bazarnews

کد خبر: ۱۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
بررسی مشکلات صنف فرش دستباف
مجتبی عراقچی رئیس اتحادیه فرش دستباف اعتقاد دارد مالیات و رشد دستمزد دو عاملی است که سبب شده قیمت فرش ایرانی بالا رود و به همین دلیل مزیت زفباتی ما نسبت به کشورهای رقیب کاهش خواهد یافت.
سید مجتبی عراقچی رئیس اتحادیه فرش دستباف در مصاحبه با خبرنگار بازار نیوز درباره مشکلات پیرامون این کسب و کار قدیمی در ایران گفت: مشکل سنگین ما در فرش دستباف گران تمام شدن آن است و نمی‌تواند با کف پوش‌های دیگر مانند فرش ماشین و موکت رقابت کند. به همین دلیل همه به کف‌پوش‌های دیگر رویی آورده‌اند. 
وی ادامه می‌دهد: 85 درصد از قیمت هر فرش دستبافی را مزد کارگر تشکیل می‌دهد و این بالا رفتن مزد کارگر به دلیل تورم داخلی سبب گران شدن فرش می‌شود. سال قبل دولت 20 درصد به حقوق کارگران اضافه کرد. این بالاتر رفتن دستمزدها سبب می‌شود قیمت تمام شده آن بالا رود. 

عراقچی دومین دلیل افزایش قیمت فرش را مالیات می‌داند و می‌گوید: دلیل دیگر مالیات سنگینی است که روی فرش دستباف اعمال می‌شود. مالیاتی که سال 92 به عنوان مثال دو میلیون بوده به 20 میلیون رسیده، یعنی 10 برابر شده است. این ده برابر شدن سبب شده بر قیمت آن اضافه شود و فروشندگان نتوانند آن را بفروشند. کسانی که در فرش دستباف سرمایه‌گذاری می‌کردند از این کار در حال خارج شدن هستند و به کارهایی همچون ساختمان‌سازی مشغول هستند. 

وی درباره فرآیندهای تولید فرش دستباف به خبرنگار بازار نیوز گفت: فرش دستباف همچنان به صورت سنتی در منازل بافته می‌شود. اگر این کار بخواهد در کارگاه‌های متمرکز انجام شود آنگاه هزینه‌ تمام شده افزایش می‌یابد. زیرا در کارگاه متمرکز کارگر قرار است 8 ساعت کار کند و بیمه شود. الآن که فرش‌های دستباف در منزل بافته می‌شود و کارگران حداقل دستمزد را می‌گیرند باز هم قیمت تمام شده آن زیاد است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف درباره شرایط صادراتی فرش دستباف می‌گوید: در مقایسه با کشورهای رقیب ما یعنی هندوستان، افغانستان و پاکستان فرش دستباف ایران قیمت بالاتری دارد و باعث شده صادرات آن کاهش یابد. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بفهمیم تقریباً 100 درصد فرش دستباف صادر می‌شود. حتی فرش‌هایی که خریداران داخلی می‌خرند و در منازل مصرف کنند بعد از مدتی که کهنه می‌شوند مجبور خواهند بود که آن را صادر کنند. حتی فرش‌های که در آستان قدس بافته می‌شود بعد از اینکه 6 ماه یا یک سال در حرم می‌ماند باید صادر شود، ولی چون این اتفاق نمی‌افتد بازار داخلی هم با رکود مواجهه شده است. در کشورهای رقیب ما قیمت کارگر بسیار پایین است. در هندوستان به عنوان مثال شما یک وعده نهار بدهید یک نفر صبح تا شب برای شما فرش می‌بافد. در صورتی که اینجا مزدها بسیار بالا است.


راهکار
عراقچی به عنوان راهکاری برای خارج کردن این کسب و کار از رکود به دولت پیشنهاد می‌دهد: یکی از  راهکارهای بسیار مهم این است که فروشندگان فرش را از مالیات معاف کنند تا صدمه نخورند و سرمایه‌ها وارد آن شود. در فرش سه بخش داریم. تولیدکننده، فروشنده و صادرکننده. برای ارتقای تولید، تولیدکنندگان را از مالیات معاف کردند و برای تشویق صادرات به صادرکنندگان گفتند نیازی نیست مالیات بدهید. ولی در این چرخه فروشنده‌ای که باید فرش را از تولیدکننده بگیرد و به صادرکننده بدهد این کار را نمی‌کند. زیرا مالیات بسیار سنگینی بر روی آن‌ها وضع می‌کنند. به عنوان مثال بازار عباس‌آباد که روزی بورس فرش بود الآن تماماً به لباس‌های زنانه تبدیل شده است. 

وی ادامه می‌دهد: دولت نباید در زمینه مالیات صنف فرش را همانند صنف‌های دیگر بداند. به خاطر اینکه این کار باعث اشتغال‌زایی و ارزآوری و درنهایت کمک به خود دولت می‌شود. باید آن را معاف از مالیات بکند تا سرمایه‌گذاران به آن رویی بیاورند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: