bazarnews

کد خبر: ۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰
حسین راغفر، اقتصاددان:
اصلاح نظام مالیاتی و بانکی و همچنین حمایت از بخش تولید در فعالیت های مولد شرط های اصلی اصلاح اقتصاد نامولد مبتنی بر سفته بازی و سوداگری است و بانک ها با اطمینان از اینکه این اشخاص می توانند سود خود را برگردانند این دسته از فعالیت ها را تامین مالی می کنند.
سفته بازی و دلالی مانع انجام فعالیت های اقتصادی مولد/ حمایت بانک ها از سفته بازیبازار نیوز - سود بزرگی که در فعالیت های سفته بازی و دلالی  وجود دارد تمایل را به سرمایه گذاری در این حوزه افزایش می دهد در واقع اقتصاد به این فعالیت های غیر مولد پاداش می دهد و طبیعی است در اقتصادی که به فعالیت های اقتصادی غیر مولد پاداش می دهد فعالیت مولد شکل نمی گیرد.

سفته بازی به همه فعالیت های سوداگری اطلاق می شود که سهام شرکتی بدون اینکه چیزی به سرمایه آن بنگاه و جامعه اضافه کند فقط دست به دست شده مانند خرید و فروش طلا از طریق حواله که طلایی مبادله نمی شود و فقط خرید و فروش این طلا ممکنه قیمت ها را بالا ببرد.

حسین راغفر با بیان اینکه خیلی از  سرمایه گذاری های سوداگرانه به ضرر اقتصاد می باشد، تصریح کرد:این سرمایه گذاری ها نابرابری ها را افزایش می دهد و چون سود در این سرمایه گذاری ها زیاد است منابع بجای اینکه در کارهای مولد سرمایه گذاری شود وارد این دسته از فعالیت ها می شوند و قیمت کالاها را افزایش می دهند بدون اینکه ثروتی خلق شود.

وی افزود: نتیجه این سرمایه گذاری های غیر مولد افزایش تورم و نا به سامانی ها از جمله نابرابری رشد نابرابری در جامعه است.باعث می شود کسانی که درآمد کافی ندارند برای دسترسی به حداقل های زندگی فاصله بیشتری از کسانی دارند که صاحب دارایی و اموال می باشند چون کسانی که دارایی و اموال دارند با تورم قیمت اموالشان تعدیل می شود ولی کسانی که دارایی زیادی ندارند محتمل ضرر می شوند.

راغفر خاطر نشان ساخت: وقتی قیمت ارز سه برابر شد قیمت پراید از 6 میلیون به 18 میلیون رسید بنابراین توان خرید کاهش می یابد ولی کسی که خودرو 200 میلیونی داشته بعد از تورم قیمت خوردو افزایش یافته بنابراین یک نظام گسترش نابرابری ها می باشد که عوارض بسیاری دارد مانند سرمایه گذاری های مولدی که باید منجر به خلق شغل می شدند وارد دلالی سفته بازی و بیکاری شدند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این مشاغل به دلیل سود های کلانی که به دست می آورند امکان دسترسی راحت تری به بانک ها دارند زیرا بانک ها با اطمینان از اینکه این اشخاص می توانند سود خود را برگردانند این دسته از فعالیت ها را تامین مالی می کنند.

وی پیرامون روش های جلوگیری از سفته بازی افزود: یکی از اصلی ترین روش ها اصلاح فعالیت های نظام بانکی می باشد و همزمان باید این دسته از فعالیت های نامولد را پر هزینه نمود و نظام مالیاتی باید با تخصیص مالیات بالا مانع انجام این فعالیت ها شود و این مالیات ها به فعالیت های اقتصادی مولد معطوف شود و از تولید حمایت نمایند.

راغفر در خصوص حمایت از تولیدات داخلی به عنوان یکی از فعالیت های مولد اقتصادی، گفت: اعطای معافیت های مالیاتی در فعالیت های تولیدی مناطق محروم کشور که در حال حاضر وجود دارد ولی کافی نیست باید زیرساخت ها مثل شبکه های ارتباطی، برق، گاز، آب، دسترسی به شهرک های صنعتی، اعطای وام های ارزان قیمت و پرداخت یارانه میتواند از جمله راهکارهای حمایت از تولید کنندگان داخلی باشد.

وی افزود: اگر این رویکردها صورت بگیرد، منابع به نحوی توزیع می شود که فعالیت های مولد پر سود و به صرفه می شوند و فعالیت های غیر مولد هزینه بر و غیر اقتصادی می شوند که در نهایت منجر به رونق اقتصادی می شود.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: