bazarnews

کد خبر: ۸۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
دبیر کانون مرغداران:
مسئولیت تامین نهاده دامی با وزارت جهاد و مسئولیت نظارت بر توزیع مرغ با وزارت صمت است.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز - سیدسهند شریف زاده؛ پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران، پیرامون ناهماهنگی در توزیع مرغ گفت: کمبود نهاده باعث خارج شدن درصد زیادی مرغداران از چرخه تولید شده است که به تبع آن میزان مرغ در بازار به حد نصاب قبل نمی‌رسد. طبق وعده مسئولین قرار شده است، وزارت جهاد کشاورزی ۱۰۰ درصد نهاده‌ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و بر همین اساس وزارت صمت هم، مرغ‌ها را با قیمت دولتی از تولیدکنندگان بخرد.


* وزارت صمت اطلاع رسانی نمی‌کند

وی افزود: تشکل‌های مرتبط با مرغ و طیور در جریان تصمیمات جدید وزارت صمت قرار نمی‌گیرند و بر همین اساس بازرسان وزارتخانه، مرغداران را در صورت رعایت نکردن قوانین جدید جریمه می‌کنند. به عنوان نمونه مرغداری که نهاده را از بازار آزاد تهیه کرده است، نمی‌تواند مرغ را با قیمت دولتی به فروش برساند. وزارت صمت باید ساختار مناسب تعریف و مشخص کند تا مرغدار بداند مرغ را به کجا تحویل دهد و پول را از کجا دریافت کند.


* دلالان خریدار مرغ اند

دبیر کانون مرغداران تاکید کرد: اکنون که مرغداران نهاده را از بازار آزاد خریده اند، کسی خریدار مرغ آنان با قیمت مناسب نیست. حتی بعضی از مرغداران هم فقط ۵۰ درصد نهاده مورد نیازشان را بصورت دولتی دریافت کرده اند، اما وزارت صمت خریدار مرغ صرفا به قیمت مصوب است پس در نهایت دلالان این مرغ‌ها را خریداری می‌کنند.


* مسئول توزیع نهاده وزارت جهاد کشاورزی است

فروغی در پایان گفت: وقتی تصمیمی در سطح کلان گرفته می‌شود باید مقدمات آن توسط مسئولان فراهم شود. اما متاسفانه در ارتباط با توزیع مرغ نه ساختاری برقرار شده نه اطلاع رسانی صورت گرفته است. تعدد ارگان‌ها در تصمیم گیری هم به کند شدن این روند کمک کرده است، به طوری که تولیدکننده نمی‌داند چه ارگانی متولی است. اما معمولا به طور عرف کار نظارت را وزارت صمت و کار نهاده را وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می‌کند. متولی همیشگی بخش کشاورزی و دامداری، وزارت جهاد کشاورزی است. وزارت صمت تخصص و برنامه ریزی لازم برای مدیریت طیور ندارد پس مرغداران درخواست دارند مدیریت این بخش به وزارت جهاد کشاورزی بازگردد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: