bazarnews

کد خبر: ۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
رییس تشکل تخصصی:
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: مشکل اساسی در بحث قراردادهای جدید نفتی این است که انتقادها از سوی افراد غیر اهل فن و غیرمتخصص مطرح می شود؛ درحالی که موضوع به نگاه حرفه ای و تخصصی نیاز دارد.
بازارنیوز- «رضا پدیدار» افزود: انتقادهایی مطرح شده است که در قراردادهای جدید میادین به خارجی ها واگذار می شود، در حالی که اینطور نیست و میدان در اختیار کارفرما و در بحث استخراج و اکتشاف به طور موقت با طرف خارجی مشارکت می شود.
پدیدار یادآوری کرد: یکی از انتقادهای مطرح شده این بود که چرا طرف خارجی از پرداخت مالیات معاف شده است؛ در حالی که بدون این امتیازها نمی توان شرکت های خارجی را جذب کرد. 

وی اضافه کرد: طرف خارجی می خواهد برای چند سال زمان و سرمایه اش را در میدان صرف کند تا به تولید برسد و سپس با درصد مشخصی نفت خام برداشت کند که در نهایت 80 درصد از نفت خام برداشتی متعلق به ایران است.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تاکید کرد رعایت مصالح و منافع ملی اصل اساسی است و باید در آن چارچوب به قراردادها نگاه کرد. 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: سه ضلعی که باید در پروژه های نفت به آن توجه شود، انتقال فناوری، جذب سرمایه و مدیریت توسعه است و مبحث منافع ملی باید در نظر گرفته شود. 

به گفته وی، موضوع صیانت از نفت اهمیت بسزایی دارد اما باید قوانین و مقررات را تسهیل کرد تا قراردادها امضا شود و جوانان تحصیلکرده ایرانی، برای بکارگیری تخصص خود میدان عمل را بازیابند. 

پدیدار موضوع قراردادهای نفتی را یادآور شد و گفت: برخی مسئولان شیوه نامه قراردادهای جدید نفتی را تا اندازه ای ناقص می دانند که قابل اصلاح نیست و امکان عملیاتی شدن ندارد. 
عضو هیات موسس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران درباره قراردادهای نفتی اضافه کرد: 53 پروژه بالادستی در بخش نفت وجود دارد که تاکنون هیچیک در قالب قراردادهای جدید نفتی واگذار نشده و یک قرارداد نیز به امضا نرسیده است. 

وی گفت: نسبت به شیوه نامه قراردادهای نفتی انتقاداتی مطرح بود که باعث شد کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی کارگروهی تشکیل دهد و شیوه نامه ها را ارزیابی کند و سپس به تایید صلاحیت شرکت های اکتشاف و استخراج و تولید اقدام کردند. 
پدیدار افزود: وزارت نفت نیز کارگروهی تشکیل داد و 49 شرکت را ارزیابی کرد که نزدیک به 37 شرکت مدارک خود را تحویل دادند و از این تعداد، هشت شرکت ارزیابی و رتبه بندی شدند. 
به گفته این متخصص، وزارت نفت به شرکت های ارزیابی شده اعلام کرد می توانند در قراردادهای جدید نفتی با خارجی ها مشارکت کنند. این شرکت ها به طور عمده شرکت های بالادستی در صنعت نفت به شمار می روند. 

به گفته پدیدار، شمار زیادی از این شرکت ها دولتی و خصولتی اند و شرکت خصوصی به مفهومی که مورد نظر است در قراردادهای جدید نفتی در نظر گرفته نشد. 
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره حضور شرکت های بیشتر در قراردادهای جدید نفتی گفت: در زمان طرح قراردادهای جدید نفتی با توجه به مصوبه دولت و با در نظر گرفتن مساله مشارکت خارجی ها در گروه های بالادستی صنعت نفت، سهم شرکت خارجی از قرارداد باید 51 درصد و سهم طرف ایرانی 49 درصد باشد. 

وی اضافه کرد: هنگامی که 53 پروژه بالادستی در صنعت نفت وجود دارد و فقط هشت شرکت ایرانی تایید شده اند که 90 درصد آنها دولتی محسوب می شوند، در عمل از توان و ظرفیت بخش خصوصی استفاده نشده است و به آنها ضربه زده ایم. 
به گفته وی، امروز مجموعه ای از دعواهای سیاسی وجود دارد که به این مساله می پردازد و عارضه ای که همیشه اقتصاد را تهدید می کند- یعنی ورود سیاست به این عرصه- در مورد قراردادهای جدید نفتی پدیدار شده است و انتظار می رود این نگاه در مورد قراردادهای نفتی زودتر کنار گذاشته شود. 

دولت یازدهم با توجه به عقب ماندگی در میدان های مشترک درصدد است با معرفی نسل جدید قراردادهای نفتی، شرکت های نفتی بین المللی را که از منابع مالی کافی و فناوری های جدید برخوردارند، به سرمایه گذاری در ایران تشویق کند. 
همچنین از اهداف اصلی معرفی قراردادهای جدید نفتی، توسعه هر چه زودتر میدان های مشترک و دستیابی به فناوری های جدید صنعت نفت اعلام شده 
است. 

معاون وزیر نفت در امور پژوهش نیز بتازگی گفت: هیچ کشوری بازار خود را در اختیار شرکت های بین المللی قرار نمی دهد؛ مگر آنکه فناوری های نوین منتقل شود. 
مدل جدید قراردادهای نفتی به تازگی مورد بازنگری قرار گرفته و قرار است بزودی نهایی شود. 
ایرنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: