bazarnews

کد خبر: ۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
نشست خبری با رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور؛
عقبایی ضمن تاکید بر کمبود مسکن گفت: اصلی ترین مشکل مسکن ما کمبود عرضه است که ناشی از سوء مدیریت و رفتارهای بخشی سازمان‌ها به جای پیگیری منافع ملی است.
دولت تکلیفی برای خانه دار کردن مردم ندارد!حسام عقبائی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور در نشست خبری در سایت خبری بازار نیوز اظهار داشت: مسکن مقوله مهمی در اقتصاد است که در حال حاضر 3 سال در رکود رفته و برای خروج از رکود آن نیازمند اجرای قوانین و مقررات مهمی هستیم. 

برای مشاورین املاک چه کار کردید؟
هر مدیری با توجه به شرایط زمانی و موقعیت های خاص خود و ارتباطاتی که با نهادها و دستگاه های دولتی دارد می تواند تاثیرات خاصی را بر حوزه مشغول به فعالیت خود را بگذارد به همین دلیل اگر مدیری در یک مجموعه ای فعالیت کند که دیدگاه آن با دولت هماهنگ نباشد نسبت به مدیری که با دولت ارتباط مناسب برقرار می کند ناتوان تر خواهد بود؛ متاسفانه بخشی از سیاست های ما در کشور مربوط به همین موارد است که این روند کار نیز سیاست غلطی است.

در دوره سه سال ریاست خود به حفظ ساختار سازمانی صنف مشاوران املاک کشور پرداخته ام زیرا همه بخش های آن دچار بحران و چالش از سوی نهادهای مختلف بوده اند و من سعی در تثبیت آن داشته ام و به موفقیت نیز دست یافتم زیرا به دولت مردان اعلام کردم که فعالان این صنف افراد یک نهاد خصوصی مستقل هستند که نیاز به داشتن شان و جایگاه دارند.

کار دومی که برای اعضای اتحادیه مشاوران املاک انجام داده ایم مربوط به نرخ حق الزحمه آنها است که 16 سال ثابت باقی مانده بود در سال 94 این افزایش قیمت رخ داد و به کمیسیون نظارت هر شهرستان که تعیین کننده نرخ ها است اعلام شد.

یکی از بحث های چالش برانگیز در اقتصاد ایران  مالیات است که پرداخت آن برای بسیاری از اصناف دشوار و دردسر یاز است  به طوری که همیشه از میزان بالای آن سخن می گویند؛ ما نیز سعی کردیم مالیان صنف مشاورین املاک را از زیر نظر سازمان امور مالیاتی کشور خارج و مستقیما با وزارت امور اقتصاد و دارایی مذاکره کرده و برای اولین بار در کشور رشد مالیاتی در اصناف را افزایش ندهیم اما متاسفانه فرهنگ پرداخت مالیات هنوز در ایران به خوبی جا نیافتاده و همچنان بسیاری از پرداخت آن فرار می کنند. 

ارتقا عملی و بالا بردن سطح دانش تخصصی مشاوران املاک در سطح تهران نکته دیگری است که به آن توجه کرده ایم و در همین راستا یک دانشگاه علمی کاربردی در رشته های مختلف مقاطع کاردانی و کارشناسی راه اندازی کردیم و همچنین برای اولین بار در کشور مقطع کارشناسی رشته مشاوران املاک را در هفته گذشته نیز رونمایی کرده ایم.

قرار دادن رشته مشاوران املاک یک کار ریشه ای مناسب محسوب می شود زیرا در واقع شغل مشاور املاک را با اجرای این طرح بیمه کرده ایم و دیگر به فعالان حوزه املاک به نام سوداگر نگریسته نمی شود و آنها نیز رویکردی دانش محور و علمی در شغل مشاورین املاک را خواهند اشت.
طبق قانون نظام صنفی تمام افرادی که در اصناف مختلف مشغول و با زندگی مردم به صورت مستقیم در ارتباط هستند باید ساماندهی شوند تا برای مردم مشکل ایجاد نشود در همین راستا سعی کردیم افراد را برای انگشت نگاری، سوء پیشینه و تست اعتیاد به مراکز مربوطه معرفی کرده و ساماندهی لازم رار انجام دهیم.

مشکل اصلی مسکن چیست؟
ما در کشوری ساکن هستیم که مشکلاتی در وسعت زمین، مصالح ساختمانی و نیروی انسانی نداریم و نیازی نیست برای ساخت و ساز به اطراف شهرهای بزرگ و یا به خشک کردن دریاچه ها بپردازیم؛ اما عاملی که موجب شد مسکن به یک مشکل حل نشدنی در کشور تبدیل شود مشکل مدیریت است؛ زیرا این حوزه معقوله ای جامع به شمار می رود که نیازمند صحبت و دقت بالا درخصوص توسعه پایدار است و  اهیمت آن به اندازه ای است که در برنامه ششم توسعه بیشترین توجه مربوط به قرار دادن توسعه پایدار در اصول کار در نظر گرفته شده است.

اما متاسفانه برنامه جامع که در دولت ها و مجلس های گذشته درباره آن بسیار صحبت شده، اصلا جنبه عملیاتی پیدا نکرده به طوری که بخش عظیمی از آنها اصلا اجرا نشده است که رد این خصوص مشکل اصلی کشور نبود برنامه ای جامع و چشم اندازی روشن که ما را به اهداف نزدیک کند است و اغلب افرادی که در زمینه مسکن مسئولیت بر عهده می گیرند از افراد دولتی هستند.

بنابراین باید دولت در حوزه تولید مسکن خیلی جدی تر عمل کند و اگر با همین روند که مسئولین وزارتخانه ها بر اساس علایق و سلیقه های شخصی خود به اجرای برنامه چشم انداز بپردازند نمی توانیم به توازن در عرضه و تقاضای مسکن دست یابیم. زیرا سالی یک میلیون ازواج در کشور صورت می گیرد اما در مقابل تولید مسکن ایران در حال حاضر سالانه 300 هزار واحد مسکونی است که با این روند مشکلات این حوزه برطرف نمی شود.

طبق اعلام وزارت راه و شهر سازی اگر معجزه ای رخ دهد و ما بتوانیم سالی یک میلیون واحد مسکونی را تولید کنیم  توازن بین عرضه و تقاضا 12 سال دیگر ایجاد می شود و مشکلات ما در حوزه مسکن مربوط به نداشتن برنامه ریزی ها، چشم اندازها و بحث های کلان کشور است که باید تعریف شود. 

در حوزه مسکن و مشکلات مربوط به آن نهادهای مختلفی همچون شهرداری ، ورازت راه و شهر سازی، بنیادهای مسکن، جهاد کشاورزی، بانک ها و منابع طبیعی نقش دارند و حل این مشکل نیازمند کار گروهی و یکپارچه این ارگان ها با یکدیگر است و اگر هر کدام از آنها به صورت جزیره ای و در پی منافع خود باشند برقراری توازن بین عرضه و تقاضا یک معضل خواهد بود.

ایران جزمحدود کشورهایی است که درصد مالکین مسکن آن بالا است به طوری که تنها حدود 30 درصد از مردم جامعه مستاجر بوده و 70 درصد آنها مالک مسکن هستند؛ در صورتی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا 50 درصد افراد جامعه مالک هستند و به علت ثبات در اجاره بها تمایلی به صاحب ملک شدن ندارند؛ علاوه بر آن دولت تکلیفی برای خانه دار کردن مردم ندارد بلکه موظف است تنها آرامش را از نظر مسکن به تمام افراد موجر ومستاجر بدهد. 

فراموش نکنید ساخت و ساز باید مطابق با فرهنگ سلیقه و شرایط اجتماعی افراد انجام شود تا همانند پروژه مسکن مهر با شکست مواجه نشویم. 

علت عقب ماندگی عرضه از تقاضا چیست؟
اولین علت برای عقب ماندگی عرضه تغییر فرهنگ بود زیرا در گذشته هر کدام از جوانان که ازدواج می کردند در کنار خانواده ها زندگی می کردند اما امروزه هر کدام نیازمند مسکن جداگانه ای هستند علاوه بر آن رشد جمعیت بسیار چشمگیر سالهای اخیر بوده است.

حالا که متوجه شدیم نیاز رشد داشته حوزه تولید نیز رشدی داشته است؟
در حوزه تامین مسکن باید بحران هایی که با آنها مواجه بوده ایم را تغییر دهیم در واقع سبک تولید ساختمان در کشور را باید از سنتی به صنعتی تغییر دهیم تا هم سرعت تولید را افزایش دهیم و هم کیفیت آن را بالا ببریم و علا رغم رشد تکنولوژی و علمی در کشور 90 درصد تولیدات ساختمان در کشور به صورت سنتی بوده و کمتر از 10 درصد آن صنعتی بوده است.

تولید صنعتی یک مبحث فنی است اگر بخواهیم یک پروژه 500 واحدی که 6 طبقه دارد را سقف بزنیم با روش صنعتی تنها سه روز زمان نیاز دارد در صورتی که همین کار با روش سنتی 3 ماه نیازمند زمان است ما در این حوزه توان داریم اما عظم جدی نداریم.

سهم دولت و بخش خصوصی در عملی کردن این کار چیست؟
باید برای اجرایی شدن این طرح از نهادهای ناظر و متوالی ساخت و ساز مسکن مثل شهرداری و سازمان مهندسی کمک بگیریم تا ساخت و ساز ایران از سنتی به صنعتی تبدیل شود و هر دو تاثیرات قابل توجهی دارند. 

نظام مهندسی و شهرداری برای صنعتی سازی ضروری است و این صنعتی سازی نیاز اصلی رفع مشکلات مسکن محسوب می شوند و شهرداری باید نظام تولید ساختمان را به سمتی ببرد که اگر ساخت و سازی به یک رویکرد صنعتی نیست صادر نکنند. 

اگر شهرداری خیلی جدی پیگیری کند و ساخت و ساز را صنعتی کنند عرضه را افزایش می دهد؟
بله؛ علاوه بر افزایش کیفیت تعداد واحدها نیز افزایش می یابد و همگام با تکنولوژی روز دنیا تهیه شده برج های قابل توجه و 6 سال بیشتر از سایر بنا و سازه ها عمر می کند ؛ در بحث ساختمان زیرساخت و ظاهر وجود دارد و ایران در صنعتی شدن زیر ساخت ها با مشکل مواجه است.

آیا می توان گفت ما توانایی افزایش تولید را نداریم؟
نه ایران توانایی ساخت و ساز دارد اما تغییر سبک و روش و حضور افراد غیر حرفه ای در بخش ساخت و ساز یکی از معضلات  این بخش است و بسیاری از افراد تمایل به سرمایه گذاری در بخش ندارند بلکه علاقمند هستند خودشان ساخت و ساز را انجام دهند که حضور این افراد غیر حرفه ای در بخش  تولید مسکن موجب شده آسیب های جدی ببنید و علت اصلی آن غفلت شهرداری و بضاعت کم مالی است. 

چرا منافع شخصی افراد و مسئولین با منافع و چشم اندازهای دولت مغایرت دارد؟
ما در حوزه اجرای طرح های ملی همچون مسکن نیازمند یک طرح جامع هستیم که در راستای رسیدن به این طرح جامع باید بسیاری از منافع بخشی دستگاه ها وارگان ها فدای منافع ملی شود تا بتوانید به چشم اندازی که نیاز مردم است دست پیدا کنیم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: