bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
عرضه خودروهای روز جهان به تاکسیرانی
با اینکه نهادهای مسئول، توسعه و تجهیز سیستم حمل و نقل عمومی را به عنوان یکی از بهترین و سریع ترین راه های بهبود آلودگی هوا مطرح کنند اما حال تاکسی های درون شهری که با سهمی به میزان 90 هزار دستگاه، عمدتا قدیمی و فاقد تکنولوژی های روز بوده خوب نیست و این خودروها خود به یکی از مهم ترین دلایل آلودگی هوای پایتخت بدل شده اند.
به گزارش بازار نیوز اخیرا روندی فعال شده تا خودروهایی مدرنی از برندهای برجسته به ناوگان تاکسی های شهر تهران اضافه شوند. با این حال هنوز هم بر سر مناسب بودن بسیاری از این خودروها برای تبدیل شدن به تاکسی حرف و حدیث وجود دارد. با یک بررسی کوتاه می توان فهمید بسیاری از مدل های معرفی شده به عنوان نسل جدید تاکسی های پایتخت، برخی از مهم ترین ویژگی های یک تاکسی مدرن، سبز و ایده آل را نداشته  و تنها مدل هایی لوکس با ظاهری زیبا و هزینه نگهداری فراوان هستند.

پس از ورود محصولات جدید تویوتا از قبیل کمری و کمری هیبرید که از قضا در شمار بهترین و کم مصرف ترین سدان های متوسط جهان هستند، مدل های دیگری از این برند از جمله مدل کرولا، راو۴ و ون هایس نیز به برخی از خریداران تاکسی های جدید تحویل داده شده اند. در کنار این حضور تعدادی از خودروهای دو برند هیوندای و رنو از جمله مدل سفران، فلوئنس و اکسنت نیز قطعی شده و هم اکنون در حال فعالیت در ناوگان حمل و نقل تهران هستند. نکته عجیب این انتخاب ها مدل سفران شرکت رنو است که اساسا یک سدان پریمیوم و نیمه لوکس است و انتخابی کاملا اشتباه برای استفاده در سیستم حمل و نقل عمومی به شمار می رود. جدای از قیمت 140 تا 190 میلیون تومانی، سفران به عنوان یک تاکسی مصرف سوخت بالایی دارد و به دلیل استهلاک و قیمت قطعات بالاتر، قطعا هزینه تعمیر و نگهداری بالاتری به راننده خودرو تحمیل می کند.  

در این بین اخیرا دو خودروی رنو سیمبل و تویوتا پریوس نیز به برخی از رانندگان تاکسی تحویل شده اند. این خودروها همگی از مدل های 2016 سه برند برجست صنعت خودرو هستند اما هر مدل خودرو برای تبدیل شدن به یک تاکسی مناسب و کاربردی نیازمند برخی ویژگی هاست. آلایندگی اندک، مصرف سوخت پایین، جاداری و گنجایش بالا، استهلاک اندک و هزینه تعمیر کمتر در کنار قیمت تمام شده متناسب با قدرت خرید رانندگان از جمله مهم ترین فاکتورهایی است که می تواند از یک خودرو مدرن جهت استفاده به عنوان تاکسی انتظار داشت.
در این بین مجهز بودن مدل های ارائه شده به رانندگان تاکسی با سیستم هایی هم چون سیستم حرکت توقف، استفاده از تکنولوژی موتورهای الکتریکی و یا به کار گیری سیستم های هیبریدی در کنار سیستم خاموش شدن خودکار سیلندرها می تواند امیدوارکننده باشد. سیستم حرکت/توقف که نخستین بار توسط شرکت فولکس واگن در سال 1980 اختراع و روی محصولات این برند نصب شد قادر است تا هنگام توقف خودرو با هشدار به کامپیوتر مرکزی، پروسه سوخت‌رسانی و جرقه زدن شمع‌ها را متوقف ‌کند و به محض فشردن پای راننده پایش روی ترمز، موتور دوباره روشن می‌شود. استفاده از این سیستم موجب می شود تا هنگام ترافیک شدید در کلان شهرها به میزان ملموسی از مصرف سوخت خودروها کم شود. کمپانی فورد به تازگی اعلام کرده سیستم stop-start  یا حرکت/توقف این کمپانی که روی بعضی سدان‌ها و شاسی‌بلندهای مدل 2012 به بعد نصب شده این توانایی را دارد تا مصرف سوخت را به میزان 10 درصد کاهش دهد. عدم وجود سیستم های جدید مثل سامانه حرکت توقف در برخی از تاکسی ها مثل رنو سیمبل جای تعجب دارد/. البته به نظر می رسد در درازمدت راهی جز ورود خودروهای الکتریکی به ناوگان تاکسی های شهری وجود ندارد و پیمودن این راه یک ضرورت است.

برای نمونه خودروی رنو سیمبل است که در نسخه اتوماتیک هم از رانندگی نرم و راحتی برخوردار است و هم به لطف مهندسی خوب رنو در مقایسه با خودروهای وطنی به نسبت کم مصرف است و به دلیل دوام بیشتر و استهلاک کمتر خریدش برای راننده به صرفه است. البته فقدان راحتی اتاق و عدم تجهیز به سامانه حرکت - توقف از جمله نقاط ضعف این خودرو است اما سیمبل در مقایسه با خودروهایی مانند رنو سفران یا هیوندای سوناتا به مراتب خودروی بهتری برای تاکسی است به ویژه قیمت پایین تر و فضای اتاق و صندوق بزرگ که یک مزیت بزرگ برای ناوگان تاکسیرانی به شمار می رود. انتخاب تویوتا پریوس به عنوان نسل جدید خودروهای پاک هیبریدی با مصرف سوخت حدود 6/3 لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، انتخاب درستی بوده و این خودرو با داشتن بسیاری از ویژگی های خوب رنو سیمبل و البته مصرف سوخت و استهلاک اندک، می تواند با عرضه تیراژ بالا در ناوگان تاکسیرانی، نقش موثری در به روزرسانی این بخش از حمل و نقل عمومی داشته باشد و کمک شایانی به بهبود وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها بکند.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: