bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به فساد‌زا بودن ارز چند نرخی، گفت: در حال حاضر به دلیل مهیا نبودن زمینه‌های لازم برای به تک‌نرخی کردن ارز، انجام این کار امکان‌پذیر نبوده و به فرصتی دو ساله احتیاج دارد؛ یعنی ما در نیمه عمر دولت چهاردهم شاهد تک نرخ شدن ارز خواهیم بود.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مهدی پازوکی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون امکان پذیر بودن تک نرخی کردن قیمت ارز در دولت چهاردهم اظهار کرد: تعدد نرخ ارز به معنای بروز فساد و رانت در ساختار اقتصادی یک کشور است، بنابراین اقتصاد ایران باید به سمت یکسان‌سازی قیمت ارز قدم بردارد.

ارز چند نرخی، سرچشمه بروز رانت و فساد/ شرایط برای یکسان سازی قیمت دلار مهیا نیست
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: البته باید این نکته را هم خاطرنشان کرد که یکسان‌سازی و یا همان تک‌نرخی کردن قیمت ارز یک‌شبه امکان پذیر نیست و دولت جدید موظف است که برای اجرای این سیاست، برخی پیش‌مقدمات لازم را مهیا سازد.


وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های خوب رئیس جمهور منتخب به تاکید ویژه او در استفاده از نظرات کارشناسان اقتصادی بازمی‌گردد؛ لذا، به واسطه این خصیصه مهم، تک نرخ شدن ارز از جمله برنامه‌های مهمی است که اجرای آن به کار مطالعاتی دقیق و در عین حال جمع آوری نظرات تمام اقتصاددان نیاز دارد.


وی در ادامه مهیا نمودن زمینه‌های لازم برای اجرای تک نرخی کردن قیمت ارز را از دیگر مولفه‌های لازم برای عملیاتی کردن این سیاست برشمرد و درباره آن توضیح داد: بهبود روابط اقتصادی ایران با کشور‌های غربی، پذیرش برخی کنوانسیون و یا مقررات بین‌المللی مانند FATF، از جمله مواردی است که در کنار نظرات کارشناسی‌شده، می‌تواند سهم ویژه‌ای در افزایش منابع ارزی کشور و همچنین پیاده کردن طرح یکسان‌سازی نرخ ارز داشته باشد.


پازوکی متذکر شد: در حال حاضر نظام بانکی کشور ما با هیچ کشوری در ارتباط نیست و تمامی امور مربوط به انتقال ارز از طریق صرافی‌ها صورت می‌پذیرد؛ به اعتقاد من، صرافی به معنای دلالی در حوزه ارز است.


این کارشناس اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران، مهیا نبودن زمینه‌های مذکور در حوزه سیاست خارجی و همچنین زمان‌بر بودن کار‌های مطالعاتی مربوط به تک نرخی کردن ارز، انجام این کار در حال حاضر امکان‌پذیر نبوده و به فرصتی دو ساله احتیاج دارد؛ یعنی ما در نیمه عمر دولت چهاردهم شاهد تک نرخ شدن ارز خواهیم بود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: