bazarnews

کد خبر: ۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱
عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران در گفت ‌وگو با خبرنگار بازار نیوز
خبر های مربوط به تولید زعفران در چین صحیح نیست زیرا این کشور تنها چند کیلو زعفران در گلخانه های خود پرورش می دهد که با میزان کم نمی توان آن را در رده تولید کنندگان جای داد.
چین اصلا تولید کننده زعفران نیست/ صادرات غیر مستقیم زعفران به 140 کشور جهانعلی حسینی گازار عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران در گفت ‌وگو با خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: ایران در تولید زعفران با کیفیت در جهان جایگاه ویژه ای دارد به طوری که طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته میزان تولید این محصول حدود 350 تن بوده که پیش بینی می کنیم میزان تولیدات آن امسال به مرز 400 تن نیز خواهد رسید.

وی افزود: حدود 10 تا 20 درصد زعفرانی که در کشور تولید می شود جهت تامین نیازهای داخلی وارد به بازار ارائه می کنیم و مابقی را به 46 کشور دنیا در 5 قاره جهان صادر می کنیم که عمده وارد کنندگان زعفران ایران کشورهای عمارت عربستان، اسپانیا، چین و سایر کشورهای اروپایی هستند.

حسینی در خصوص تولید زعفران در کشور چین تاکید کرد: چین سالانه تنها چند کیلو زعفران در گلخانه های خود پرورش می دهد که به علت حجم کم تولید آن نمی توانیم این کشور را در رده تولید کنندگان جای دهیم.

وی این کشور را یکی از بزرگترین وارد کنندگان زغفران ایرانی در جهان دانست و تصریح کرد: چین صورت مستقیم وغیر مستقیم (قانونی و قاچاق) سالانه بیش از 60 تن زغفران ایرانی را وارد می کند بنابراین حضور زعفران های بی رنگ و لاب که ریشه در تقلب دارد میتواند برای هر کشوری حتی چین نیز باشد.

چین وابسته به زعفران ایران 
حسینی با اشاره به منع دولت چین از واردات زعفران ایرانی به کشور خود عنوان کرد: ما تا کنون نتوانسته ایم منبع موثقی برای این خبر پیدا کنیم و این کشور همچنان مانند گذشته زعفران ایرانی را به صورت مستمر خریداری می کنند زیرا نیاز اصلی خود از این کالا را از محصولات ایرانی تامین می کند و در این حوزه بسیار ابسته به کشور ما است.

وی اظهار داشت: تنها 5 کشور در دنیا تولیدکننده زغفران هستند اما ایران در رتبه اول تولید زعفران در جهان جای گرفته که پس از ما هند، یونان، مراکش، افغانستان، اسپانیا، ایتالیا و انگلستان قرار دارند و به ترتیب ابتدا ایران با بیش از 90 هزار هکتار زیر کشت، یونان، هند و مراکش که کمتر از 10 تن و افغانستان نیز به برکت همجواری با ایران موفق به تولید حدود 3 تا 4 تن شده در این رده بندی قرار می گیرند.

حسینی تاکید کرد: مشکلات تولید کنندگان تنها به حوزه زعفران مربوط نمی شود بلکه همانند سایر تولید کنندگان بخش های کشاورزی و صنعتی دچار بحران ها و مشکلات قابل توجهی هستند؛ اما یکی از مشکلات کشاورزان و تولید کنندگان زعفران به روز نبودن و استفاده نکردن از تکنولوژی روز دنیا است.

وی تصریح کرد: به علت استفاده نکردن از تکنولوژی روز ما در تولید این محصول هدر رفت آب و ضایعات برداشت قابل توجهی داریم و به جرات می توان گفت در این حوزه اصلا تکنولوژی وجود ندارد و ما در بخش خصوصی توان مالی زیادی ندارد که بتوانیم این تکنولوژی ها را طراحی کرده وبسازیم به همین دلیل نیازمند حمایت های دولت در خصوص تامین نیازهای مالی هستیم.

حسینی عنوان کرد: با وجود اینکه از مخترعین بسیاری جهت ایجاد این تکنولوژی کمک گرفته ایم اما متاسفانه ایرانیان هنوز یاد نگرفته اند که به صورت تیمی وگروهی کار کنند به همین دلیل هر فردی بدون استفاده از تجربیات دیگران کاری را آغاز می کند که قبلا فرد دیگری انجام داده و با شکست مواجه شده و همین موازی کاری ها موجب هدر رفتن زمان و سرمایه داخلی می شود.

وی در خصوص افزایش صادرات زعفران گفت: افزایش صادرات در این حوزه نیازمند بازار سازی و یافتن مشتریان باقوه است زیرا هنوز زعفران ایران به بسیاری از کشورها معرفی نشده و ایران به عنوان وارد کننده مستقیم در آنها حضور پیدا نکرده است.

حسینی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 140 کشور از زعفران ما استفاده می کنند در صورتی که ما صادرکننده آن نیستیم و برخی از تجار ایرانی به علت اینکه فقط به فکر منفع خود هستند زعفران ایرانی را توسط  کشورهایی همچون افغانستان به سایر کشورهای جهان صادر می کنند زیرا افغانستان از سوی سایر کشورها امتیازاتی را دریافت می کند که در اختیار ایران نیست.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: