bazarnews

کد خبر: ۱۷۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
قدرتمندترین کشورهای حهان بر اساس تحقیق یکی از رسانه های آمریکا مشخص شد و بر این اساس کشورهای آمریکا، روسیه و چین به ترتیب سه کشور اول قدرتمند جهان بودند.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز و به نقل از بیزینس اینسایدر، آمریکا علیرغم کاهش رهبری خود در جهان همچنان توانست قدرتمندترین کشور جهان نام بگیرد. این آمار بر اساس گزارش US News و World Report که هر ساله مطالعه جهانی را انجام می‌دهند بدست آمده است.

این رسانه اقدام به بررسی 80 کشور با استفاده از معیارهایی همچون فرهنگ، تاریخ، شهروندی و کیفیت زندگی کرده است.

معیار کلیدی دیگری که کلمه "قدرت" بر اساس آن شکل می‌گیرد تاثیر اقتصادی و سیاسی هر کشور بر متحدانش است. 
بیس ار 21000 رهبر تجاری، نخبه و شهروند در این مطالعه مشارکت داشته‌اند تا دریابند که جهان از کل چگونه درک می‌شود. 
آمریکا قدرتمندترین کشور جهان در نظر گرفته می‌شود و بعد آن روسیه و بریتانیا در رتبه چهارم قرار دارد. کشورهای دیگر شامل اسرائیل، پاکستان و ترکیه می‌شود. در زیر این 23 کشور آمده است.

23- قطر: این کشور به‌واسطه درآمد نفتی بالاترین تولید سرانه ناخالص داخلی را در اختیار دارد. کاهش قیمت نفت به اقتصادش ضربه زده و درآمد آن‌ها طی سال‌های گذشته کاهش یافته است.
22- اسپانیا: بر اساس US New " عضویت در اتحادیه اروپا در سال 1986 سبب شده کشور به سمت مدرن کردن زیرساخت‌ها، صنعت و سیاست‌های اقتصادی برود.

21- هلند: به دلیل قرار گرفتن دیوان بین‌المللی دادگستری و دادگاه بین‌المللی لاهه در این کشور آن‌ها نقش بسیار کلیدی را در جهان بازی می‌کنند. 

20- پاکستان- بی‌ثباتی سیاسی، فساد و درگیری با گروه‌های تندرو سبب شده پاکستان نتواند رتبه بهتر از این به دست آورد اما رشد صادرات در این کشور باعث شده شرایط مناسبی را به دست آورند.


19- سوئد: سوئد به دلیل تعهدی که حقوق بشر دارد تصمیم گرفته بر روی فعالیت‌های نظامی سرمایه‌گذاری نکند. اما رویکرد آن‌ها در بالا بردن سطح زندگی مردمشان سبب شده که در دنیا احترام بسیاری زیادی را به دست آورند و از این طریق به قدرت گرفتن آن‌ها کمک شده است.

18- ایتالیا: علیرغم آشفتگی‌های سیاسی در یک سال قبل و استعفا دادن ماتئو رنزی نخست‌وزیر این کشور اما همچنان به‌واسطه قدرت اقتصادی در اتحادیه اروپا در لیست قدرتمندترین کشورهای جهان باقی مانده‌اند. 

17- استرالیا: اگرچه این کشور از لحاظ قدرت و تأثیر جهانی رتبه مناسبی ندارد اما از نظر کیفیت زندگی مردمانش رتبه چهارم را در اختیار دارد.

16- هند: بزرگ‌ترین دموکراسی جهان در سال 2016 توانست بیشترین رشد اقتصادی را داشته باشد اما بحران اخیر پولی این کشور سبب شد بحران زیادی به وجود آید و 11 میلیاردر و 86 درصد از پول در گردشش را از دست دهد.

15- سوئیس: کوچک‌ترین ملت اروپایی بهترین جای جهان برای زندگی است. بر اساس معیار سرانه ناخالص داخلی در جایگاه یازدهم قرار دارد. یکی از دفاتر اصلی سازمان ملل نیز در شهر جنوا سوئیس است.

14- ایران: بر اساس گفته‌های US News " ایران به واسطه موقعیت استراتژیکش در خاورمیانه و منبع فراوان منابع طبیعی علاقه بسیاری زیادی به قدرت دارد." 9 درصد از کل ذخایر نفتی جهان در ایران است.

13- ترکیه: ترکیه دروازه بین اروپا و خاورمیانه است. رابطه بین این دو قسمت با توجه به شدت گرفتن برخوردها در کشورهای اطراف بسیار اهمیت پیدا  کرده است. در ماه دسامبر وزیر کشور بریتانیا گفته بود که از عضویت ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد اما افزایش تنش‌های بین ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی مانع پیشرفت این جریان شده است.

12- کانادا: بر اساس US News کانادا دومین کشور خوب دنیا برای زندگی است. اما اگرچه بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا است اما قدرت بسیار زیادی ندارد.

11- کره جنوبی: رابطه بسیار بد با همسایه منزوی شمالی کره جنوبی سبب شده که آن‌ها بتوانند حمایت‌های نظامی و سیاسی بسیاری را کسب کنند. آن‌ها یکی از کشورهای بزرگ دنیا در جذب سرمایه مستقیم خارجی و همچنین ششمین کشور دنیا در صادرات هستند.
10- امارات: امارات متحده عربی یکی از بزرگ‌ترین واردکننده‌های محصولات نظامی است و بعد عربستان سعودی دومین بودجه دفاعی را در منطقه عرب دارد.

9- عربستان سعودی: ذخیره نفتی عربستان سبب شده آن‌ها یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا و قدرتمندترین کشور خاورمیانه شوند. آن‌ها از متحدان آمریکا، بریتانیا و ملت غربی هستند.
8- اسرائیل: برای کشوری که جمعیتش تنها 8 میلیون است تأثیرگذاری آن‌ها بسیار عجیب است. علیرغم دیگری با ملت فلسطین، آن‌ها  اقتصاد قوی با شهروندان تحصیل‌کرده و سرانه درآمدی بسیار بالایی برخوردار هستند.

7- ژاپن: یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا و سومین اقتصاد بزرگ جهان است. 

6- فرانسه: با سرانه ناخالص داخلی 42384 دلار فرانسه یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای اروپا و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان اسلحه است. US News  می‌نویسد تأثیرات آن‌ها بر جهان از طریق دانش، سیاست، اقتصاد و بیشتر از همه فرهنگ انجام می‌شود"

5- آلمان: آن‌ها به عنوان مرکز قدرت در اتحادیه اروپا شناخته می‌شوند و از سال 1990 پرجمعیت‌ترین ملت قاره اروپا توانسته تأثیرگذاری بسیار زیادی در جهان داشته باشد.

4- بریتانیا: کشور بسیار توسعه‌یافته‌ای است که تأثیرات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بسیار زیادی در جهان دارد. اگر هنوز معلوم نیست چگونه می‌خواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند اما انتظار می‌رود آن‌ها بتوانند با این موضوع کنار آیند.  

3- چین: آن‌ها بسیار پر اهمیت هستند. پر جمعیت‌ترین کشور جهان با 1.4 میلیارد نفر در حال حاضر بزرگ‌ترین ارتش جهان را دارد انتظار می‌رود تا سال 2050 به بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا تبدیل شود.

2- روسیه از منابع طبیعی خود برای اینکه بتواند یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان شود تغزیه می‌کند. نسبت هزینه‌ها به تولید ناخالص داخلی انتظار می‌رود از تمام کشورهای عضو ناتو بیشتر باشد.

1- نزدیک 75 درصد از پاسخ‌دهندگان می‌گویند در انتخابات اخیر آن‌ها مقداری از احترامی که درباره رهبری دنیا به آن‌ها داده می‌شد از بین برود اما همچنان قوی‌ترین کشور دنیا هستند. تأثیرات اقتصادی و سیاسی آن‌ها جهان را شکل می‌ذهذ و بودجه دفاعی‌شان به رقمی در حدود 600 میلیارد دلار می‌رسد.  

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: