 2 درصد با یکدیگر تفاوت دارد. 

نمونه دیگر اختلاف آماری این دو نهاد به نرخ رشد اقتصادی سال 94 باز می‌‌گردد. در حالی مدیران بانک مرکزی به طور غیررسمی نرخ رشد اقتصادی فصول سال 94 را منفی و نزدیک به صفر عنوان می‌کردند که مرکز آمار در گزارشی رسمی این نرخ را مثبت و حدود یک درصد اعلام کرد. 

این اختلاف در معرفی نرخ رشد اقتصادی نه تنها در یک فصل که در فصول دیگر سال 94 هم تکرار شد. به این گونه که بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی را اعلام نمی‌کرد و مرکز آمار نرخی جداگانه و با فواصل طولانی اعلام می‌کرد. 

این شیوه آماردهی و اختلاف میان اعداد و گزارش‌های این دو مرکز البته پیش از این همواره مورد انتقاد کارشناسان و اقتصاددانان مختلف بوده است. اما این انتقاد اکنون فراتر رفته و رئیس‌جمهور  در جلسه یکشنبه شب دولت، ضمن اینکه مسأله بیکاری و مهاجرت را از موضوعات بسیار مهم و اولویت‌دار برای دولت دانست، متولیان آمار کشور را به دقیق‌تر و هماهنگ‌تر کردن معیارها برای کاستن از اختلاف نظر در بیان آمارها توصیه کرد.

روحانی همچنین با تشکر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مرکز آمار ایران، تصریح کرد: گزارش امروز برخی از نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد و متولیان باید نتایج این گزارش ها را برای مردم تبیین کنند.

در این گزارش، اطلاعاتی از روند جمعیت کشور و مؤلفه‌های رشد آن، آینده‌نگری جمعیت و سیاست‌ها و راهبردهای پیشنهادی ارایه شده بود.

بررسی رشد سالانه جمعیت، تحولات گروه‌های عمده سنی و جمعیت فعال کشور، توزیع شهری و روستایی و سنی جمعیت، ازدواج و باروری، میزان و الگوی باروری، تغییرات الگوی باروری در ایران در دهه‌های گذشته، میزان مرگ و میر و جمعیت شاغل و بیکار، و میزان مهاجرت از جمله محورهای مورد بررسی در این گزارش بود.

هیأت وزیران همچنین با بررسی روندهای ارایه شده، محورهای دارای اولویت در برنامه های دستگاه‌های اجرایی در این زمینه را مورد تأکید قرار داد.

افزایش نرخ باروری بالاتر از سطح جانشینی، کاهش مرگ و میر نوزادان، تحکیم بنیان خانواده، ارتقای جایگاه و منزلت سالمندان، مدیریت مهاجرت، توزیع فضای مناسب جمعیت و رصد مستمر تحولات جمعیتی از جمله اهداف مورد تأکید در این جلسه بود.
اقتصاد نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: