bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
قائم مقام خانه صمت با انتقاد از چند نرخی بودن قیمت ارز در کشور گفت: در حال حاضر تک نرخی کردن یکی از مهمترین الزامات اقتصادی کشور محسوب می‌شود، اما بهتر است که انجام آن با توجه به شرایط کشور به صورت مرحله‌ای پیش برود.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «آرمان خالقی» قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با بازارنیوز پیرامون امکان پذیر بودن اجرای سیاست تک نرخی کردن قیمت ارز در دولت چهاردهم اظهار کرد: انجام این کار جزو اصول و موضوعات اقتصادی مهمی است که حتماً باید اتفاق بیفتد. در نظام ارز چند نرخی هزینه‌ها از جیب همه مردم ایران و بیت المال خرج می‌شود.

ارز تک نرخی، الزامی برای اقتصاد ایران/ حذف ارز چند نرخی باید به صورت مرحله‌ای انجام شود
قائم مقام خانه صمت تصریح کرد: چند نرخی کردن قیمت ارز کار منطقی نیست و این سیاست صرفاً باید به صورت مقطعی و کوتاه مدت اجرا شود نه این که به صورت مداوم در دستور کار سیاست‌گذاران اقتصادی کشورمان قرار بگیرد. دائمی کردن سیاست ارز چند نرخی از همان ابتدا اقدامی اشتباه است.


وی تصریح کرد: یکی مهمترین تبعات منفی پافشاری کردن بر دائمی بودن سیاست ارز چند نرخی، جهش قیمتی است که بعد از مدت‌ها و با رشد نرخ ارز، بر بهای تمام شده کالا‌ها ایجاد می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل شدت اثر‌گذاری این موضوع به عملی سیاست‌گذاران در قابل فنر قیمتی نرخ ارز باز می‌گردد.


خالقی در پاسخ به این سوال که آیا تک نرخی کردن قیمت ارز بار تورمی جدی به همراه خود دارد یا خیر، گفت: تورم به معنای افزایش مستمر قیمت است؛ لذا با تک نرخی کردن ارز و رها سازی فنر قیمتی آن، تورم جدی بر قیمت کالا‌ها وارد خواهد شد.


این فعال اقتصادی توضیح داد: در حال حاضر در پست فنر قیمت ارز چند نرخی فشار فزاینده‌ای جم شده که با تک نرخی کردن آن این فشار به یکباره به اقتصاد کشور وارد می‌شود؛ مطمئنا به هر اندازه‌ای که مدت زمان حفظ این فشار طول بکشد، به همان اندازه شدت آن بر اقتصاد و معیشت مردم هم بیشتر می‌شود.


وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اکنون زمان مناسبی برای تک نرخی کردن ارز است، گفت: خیر، زیرا اکنون شرایط برای انجام این کار مهیا نیست؛ این کار زمانی امکان پذیر خواهد بود که دولت به صورت رسمی کار خود را آغاز و سیاست‌های کلی خود را تعیین کرده باشد.


خالقی با تاکید بر اجرای مرحله‌ای تک نرخی کردن قیمت ارز گفت: با اتخاذ راهبرد ذهنیت جامعه نسبت به این موضوع آماده می‌شود، اما در صورت افزایش یکباره نرخ ارز، دولت باید قبل از انجام آن سیاست حمایتی دیگری همچون هدفمندسازی یارانه‌ها را پیاده کرده باشد.


قائم مقام خانه صمت در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران بهتر است که دولت چهاردهم تک نرخی کردن قیمت ارز را به صورت مرحله‌ای و در عین حال زمان‌بندی شده جلو ببرد. البته باید این نکته را هم باید یادآور شد که در فرایند انجام این کار نباید فاصله بیفتد و حتما طبق زمان‌بندی‌های صورت گرفته انجام شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: