bazarnews

کد خبر: ۶۲۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
رئیس پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر گفت: گفتیم بودجه اداره مناطق آزاد را از کجا تامین کنیم؟ گفتند از محل درآمد این مناطق، به ویژه وارداتی که به آن مناطق صورت می گیرد.یعنی به من که رئیس منطقه آزاد هستم این سیگنال داده شده که اگر بخواهم راحت تر هزینه کنم، باید واردات بیشتری به این منطقه داشته باشم.

گروه بازرگانی بازارنیوز: جعفری رئیس پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر طی نشستی که در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع معافیت مالیاتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، گفت: «گفتند یک سری معافیت بدهیم که دیگران ترغیب شوند تا حضور مولد داشته باشند و صادرات ما را افزایش دهند. همان موقع ما یک قانون هم گذاشتیم و گفتیم بودجه اداره این مناطق را از کجا تامین کنیم؟ گفتند از محل درآمد این مناطق، به ویژه وارداتی که به آن مناطق صورت می گیرد. یعنی به من که رئیس منطقه آزاد هستم این سیگنال داده شده که اگر بخواهم راحت تر هزینه کنم، باید واردات بیشتری به این منطقه داشته باشم.»

 

واردات مناطق آزاد، 24 برابر صادرات

وی افزود: «آن میزان صادراتی که به خاطر محصولات تولیدی در مناطق آزاد صورت گرفته رقمش 132 میلیون دلار و میزان وارداتی که این عزیزان وارد کرده اند، بیش از 3.2 میلیارد دلار بوده است.»

رئیس پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر در ادامه اظهار داشت: «دوست مطلعی دارم که به من گفته آن چای که در تهران استفاده می کنید، تحت عنوان این که می خواهیم ارزش افزوده لحاظ کنیم، با یک بسته بندی، وارد منطقه آزاد می کنند و 30 درصد معافیت می گیرند و با تغییر بسته بندی، آن را صادر می کنند.حتی چای ایرانی را هم آن جا می برند و به همان شکل بسته بندی می شود. جالب این است که ما در گمرک سیستمی نداریم که آن ها را از هم تمییز دهد.»

 

شرکت های هواپیمائی هم بله!

وی با اشاره به تخلفات شرکت هایی که در مناطق آزاد ثبت شده اند، گفت: «شرکت های هواپیمایی که دارند در مناطق آزاد کار می کنند مثل قشم ایر، اگر بلیطی آن جا بفروشند معاف اند. اما چه بلیطی را می فروشند؟ پرواز اصفهان به شیراز یا تهران و مشهد.»

 

ذی نفعان نمی‌گذارند قانون خوب تصویب شود

وی ادامه داد: «کارکرد اقتصاد و اتمسفر ما عوض شده ولی بابتش قانون جدید مصوب نشده یا همان قانون موقت اصلاح نشده است. در مجلس هم فشار می آورند که این معافیت مالیاتی برداشته نشود. هیچ چاره ای نداریم، افراد ذی نفع نمی گذارند قانون درست در این مملکت تصویب شود.»

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: