bazarnews

کد خبر: ۳۲۲۱۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
استاندار خوزستان :
استاندار خوزستان در خصوص تعیین تکلیف سپرده گذاران موسسه منحله وحدت و افضل توس گفت:با تماس ها و جلساتی که برای شناسایی اموال موسسات منحله با مدیران موسسه ملل داشته ایم به توافقات خوبی رسیدیم.
در مرداد ماه بود که اطلاعیه ای از سوی بانک مرکزی اعلام شد و بانک آینده و موسسه اعتباری ملل جوابگوی مال باختگان موسسه وحدت (آرمان ) و افضل توس شدند ، طبیعی است که بانک مرکزی با توجه به شرایط نه چندان مناسب اقتصادی فعلی کشور به تنهایی نمی توانست که خسارت های مالی تقریبا کلان که توسط صندوق های پولی غیر مجاز به سپرده گذاران وارد شده را پرداخت نماید ، که یکی از بهترین و مطمئن ترین روشها کمک گرفتن از بانکها و موسسات اعتباری مجاز نزد بانک مرکزی است .حکایت تعاونی های غیرمجاز منحله ای مانند افضل توس ، وحدت (آرمان) نیز غصه دردناکی چون کاسپین و ثامن دارد و شاید فقط با این تفاوت که بسیاری از مالباختگان در استان های محروم و کمتر توسعه یافته ای چون لرستان و خوزستان به سر می برند و طبیعتا فشار مالی وارد آمده به آنان به مراتب بیشتر از ساکنان پایتخت که با وضعیتی مشابه روبرو هستند ، می باشد.

با توجه به اولویت ماجرا و براساس تایید شورای پول و اعتبار، بانک آینده و موسسه اعتباری ملل با هدف پوشش بدهی های افضل توس و وحدت ( آرمان ) را با سرعت هر چه تمام تر برعهده گرفته و حتی روابط عمومی موسسه ملل در اطلاعیه های متعدد و با سرعتی فوق العاده از مالباختگان می خواهد که بر اساس حروف الفبای نام و نام خانوادگی اقدام به دریافت ملل کارت کرده که با شارژ مالی صورت گرفته توسط موسسه که قابل برداشت از شبکه سراسری بانکی نیز هست بتوانند هرچه سریعتر به جبران خسارت های مالی خود نایل شوند .
استاندار خوزستان  افزود : با مذاکرات و جلسات فراوانی که با مدیران موسسه اعتباری ملل داشته اند با پیگیری های جدی و شبانه روزی مدیران ملل در تلاش هستیم با شناسایی اموال موسسات منحله و همکاری مقامات قضایی و بانک مرکزی و تلاش مضاعف کلیه دست اندر کاران مشکل سپرده گذاران و بخصوص مردم استان خوزستان حل بشود .
راه مردم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
روزنامه شرق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
0
1
تجمعي که روز يکشنبه سپرده گذاران کاسپين در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان برگزار کردند، منجر به تهيه گزارشي شد که به آسيب شناسي چاپ پول براي پرداخت اين مطالبات اشاره داشت که تبعات تورمي دارد. در انتشار اين گزارش، برخي ابهامات واکنش سپرده گذاران اين موسسه مالي و اعتباري را به دنبال داشت که به اين طريق اصلاح مي شود.
ذکر پرداخت سود ٤٠ تا ٥٠درصدي برخي موسسات مالي غيرمجاز که در بازار غيرمتشکل پولي با اين حربه اقدام به جذب سپرده کرده اند، اين ذهنيت را براي خوانندگان ايجاد کرده است که اين مبالغ سود مربوط به موسسه کاسپين بوده است. حال آنکه منظور، پرداخت اين مبالغ از سوي برخي «موسسات غيرمجاز» است که ولي اله سيف، رئيس کل بانک مرکزي، در گفت وگو با شبکه خبر به آن اشاره کرده بود که به اين ترتيب، اصلاح شده و براي ايجاد ابهامات، از سپرده گذاران کاسپين عذرخواهي مي شود.
موسسه کاسپين بيرون آمده از دل هفت موسسه مالي ادغام شده است که از ٢٧ اسفند ١٣٩٤ با نام کاسپين از بانک مرکزي مجوز گرفت؛ اما شايع شدن برخي موضوعات مبني بر ناتواني اين موسسه در پرداخت سپرده ها، آذر ١٣٩٥، منجر به مراجعه سپرده گذاران و درخواست سپرده هايشان شد که اين مراجعه فراگير به طور کلي منجر به مسدودشدن تمامي حساب ها شد. پس از اين ماجرا، بانک مرکزي مسئول پرداخت مطالبات سپرده گذاران شد و مقرر شد در ازاي اموال شناسايي شده از اين موسسه، نسبت به پرداخت اقدام شود؛ اما نکته اين بود که از هشت هزار و ٦٠٠ ميليارد تومان سپرده جذب شده در مرحله اول، تنها سه هزارو ١٠٠ ميليارد تومان دارايي شناسايي و در مرحله بعد دارايي هاي منتسب به اين موسسه، چهار هزار ميليارد تومان اعلام شد. براين اساس، چهارهزارو ٦٠٠ ميليارد تومان از سپرده ها مابازايي در دارايي ها ندارد.
با اين وجود، بر اساس تصميم اخير قوه قضائيه، بانک مرکزي بايد خط اعتباري اي براي پرداخت مطالبات سپرده گذاران باز کرده و نسبت به بازگرداندن اين مطالبات اقدام کند. از سوي ديگر، مجلس نيز با تصويب ماده ٢٣٦، بانک مرکزي را در جريان موسسه کاسپين مقصر شناخته است.
١٠ ماه از مسدودشدن سپرده هاي کاسپيني ها مي گذرد. پرداخت ها اگرچه به گفته بانک مرکزي از مبالغ خرد آغاز شده و ٩٦٠ ميليارد تومان از آن تاکنون پرداخت شده است؛ اما سپرده گذاران معتقدند هنوز پرداختي به آنها صورت نگرفته است.
غلامي، يکي از سپرده گذاران کاسپين، در تماس تلفني با روزنامه به سود ٢٢درصدي قرارداده شده کاسپين اشاره کرد و گفت: من ابتدا در فرشتگان که بعدها به کاسپين تبديل شد، حساب باز کردم و نهايت سودي که براي حساب بلندمدت به من اعلام شد، ٢٥ درصد سالانه بود. هرچند فرشتگان مجوز نداشت؛ اما اين توقع که مردم بايد بدانند کدام موسسه مجوز دارد و کدام ندارد، توقع بيجايي نيست. او اظهار کرد: بسياري از سپرده گذاران ميانگين سن بالايي دارند و انتظار پيگيري هاي اينترنتي از آنها منطقي نيست؛ ضمن آنکه بانک مرکزي در گذشته نسبت به غيرمجازها بي اعتنا بود. غلامي تاکيد کرد: درحال حاضر ما سپرده گذار موسسه مجوزدار کاسپين هستيم که بازپرداخت چهار هزارو ٦٠٠ ميليارد تومان از مطالبات سپرده گذاران با ابهام مواجه است.
يکي ديگر از سپرده گذاران نيز نوشت: آن طور که از نوشته روزنامه «شرق» متبادر مي شود، آن است که کاسپيني ها افراد متخلف و مقصري بوده اند که مي خواهند تاوان تقصيرات خويش را از جيب بانک مرکزي و در نهايت مردم جبران کنند. در حالي که برعکس، اين بانک مرکزي است که مقصر ماجراست. دليل اصلي اين ادعاي کاسپيني ها، راي ١٨٣ نماينده محترم مجلس از احزاب مختلف در تاييد تخلفات بانک مرکزي و دولت در قضيه کاسپين و ارجاع آن تحت لواي ماده ٢٣٦ آيين نامه داخلي مجلس به قوه قضائيه است. بديهي است آن کسي که مقصر است بايد تاوان دهد.
همچنين نماينده سپرده گذاران کاسپين نيز در واکنش به گزارش روز گذشته روزنامه «شرق»، پاسخي را ارسال کرده است كه عينا در ادامه مي خوانيد:

جفا به سپرده گذاران
وسعت تجمع و اعتراض سپرده گذاران، از اقدام بانك مركزي با مجوز صادره به منظور بالاكشيدن پول مردم، آن هم از مدعيان بي عمل است. قبل از به كارگيري كلمه غيرمجاز و قبل از نگارش، كمي هم تحقيق مي كرديد، دچار سوءبرداشت نمي شديد. اين مردم ديرزماني است كه بر اثر سوءمديريت مديران، بهاي سنگين استمرار بر جلوس مناصب تعدادي ويژه خوار را مي پردازند. به نظر شما اختلاس هاي كلان، افزايش حجم نقدينگي، بي انضباطي هزينه ها، بدهي دولت به بانك مركزي و ساير بانك ها، حقوق هاي نجومي و بدهي دولت به صندوق هاي بازنشستگي موجب كاهش رفاه اجتماعي شده، يا مطالبه حقوق و قانوني جمع كثيري از اين مردم مسلمان كه با بسترسازي بانك مركزي كل ماحصل يك عمر تلاششان را از بين بردند. نياز نيست دست در جيب خزانه بكنند، كافي است دست در جيب آقازاده هاي تسهيلات بگير بكنند و نسبت به بازپرداخت تسهيلات اقدام كنند.
تيزي و تندي شعارها از ظلم و جفاي روا داشته از سوي آناني است كه مدعي رعايت حقوق شهروندي بودند. حقوق شهروندي پيشكشتان، سپرده هاي مردم را نخوريد. دوستان شما، زندگي ما را چپاول كردند حق اعتراض مدني مصرحه در قانون اساسي را هم مي خواهيد سلب كنيد؟ سودهاي ٤٠ و٥٠ درصدي در كاسپين ما سراغ نداريم لطفا اسناد اين ادعا را منتشر كنيد؛ اما سراغ داريم كه تعدادي آقازاده چطور و چگونه و با چه نرخي تسهيلات گرفته اند و تاكنون پس نداده اند. آناني بايد شرمنده باشند كه وام ارزي با كارمزد يك درصد گرفته اند و در بانك داخلي ميرداماد با سود ٢٤ درصد سپرده كرده اند. ريسك سيستماتيك ناشي از سياست هاي پولي و ارزي با ريسك غيرسيستماتيك متفاوت است و قطعا نتايج آن هم مشابه نيست. لطفا بفرماييد كدام نهاد مستقل تاكنون مبادرت به انتشار درجات ريسك هاي موسسات مالي و بانكي کرده كه سپرده گذاران با شفافيت اطلاعات اقدام به پذيرش ريسك ناشي از تصميم گيري خود باشند.
با توجه به اينكه نگارنده خود را در مقام يك قاضي پنداشته، يك سوال دارم؛ بر اساس قانون و مقررات، سهامدارها در سود و زيان موسسه سهيم هستند يا سپرده گذاران؟ بد نيست نيم نگاهي به مجامع بانك ها و صورت هاي مالي آنها بيندازيد. در آنجا چه كسي مقصر است پس چرا كسري بانك ها را به سپرده گذاران منتقل نکردند. مشکل ساختاري و عملكردي بانك مركزي را نسبت دادن به يك موسسه، غيرعقلايي است. سيستم پولي و بانكي كشور بنا نهاده شده توسط بانك مركزي بر اساس بازي پونزي اداره مي شود، هركدام از بانك ها با هجوم سپرده گذاران روبه رو شوند، قطعا سرنوشت بدتري از كاسپين در انتظار آنان خواهد بود. آيا اگر در كاسپين سود انباشته تقسيم نشده وجود داشت، سهامداران حاضر بودند با سپرده گذاران شريك شوند. اگر فرشتگان مجوز نداشته، بانك مركزي طبق قانون مكلف به جلوگيري از جذب سپرده بوده و اگر مجوز داشته، مكلف به نظارت دقيق و قابل استناد بوده در هر دو حالت، تقصير كرده است. چنانچه نگارنده اين مقاله داراي سوگيري جناحي يا انتفاع اقتصادي نيست، صرفا به منظور كشف حقيقت ماجرا بد نيست به اسناد و مدارك روشن تر از آفتاب نزد سپرده گذاران نگاهي بيندازيد.
سایت رجا نیوز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
0
1
من از مشهد آمده ام و الان ۲۲ روز است که اینجاهستم. ۱۶ سال است که سرپرست خانواده هستم و مستمری بگیرم. من با سوزن سی سال خیاطی کردم تا بتوانم اندکی پول جمع کنم و در این بانک سپرده گذاری کنم که حداقل بتوانم امورات زندگیم را بگذرانم. من و این جمعیت تا به حال با آبرو زندگی کرده ایم. آخر چرا آبروی ما را بردند که کنار خیابان بخوابیم؟ تنها گناه ما این است که به بانک کشورمان، به دولتمان اعتماد کردیم و پولمان را به امانت گذاشتیم.
قانون اول نیوتن می گوید «تا زمانی که به چیزی فشار وارد نشود حرکت نمی کند و ثابت باقی می ماند»، اما بانک مرکزی نشان داده است که اگر یک ماه هم تحت فشار قرار گیرد بازهم حرکتی نمی کند!

به گزارش رجانیوز دیروز در چند نقطه تهران و چند شهرستان مال باختگان کاسپین راهپیمایی اعتراضی داشتند. البته این اقدامی جدید نیست. نزدیک به یک سال است که از هر طریقی که توانسته اند تلاش کرده اند صدای خود را به مسئولین برسانند و حق خود را از بانک مرکزی مطالبه کنند؛ یک روز بیانیه نوشتند، روز دیگر تجمع کردند و بعضی روزها را هم به راهپیمایی می گذرانند. حالا هم یک ماه است که تحصن کرده اند.

از کنار درب بیمارستان پارس در شمال بلوار کشاورز که عبور می کنی، می توانی تحصن کنندگان را ببینی. مردمی که ۳۲ روز است از صبح تا غروب و هنگام تاریکی مقابل ساختمان ستاد مرکزی قوه قضاییه می نشینند و شب ها را هم همینجا می خوابند تا شاید یکی از مسئولین و دولتمردان به آنها سری بزند و پاسخی به مطالبات آنها بدهد.

بین آنها افرادی از طبقه های مختلف وجود دارد؛ از کارخانه دار کرمانی، تا کارمند بازنشسته بانک از اردبیل. اولین نفر که مصاحبه کردن ما را دید به سرعت از ما استقبال کرد و سفره دل را باز کرد. از شغل خود و درآمدش گفت و سابقه بانک کاسپین را برای ما توضیح داد و گلایه داشت که هیچ مسئول دولتی در یک ماه تحصن پای درددل شان ننشسته است. می گفت چطور می شود که برای باز کردن یک نانوایی باید مجوز داشته باشند اما بانکی که سال ها درحال فعالیت بوده غیرقانونی بوده و ما نباید در آن سپرده گذاری می کردیم؟

مادرِ سرپرست خانواری که ۱۶ سال است بعد از فوت همسرش با خیاطی امرار معاش می کند می گوید:

«من از مشهد آمده ام و الان ۲۲ روز است که اینجاهستم. ۱۶ سال است که سرپرست خانواده هستم و مستمری بگیرم. من با سوزن سی سال خیاطی کردم تا بتوانم اندکی پول جمع کنم و در این بانک سپرده گذاری کنم که حداقل بتوانم امورات زندگیم را بگذرانم. من و این جمعیت تا به حال با آبرو زندگی کرده ایم. آخر چرا آبروی ما را بردند که کنار خیابان بخوابیم؟ تنها گناه ما این است که به بانک کشورمان، به دولتمان اعتماد کردیم و پولمان را به امانت گذاشتیم. من از ۱۰ مرداد ۹۵، ۶۰ میلیون تومان اینجا گذاشتم؛ حالا پس انداز من از ۶۰ میلیون به ۴۵ میلیون رسیده است که آن را هم نمی دهند. همین طور از حساب کم کرده اند و گفته اند ۴۵ میلیون در حساب است. به چه قانونی؟ ».

او درباره مشکلاتی که این روزها برایش پدید آمده است می گوید:

«من تا ۴ ماه توانستم از درآمدم خرج کنم، والله قسم امروز که اینجا آمده ام دیگر نمی توانم. چاره ای ندارم که از شما قرض کنم و قرض قبلی ام را پرداخت کنم و از نفر دیگری قرض کنم تا بدهی ام به شما را تصفیه کنم. من عابربانکم را چند روز قبل گم کردم، برای ده هزار تومان پول مانده بودم، اما به هیچ کس رو نزدم، چون غیرتم اجازه نمی داد، ولی خواهشا مسئولان بیارند و پول مردم را بدهند، ما به سختی این پول را پس انداز کرده بودیم؛ ننگ است که در این سرما یک زن کنار خیابان تک و تنها بخوابد هیچ کس نباشد، حامی نداشته باشد، پولی نداشته باشد.»

در بین افراد مال باخته کاسپین هستند کسانی که همه دارایی خود را بربادرفته می دانند، اما انگار مسئولان همه آنان را صاحبان مبالغی پول اضافی می دانند که ازدست دادنش هیچ آسیبی به آنها نمی زده است. کافی است که یک بار در کنار سپرده گذاران کاسپین حاضر شوند و صدایشان را بشنوند. صدای مادری که در هزینه دارو فرزند بیمارش مانده است یا صدای معلم بازنشسته ای که خانه اش به مزایده گذاشته شده است. او می گوید: «من از مشهد امده ام و ۲۶ روز است که اینجاهستم. به خاطر این که فامیل هایم من را نبینند این چند روز را در ماشین زندگی کردم. من کل پاداش بازنشستگی ام که بعد از سی سال خدمت در آموزش و پرورش گرفته بودم به اضافه بیست و پنج میلیون تومان پس انداز، در مجموع نزدیک به ۶۰ میلیون تومان را در کاسپین گذاشتم».

او نه تنها سرمایه ۶۰ میلیون تومانی اش را از دست داده بود، بلکه در آینده نزدیک خانه اش را هم از دست می داد: «من با حقوق بازنشستگی و سودی که می گرفتم امرار معاش می کردم. اما الان به خاطر ۱۱ قسط عقب افتاده ۱ میلیون ۶۰۰ هزار تومانی که از این موسسه تامین می کردم خانه ام را در مزایده گذاشته اند. ماحصل سی سال خدمت و زندگی خودم را گذاشته ام و عده ای هم از خود همان مرکز خریدار خانه ام هستند؛ به من یک ماه وقت داده اند که بدهی ام را پرداخت کنم، که اگر ندهم باید خانه ام را بدهم. آمده ام اینجا که ببینم اگر واقعا گوش شنوایی هست و شما می توانید صدای ما را به آنها برسانید، برسانید تا زیر دستشان را هم نگاه کنند».

این بود حقوق شهروندی؟

این معلم بازنشسته می گوید: «باور بفرمایید خجالت می کشم، مردم از کنارمان رد می شوند. از شخصیت خودم خجالت می کشم من آبرو دارم، حیثیت دارم، بچه بزرگ دارم، عروس دارم، داماد دارم. مایه ننگ دولت است که من ۲۵ شب در خیابان بخوابم. من از شما خواهش می کنم. شما جوان هستی و سن پسرم را داری اگر توانش را داری و می توانی، حتی یک قدم بردارید. همه این هایی که شما الان می بینید دردمندند. کسی را داریم اینجا زنش را به خاطر همین مساله طلاق گرفته است. اگر کسی می تواند این مشکلات را به مسئولین محترم این مملکت نشان دهد مایه ننگ است برای آقای روحانی عزیز که واقعا از حقوق شهروندی سخن می گوید. اگر حقوق شهروندی این است ننگ باد بر این حقوق شهروندی».

کارمند بازنشسته بانک که از اردبیل آمده است یک پوشه زیر بغل زده است. می خواهد تمام حرفهایش با سند و مردک باشد. چند عکس را نشان می دهد و می گوید: «آقای سیف می فرمایند که کاسپین شعبه نداشته است؟ آیا این شعبه کاسپین نیست؟ یا من کورم؟! آقای سیف اگر کاسپین شعبه نداشته است شما چرا به عنوان پنجمین موسسه مجاز در سایت درج کرده ای؟».

او با یادآوری این که مگر با اجازه و حمایت بانک مرکزی این موسسه آغاز به کار نکرده است؟ می گوید: «من چون کارمند بانک بودم به کارشناسان بانک مرکزی زنگ زدم و سوال کردم که کاسپین سود غیرمتعارف پرداخت می کند. آنها گفتند اشکال ندارد و این موسسه مجوز دارد. ولی متاسفانه الان زیر بارش نمی روند».

او ادامه می دهد: «الان یازده ماه است که دیگر به پس اندازم دسترسی ندرام. هفته پیش از اردبیل آمدم و سه روز ماندم الان هم دو روز است که اینجا مانده ام، اما در این چند روزی که اینجا هستم هیچ کس نیامده است. من که هیچ کس را ندیده ام. حاصل سی سال عمرم یک خانه بوده است. آن را فروختم و در یکی از شعبه های کاسپین حساب روز شمار افتتاح کردم. من قصد داشتم که با این پول و سودی که پرداخت می شود خانه ام را عوض کنم.. یک سرپناه داشتم آن را فروختم و اجاره نشین شده ام، پولم را در کاسپین گذاشتم اما الان مانده ام و الان هم نمی توانم اجاره را پرداخت کنم».

یک سال زمان کمی برای رسیدگی به مشکلات مردم نیست. آن دولتی که مدعی است با شش قدرت جهان مذاکره کرده و توانسته به راه حل برسد، آیا نمی تواند مشکل یک تعداد مال باخته را حل کند؟!

شایسته است بار دیگر جملات حضرت امام خمینی (ره) را یادآور شد که: این مردم زاغه نشین که شماها را روی مسند نشانده اند ملاحظه آنها را بکنید، و این جمهوری را تضعیفش نکنید. بترسید از آن روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست، و یک انفجار حاصل بشود. از آن روز بترسید که ممکن است یکی از «ایام الله» - خدای نخواسته - باز پیدا بشود. و آن روز دیگر قضیه این نیست که برگردیم به بیست و دو بهمن . قضیه [این ] است که فاتحه همه ما را می خوانند.
سپرده گذار کاسپین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
0
0
در همین راستا صفحه منتسب به امام خمینی (ره) در اینستاگرام،قسمتی از سخنان ایشان رادر سخنرانی 28شهریور سال 58 در رابطه با ولایت فقیه منتشر کرد.

این صفحه نوشت:
"من به همه ملت اطمینان می‌دهم که دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد. کار‌هایی که بخواهد دولت یا رئیس جمهور یا کس دیگری بر خلاف مسیر ملت و بر خلاف مصالح کشور انجام دهد، فقیه جلوگیری می‌کند.۲۸ شهریور ۱۳۵
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
0
1
اگر از اهواز یهها می ترسید .ما هم کرمانی هستیم کمتر از انها نیستیم .پ.لمان را بدهید .......پولمان را بدهید .شما مقصرید .اینجا ایران بود .جمهموری اسلامی بود .اسللم بود مدیران دزد همه اینها شیعه بودند برای امام حسین سینه می زدند .نذری می دادند ..............کافر نبودند .ای کاش پولمان را پیش کافران گذاشته بودیم .پولمان را بدهید
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: