bazarnews

کد خبر: ۲۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
ریشه فرهنگی فساد اقتصادی:
بررسی و نظارت ضعیف دیوان محاسبات عالی منجر به عدم تشخیص اختلاف حساب های مالی سازمان ها می شود در واقع این نظارت های ضعیف فرصت سو استفاده های اقتصادی برای سودجویان ایجاد می نمایید.

قوانین خوب داریم اما نظارت نه!بازار نیوز- بحث فساد های مالی به عنوان یکی از عوامل عدم توسعه اقتصاد داخلی در این روزها به چالشی برای اقتصاد کشور تبدیل شده و علاوه بر آن موجب سلب اعتماد می شود که به عنوان یکی از عناصر سرمایه اجتماعی می باشد و مشاهده می شود به صورت شبکه ای انجام می شود و فقط یک شخص خاص در آن دخیل نیست.

 فساد در یک سیستم باید شناسایی شود و اسباب و علل آن را از بین برود، بخشی از فساد رخ داده مرتبط با میزان اختیارات مسئولان بخش های مختلف می شود که قانون کشور به آنها اجازه این میزان پرداخت و حتی بیش از آن را نیز داده است که در هنگام تدوین قوانین و مقررات و همین طور دادن اختیارات به مدیران بی احتیاطی صورت گرفته و حالا نمی توانیم بگوییم مدیری که بر اساس قوانین کشور اختیار پرداخت حقوق و مزایا تا این میزان را داشته چرا از اختیارش استفاده کرده در واقع مساله اساسی تر بررسی تمام منافذی است که زمینه را برای دور زدن قوانین مهیا می کند و یا حتی بررسی مصوباتی که دست مدیران را برای اتخاذ چنین رویکرد هایی باز می گذارد.

همه عواملی که در بالا ذکر شد از جمله دلایل فساد اقتصادی می باشد که به اینجا ختم نمی شود پیرامون این موضوع گفتگویی با مهدی تقوی، اقتصاد دان داشتیم که وی با اشاره به عملکرد پایین دیوان محاسبات تصریح کرد: عدم کنترل و بررسی دقیق دیوان محاسبات منجر به وقوع چنین فساد های مالی می شود.

تقوی تاکید کرد: به دلیل نظارت های ضعیف مدیران این جرات را پیدا می کنند که با زیاده خواهی و طمع ورزی از اختیارات خود سو استفاده کنند.

وی افزود: کارشناسان حسابرسی به دلیل عظیم بودن کار معمولا نمونه گیری از حساب های سازمان انجام می دهند که بعضا به دلیل کوچک بودن نمونه این اختلاف حساب ها دیده نمی شود که هرچه نمونه بزرگ تر ، محاسبات دقیقتر است و کمتر شاهد این سو استفاده های اقتصادی می شویم.

تقوی اذعان داشت: اقتصاد ایران نسبت به سایر کشورهای در حال توسعه در حد متوسط می باشد ولی در کشورهای توسعه یافته به دلیل کنترل و نظارت های دقیق کمتر شاهد این چالش ها هستیم.

وی افزود: قانون های خوبی داریم ولی نظارت و کنترل های دقیق انجام نمی شود و فرصتی برای سود جویان ایجاد می کند که نظارت های دقیق دیوان محاسبات می تواند راهگشای این فساد های مالی باشد.

تقوی تاکید کرد: باید فرهنگ سازی شود تا همه افراد با هر پست و مقامی که هستند وظایف خود را به بهترین نحو و خلوص نیت انجام دهند و نسبت به مسئولیت هایشان تعهد اجتماعی داشته باشند که ریشه در تربیت و فرهنگ خانوادگی دارد که مانع از دست درازی در بیت المال می شود. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: