bazarnews

کد خبر: ۱۳۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
علی رغم گرایش به کالای مرغوب ایرانی
یکی از مشکلات بازارهای داخلی ایران که موجب منصرف شدن خریداران از محصولات داخلی می شود دسترسی سختی است که متقاضیان به کالاهای داخلی دارند.
بازار نیوزهایپر استار؛ هایپرمی؛ رفاه؛ شهروند؛ یاس؛ اتکا؛ سپه؛ پاساژهای میلاد نور؛ آلمینیوم؛ ایران زمین؛ اندیشه؛ پردیس؛ تندیس؛ قائم؛ بازار رضا؛ گلدیس؛ گلستان؛ آسمان؛ تیراژه؛ گاندی؛ زمرد؛ دنیای نور؛ مرکز خرید میرداماد؛ اینها و دهها مراکز فروش دیگر نام های آشنایی هستند که روزنه به گوش ما می خودند و بارها و بارها از کنار آنها رد شده ایم یا از آن ها خرید کرده ایم.

این مراکز یک ویژگی برجسته دارند که خرید را برای مشتری آسان می کنند. مشتری ها با یکبار مراجعه به این فروشگاه ها می توانند تمام نیازهایشان را بر طرف کنند و این یعنی صرفه جویی در زمان و دسترسی آسان. از همین بابت است که اینقدر با استقبال روبرو شده اند و همیشه مملو از خریداران هستند و روز به روز هم با اقبال بیشتری روبرو می شوند.


سختی دسترسی به کالاهای داخلی معضل بازارهای ایران

اما متاسفانه وقتی نگاهی دقیق تری می اندازیم متوجه یک نکته می شویم. این مراکز مملو از برندهای خارجی هستند و به سختی می شود کالایی با برند ایرانی پیدا کرد؛ معمولا شیک ترین مغازها با چشم نوازترین دکوراسیون و نورپردازی ها متعلق به برندهای خارجی است؛ به طوری که گاهی با قدم زدن در این مراکز خرید فراموش می کنیم که ما همچنان ایرانی هستیم و در ایران زندگی می کنیم.

این وضعیت در حالی است که در بسیاری از حوزه ها تولید کنندگان کالاهایی مرغوب و با کیفیت مناسب تولید می کنند و بسیاری از آن ها به کشورهای دیگر صادرات دارند!

این موضوع زمانی نظر ما را بیشتر به خود جالب کرد که با نگاهی گذرا متوجه حضور تعداد بیشماری مشتری در این مراکز فروش شدیم؛ به سراغ مردم رفتیم و گپ و گفتی در این خصوص داشتیم.

اولین مصاحبه شونده که با وسواس تمام وسایل را نگاه می کرد و با شنیدن قیمت ها و دیدن کیفیت ها کمی تامل می کرد گفت: "نمیشه گفت عالیه؛ اما چاره ای نیست شاید اگه مجبور باشم بخرم. چون همه وسایل رو اینجا سفارش دادم حوصله ندارم واسه یه وسیله بازار رو زیر و رو کنم."

-سوال پرسیدم؛ خب چرا ایرانی نمی خرید؟ نکنه کیفیتش خوب نیست؟ گفت: "نه کیفیت ایرانی این محصول بد نیست اما برای جمع کردن محصولات برندهای ایرانی باید کلی بگردی منم حوصله ندارم. سال گذشته برای جهیزیه دخترم تصمیم گرفتیم تا جایی که مقدور هست کالای ایرانی بخریم ام به حدی پیدا کردن این کالاها مشکل بود که زمان ما گذشت و ناچارا از یکی از همین فروشگاهها کالاهای خارجی با قیمت بالاتر خریدیم."

-مشتری دیگری که چند دقیقه پیش از در وارد شد و نظر من را بخاطر عصبانیتی که به علت گرمای هوا داشت به خودش جلب کرده بود؛ انگار کاملا آروم شده بود و با نگاهی که گویا صحبت های من با آن خانم را گوش کرده است گفت: "کجا برندهای ایرانی همه با هم تو یه فروشگاه هستند؟!!! تازه اگر هم در مغازه ای چندتا جنس از یک برند باشد. مغازه های آنها به شیکی و تمیزی اینجا نیست. حتی به خنکی اینجا هم نیستند. 

-تا خواستیم حرف بزنیم اجازه نداد و گفت: " دنبال خرید محصولات ایرانی باشی باید تو آفتاب واسه سر زدن به کلی مغازه چند روزی وقت بزاری. تازه بعد کلی وقت صرف کردن می بینی نتونستی همه محصولات اون برند رو پیدا کنی."


سختی دسترسی به کالاهای داخلی معضل بازارهای ایران

کمی دقت که کردیم متوجه شدیم که در بازار رقابتی کالاهای ایرانی و خارجی سختی دسترسی به کالاهای داخلی معضلی است که دامن گیر بسیاری از صنعت های ما شده و نبود مراکزی متمرکز که صرفا کالاهای داخلی ارائه کنند این مشکل را ایجاد کرده است.

مشکلی که برای بر طرف کردن آن می توان فقط چند واحد عرضه از چندین هزار مجتمع تجاری که در شهرهای مختلف کشور بخصوص پایتخت وجود دارد را در اختیار تولیدکنندگان کالاهای داخلی قرار داد تا برندهای ایرانی نمایندگی های فروش خود را در آنجا راه اندازی کنند و با این ترفند فروش محصولات داخلی را افزایش و فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را نیز ایجاد کنیم.

خوشبختانه بررسی های میدانی خبرنگار ما نشان می دهد مردم در صورت برطرف شدن موانع، علاقه مندند کالای ایرانی خوب بخرند که هم مرغوب است و هم از نظر هزینه به صرفه تر هستند و مرتفع شدن این مشکل عزم و پیگیری مسئولان را می طلبد.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
0
1
جنس ایرانی ۱ماه بیشتر عمر نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
1
0
همه شون که اینجوری نیستن. کالای خوب هم هست. باید ما بخریم که اینها بتونن خودشون رو تقویت کنن وگرنه تا ابد همینه
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
ما برای جلوگیری از خروج ارز از تولید داخل حمایت میکنیم پولو نمیدیم خارجیا
بعد صاحبان صنایع با پولای ما خونوادگی میرن خارج خرید
توو جهیزیه بچه هاشونم یه قلم جنس ایرانی دیده نمیشه بلکه اصلا ننگشونه
پس خرید کالای خارجی نوش جان خودمون
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: