bazarnews

کد خبر: ۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
عضو خانه روابط عمومی ایران:
عضو موسس خانه روابط عمومی ایران گفت: خلاء شرکت های روابط عمومی در حوزه صنعت و در نتیجه کمبود مسئولیت پذیری اجتماعی در این حوزه مشهود است.
بازارنیوز- احمد یحیایی ایله ای روز یکشنبه با بیان اینکه معنای روابط عمومی ها در ایران و دنیا دارای تفاوت معناداریست، افزود: از الگوهای روابط عمومی های دنیا استفاده می کنیم که بیشترین مزیت این الگوها وجود شرکتهای روابط عمومی و در نتیجه ایجاد ارتباط دوستی بین سازمان ها و مردم است. 

وی گفت: در ایران علیرغم الگوگیری از روابط عمومی های دنیا، آنچه موجود است شرکت های تبلیغاتی هستند که فقط کار آگهی دادن را انجام می دهند. 

یحیایی ایله ای ادامه داد: در دنیا روابط عمومی ها از بخش خصوصی هستند و تحت عنوان شرکت روابط عمومی ها به سازمان های مختلف یاری می دهند، به طور مثال شرکت بنز در تمام دنیا از خدمات شش روابط عمومی استفاده می کند و یا یک شرکت اروپایی روابط عمومی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به اوباما کمک کرد. 

استاد دانشگاه ارتباطات تصریح کرد: شرکت روابط عمومی ها، فعالیت های ارزنده ای در بخش های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا می کنند، بطور مثال در زلزله تایلند شرکت بزرگ جنرال الکتریک آمریکا با ورود به عرصه خدمات رسانی به زلزله زدگان موجب اعتبارسازی، برندسازی و محبوبیت بیشتر این شرکت شد. 

یحیایی ایله ای گفت: طی سالهای اخیر تلاش کرده ایم تغییر نام شرکت روابط عمومی ها به جای شرکت های تبلیغاتی اتفاق بیافتد و فعالیت این شرکت ها ارتقاء یابد اما تاکنون این مهم رخ نداده است. 

وی افزود: روابط عمومی یک علم بین رشته ای است که از بخش های مختلف سیاست، روانشناسی، جامع شناسی بویژه مدیریت استفاده می کند. 

عضو موسس خانه روابط عمومی ایران گفت: در دنیای امروز مدیریت کیفیت در سطح های مختلف برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی توسط روابط عمومی ها انجام می شود و این بدان معناست که روابط عمومی ها از شخص سوم (مشتری مستقیم) برای تعمیم دادن و انتقال یک احساس به جامعه بهره مند می شوند. 

این کارشناس حوزه روابط عمومی همچنین درباره مسئولیت پذیری اجتماعی بخش صنعت در خلق رویداد به منظور تامین منافع عمومی توسط روابط عمومی ها سخن گفت. 

یحیایی ایله ای افزود: این مهم به مسئولیت اجتماعی بازمی گردد یعنی اینگونه نیست که مثلا ایران خودرو فقط ماشین تولید کند، بفروشد و مسئولیتش به اتمام برسد بلکه با حضور روابط عمومی ها باید این شرکت هزینه های خدمات رسانی تحت عنوان آگاهی سازی نیز پرداخت کنند. 

وی یکی از عمده دلایل روابط عمومی های موفق در دنیا را وجود نیروهای متخصص دانست و گفت: برای پیشرفت هر جامعه هیچ چیز مهمتر از بکارگیری نیروهای متخصص نیست، بنابراین تخصص اولین و مهمترین اولویت در انتخاب مدیران یک روابط عمومی باید باشد و انتظار می رود دولت ما نیز از این حیث روابط عمومی ها را رصد و ارزیابی کند. 

یحیایی ایله ای، ماهیت صنعت را بدون روح و خشک برشمرد و گفت: روابط عمومی متخصص در بخش صنعت به معنای انسانی کردن و روح بخشیدن به صنعت است. 

به گفته وی، روابط عمومی بخش صنعت باید در مسئولیت پذیری اجتماعی، پوشش بحران های انسانی، ارتباط صنعت با خبرگان، عرضه محصولات و آسیب شناسی فرهنگی شهرهای صنعتی نقش داشته باشد. 

عضو موسس خانه روابط عمومی ایران، درباره مسئولیت پذیری اجتماعی بخش صنعت افزود: هر صنعتی در هر منطقه جغرافیای که احداث می شود به محیط زیست، منابع آبی، اکوسیستم و اکولوژی گیاهی و جانوری آن منطقه صدمه وارد می کند، اینجاست که باید یک روابط عمومی با رویکرد اخلاقی به نفع منافع آن جامعه وارد عرصه شود. 

یحیایی ایله ای درباره بحران های انسانی نیز گفت: وقتی یکی از بلایای طبیعی مثل زلزله رخ می دهد لازم است دستگاه های غیرمرتبط از جمله بخش صنعت وارد عمل شوند. بطور مثال در زلزله آذربایجان یک شرکت استخراج کانی نخستین سازمانی بود که اقدام به ارائه کمک از جمله چادر، آب و غذا به مردم آسیب دیده کرد. 

به گفته این استاد دانشگاه، روابط عمومی بخش صنعت باید در مسئولیت پذیری اجتماعی، پوشش بحران های انسانی، ارتباط صنعت با خبرگان، عرضه محصولات و آسیب شناسی فرهنگی شهرهای صنعتی نقش داشته باشد. 
ایرنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: