bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
«حسینی‌کیا» در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد:
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تولید نوکیای تقلبی در ایران گفت: امیدواریم که با استقرار دولت جدید، وزارت صمت بساط نوکیای ایرانی را جمع و مانع از ادامه تولید این کالای تقلبی شود.

گروه دیجیتال بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در طول ماه‌های اخیر اخبار متعددی پیرامون موضوعی مبنی بر تولید تلفن همراه ایرانی و همچنین توزیع آن با نام و نشان شرکت‌های مطرح خارجی همچون نوکیا منتشر شده است. در حال حاضر این اتفاق در فضای رسانه‌ای که با نام نوکیای ایرانی شناخته می‌شود.

دولت چهاردهم بساط «نوکیای تقلبی» را جمع کند
نوکیا از جمله برند‌های با سابقه بازار موبایل ایران است که قدمت حضور محصولات آن در کشور ما به بیش از دو دهه قبل بازمی‌گردد. نوکیا یک برند فنلاندی محسوب می‌شود، اما در طول ماه‌های اخیر مشخص شده که یک شرکت ایرانی بدون کسب مجوز، اقدام به تولید گوشی‌های دکمه‌ای این شرکت کرده است.


با انتشار گسترده ابعاد این موضوع در فضای رسانه‌ای کشور، «محمد مهدی برادران» معاون صنایع عمومی وزارت صمت در پاسخ به سوالات خبرنگاران پیرامون کپی‌کاری آن شرکت اظهار کرد که این امر در جهت دور زدن تحریم‌ها بوده و آن را یک دستاورد برای کشور تلقی کرد.


ابعاد مسئله نوکیای ایرانی به امور داخلی کشور خلاصه نشد، زیرا بعد از مدتی این اتفاق ناخوشایند با نامه سفیر فنلاند به وزارت امور خارجه کشورمان این موضوع وجه بین المللی پیدا کرد. در نامه سفیر کشور فنلاند به وزیر صمت آمده که: «با بررسی‌های انجام‌شده مشخص می‌شود شرکتی به نام آتیلا همراه آیهان تجارت مستقر در زرندیه استان مرکزی، مبادرت به ساخت، تولید، عرضه و فروش گوشی‌های تلفن همراه با علامت تجاری نوکیا می‌کند که عملا برای مصرف‌کننده عادی تمییز آن از محصولات واقعی نوکیا غیرممکن است.»


بعد از این واقعه شرکت نوکیا و نماینده رسمی آن در ایران هم به عنوان شاکی اعطای هر‌گونه اختیار و امتیاز تولید و فروش کالا به شرکت چینی و ایرانی را انکار می‌کنند.


در پی بالا گرفتن تبعات منفی تولید نوکیای ایرانی، وزاری ارتباطات و صمت به عنوان متولیان این امر از خود واکنش نشان دادند. «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه یکی از جلسات هیئت دولت اعلام کرد که مسئول تولید گوشی نوکیای ایرانی وزارت صمت است.


او همچنین گفت که اکون درباره این موضوع پرونده حقوقی تشکیل شده که در حال طی کردن مراحل خود است. با گذشت چند هفته از این اظهار نظر، «عباس علی آبادی» وزیر صمت دولت سیزدهم در نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز اعلام کرد که در صورتی که ثابت شود که نوکیا‌های تولید شده در ایران تقلبی باشد، از ادامه تولید آن جلوگیری خواهد کرد.


اکنون نزدیک به دو ماه از این وعده علی آبادی می‌گذرد، اما با این حال هیچ اقدام درخوری صورت نگرفته است. حال که دولت در حال عوض شدن است انتظار می‌رود که مطالبه جلوگیری از تولید نوکیای ایرانی باید در دولت چهاردهم هم ادامه پیدا کند.


«سید جواد حسینی کیا» نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین اقدامات صورت گرفته برای توقف تولید نوکیای ایرانی اظهار کرد: تا به حال گزارشی پیرامون این مسئله به کمیسیون واصل نشده است در صورت ارسال مستندات لازم، اعضای کمیسیون صنایع مجلس این مسئله را پیگیری و با برگزاری جلسه با مسئولان وزارت صمت، آن را حل خواهد کرد.


نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای تاکید کرد: امیدواریم که با استقرار دولت جدید، وزارت صمت آن بساط نوکیای ایرانی را جمع و مانع از ادامه تولید این کالای تقلبی شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: