bazarnews

کد خبر: ۲۳۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
شرط جدید بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی و لزوم بازگشت واحدهای تولیدی راکد به عرصه تولید از مسائل مطرح شده در برنامه تیتر امشب بود.
بازار نیوز -  هاشمی رئیس هیئت مدیره شهرک عباس‌آباد در برنامه تیتر امشب گفت: دولت اعلام کرده قرار است 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بنگاه‌های تولیدی پرداخت کند که با توجه به مشکلات مبتلا به حال حاضر بخش تولید، سه برابر این میزان هم برای حل مشکلات بخش تولید کافی نیست.

وی با بیان اینکه منابع تامین این تسهیلات هنوز مشخص نشده است، ادامه داد: در سال گذشته شاهد وعده پرداخت 17 هزار میلیارد به بنگاه‌های دارای رکود بودیم که در نهایت عملیاتی نشد و این بنگاه‌ها همچنان با کمبود منابع مواجه‌اند و در صورت ادامه شرایط فعلی نمی‌توانیم به گشایش در امور بنگاه‌های اقتصادی امیدوار باشیم.

وی گفت: کمک به تولید باید هرچه‌ سریع‌تر و بدون وقفه انجام شود و هرگونه پیش شرط مبنی بر طرح موضوع در کارگروه‌های اقتصادی، مانعی برای تولید به حساب می‌آید.

هاشمی با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی برای فروش تولیدات خود در بازار نیازمند کمک و حمایت‌های دولتی هستند، گفت: امروز تولیدکنندگان با قوانینی که چندان با استانداردهای روز مطابقت ندارد روبرو هستند؛ از یک سو پرداخت مالیات‌های سرسام‌آور و از سویی دیگر مالیات بر ارزش افزوده و همچنین پرداخت 30 درصد حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی موجب گرانی مواد اولیه و در نتیجه افزایش قیمت محصول نهایی می‌شود لذا در شرایط موجود تولیدکننده مجبور است یا کالای فاقد کیفیت به مشتری ارائه دهد و یا محصول خود را گران‌تر به فروش برساند.

هاشمی با بیان اینکه بهره بانکی 18 درصدی مانع رقابت با رقیب خارجی است، گفت: به دلیل اینکه هزینه‌های جاری بالاست بانک‌ها بهره بانکی خود را پایین نمی‌آورند در این شرایط دولت باید با حذف موانع به تولیدکنندگان کمک کند.

روغنی دیگر مهمان برنامه نیز گفت: مهم‌ترین چالش امروز ما رکود حاکم بر بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط است.

وی با بیان اینکه با تزریق پول و تخصیص اعتبار به تنهایی نمی‌توان مشکل بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط را رفع کرد، افزود: مشکل صنایع ما تنها پول نیست بلکه مشکلات دیگری نظیر قوانین کار، مالیات، تامین اجتماعی، قانون حمایت از تولید و بهبود فضای کسب و کار نیز از جمله مشکلات بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط است که در این زمینه دولت موظف شده با پارلمان واحدهای خصوصی مشورت کند اما تاکنون هیچگونه مشورتی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در منابع مختلف خبری اعتبار در نظر گرفته شده برای رونق کسب و کار 14 هزار میلیارد، 16 هزارمیلیارد و 20 هزار میلیارد اعلام شده که باید بررسی شود نتایج این تخصیص اعتبار چه بوده است؟

روغنی تصریح کرد: امروز بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی خرد بدهکار هستند و در این شرایط تسهیلات پرداختی بانک‌ها تنها به اندازه بدهی بنگاه‌ها بوده و باعث افزایش بدهی‌ها شده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آمار 11 درصدی جمعیت بیکار در کشور گفت: مطالبات مقام معظم رهبری و اقشار مختلف جامعه ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان جویای کار است و در این زمینه شرط جدید بانک مرکزی در مورد اعطای تسهیلات به بنگاه‌ها برای ایجاد اشتغال پایدار، بسیار مورد تایید است، زیرا با این شرط بسیاری از جوانان می‌توانند صاحب شغل شوند.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از بنگاه‌ها تولیدی بازاری برای عرضه و فروش ندارند که دولت باید در این شرایط بخش تقاضا را تحریک کند و در گام بعد از آن پول می‌تواند به عنوان یکی از متغیرهای محرک بازار مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: بانک مرکزی و دولت با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از اقتصاد ملی، تصمیم گرفتند به بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات ارائه کنند.

حمیدرضا فولادگر با تاکید بر لزوم اعطای آسان تسهیلات بانکی، گفت: تسهیلاتی که بانک به عنوان تامین‌کننده مالی ارائه می‌کند نباید آنقدر سختگیرانه باشد که بنگاه‌های اقتصادی را دچار هزینه‌های مالی بیشتر و پرداخت سود بانکی کرده و از گرفتن وام منصرف کند.

وی گفت: بعضی از تولیدکنندگان، بدهی‌های مالی، بیمه‌ای و متفرقه دارند که در این شرایط نباید از سوی بانک شرط گذاشته شود که این تسهیلات فقط برای رونق بنگاه مصرف شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: بدهی به وجود آمده تولیدکننده ناشی از رکود و نوسانات گذشته بازار است و سیستم بانکی باید به رونق اقتصادی کمک کند و بنگاه اقتصادی را به چرخه تولید برگرداند.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید به تشکیل کمیسیون ویژه با دولت یازدهم و در آینده نزدیک با دولت دوازدهم اشاره کرد و افزود: باید کمک کرد تا تولید از رکود خارج و مسئله تامین مالی به عنوان اولین مشکل تولیدکنندگان برطرف شود تا توان تولید و رقابت در بازار فروش را داشته باشند.

وی افزود: بنگاه‌های اقتصادی چک‌های برگشتی دارند و علت این چک‌های برگشتی به خاطر نوسانات بازار بوده است. عمده این مشکلات مالی به خاطر رکود اقتصادی است که جنس تولیدی به موقع فروش نرفته و از طرفی مواد اولیه به صورت قسطی گرفته شده است و تولیدکننده قادر به تامین مالی چک پرداخت شده نیست.

فولادگر گفت: درست است که نباید تسهیلات خارج از تولید مصرف شود ولی پرداخت بدهی‌های تولیدکننده در چارچوب بازگشت به فعالیت اقتصادی است.
ایبنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: