bazarnews

کد خبر: ۱۸۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
مشاور اقتصادی واحدهای صنعتی و بازرگانی در گفتگو با بازار نیوز؛
مشاور اقتصادی واحدهای صنعتی و بازرگانی در خصوص شعار تولید و اشتغال در سال 96 گفت: چارچوب این شعار نیاز به امکانات مورد نیاز آن از جمله امکانات سخت افزای، نرم افزاری، صنعت و انرژی دارد.
در راستای شعار تولید و اشتغال در سال 96 "محمد حسن صرافی زاده" کارشناس اقتصادی کشورمان در خصوص راهکارهای اصلی برای ایجاد اشتغال در کشور به بازار نیوز گفت: متاسفانه صنعت در کشور ما به جای اینکه با آموزش همسو باشد روبرو و مقابل آن قرار دارد و با برنامه های دانشگاهها هم خوانی ندارد. به این معنی که سیستم آموزشی کشور باید تعداد نفراتی که حوزه صنعت به آن نیاز دارد را در برنامه های آموزشی خود قرار دهد. در واقع دانشگاه توجهی به نیازهای صنعت ندارد و از طرفی صنعت هم امکانات لازم را برای تربیت نیروهای خود ندارد.

وی در این باره اضافه کرد: به طور مثال اگر در تولید خودروهای که مصرف بنزین آن زیر 5 لیتر است نیروی متخصص نیاز داریم باید سیستم آموزشی در این زمینه بسیج شود تا این نیروها را برای بخش صنعت تعلیم دهد که متاسفانه عدم هماهنگی بخش صنعت و آموزش باعث این مشکل شده است.‌ نیاز صنعت با برنامه دانشگاه همخوان نیست. از سوی دیگر ما برنامه ریزی صنعتی در کشور نداریم و دانشگاهها هم توجهی به آن ندارند.

مدرس دانشگاه تهران و اصفهان در ادامه در خصوص طرح اشتغال ضربتی تصریح کرد: بنده کاملا مخالف این طرح هستم و قطعا این طرح با شکست مواجه خواهد شد چرا که ایجاد اشتغال در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و باید طبق برنامه ریزی برای 4 سال دیگر اجرایی شود تا نتیجه بخش باشد. این موضوع در کوتاه مدت نتیجه ندارد.

صرافی زاده تاکید کرد: طرح اشتغال ضربتی از نظر ما کاملا خطرناک است و توقع مردم را برای اشتغال بالا می برد که ما نتیجه این طرح را در وام 5 میلیون تومانی برای تولید به عینه دیدیم که این وام به جای تولید و کسب درآمد برای مردم چیزی جز بازپرداخت یک وام بانکی! باقی نگذاشت، چرا که به واسطه عدم فروش تولیدات، یک وام بانکی هم برای تولید کننده باقی مانده، ضمن اینکه این مهم در کوتاه مدت جوابگوی رفع مشکل اشتغال نیست و جز ذوق‌زدگی برای مردم چیزی به همراه ندارد.

وی در خصوص راهکارهای لازم برای رفع مشکل اشتغال گفت: باید با صداقت و شفاف سازی، مردم را چشم انتظار نگذارند چرا که برای رسیدن به این طرح باید قید زمان را در آن حاکم کرد که این راهکار هم نیاز به برنامه بلند مدت دارد تا نتیجه معکوس نشود.

کارشناس اقتصادی کشورمان ضمن تاکید بر وجود پایه ها برای انجام موفق طرح اشتغال و بحث سخت افزای و نرم افزاری گفت: مدیریت هم باید کارآمد باشد ضمن اینکه یک مدیر باید در کنار تخصص مدیر لایقی در امور هم باشد. هر چند که در ایران بخش خصوص ما بسیار کم رنگ است و همه موارد اشتغال از قانون کار تا استخدام بر عده بخش دولتی است و این در حالی است که در کشورهای خارجی استخدام در بخش دولتی به هیچ وجه معنی ندارد و بخش تولید تنها به دنبال افرادی با تخصص بالا در حرفه های مورد نظر هستند.

صرافی زاده در خصوص کمک دولت به بخش بنگاههای کوچک و متوسط هم گفت: در این طرح هم بنده مخالف هستم چرا که هر کاری باید به صورت خودجوش انجام شود ضمن اینکه وظیفه دولت ایجاد اشتغال نیست. 

وی با ذکر مثالی در خصوص خودجوشی تولیدکننده ها و بنگاههای کوچک و متوسط گفت: در یک سفر به ژاپن به دنبال وضعیت کتابخانه های این کشور بودم و به واسطه کنجکاوی به دنبال معنی کلمات اول کتابهای را جویا شدم که همه به هم شباهت داشتند. در اولین جملات اول کتاب های ژاپنی آمده بود "ژاپن فقیرترین کشور جهان است"، در جمله بعد هم "اگر شما می خواهید در همین استاندارد اقتصادی باقی بمانید باید 10 برابر بیشتر کار کنید" و در جمله سوم هم تاکید شده بود که "ژاپنی بودن به دنیا آمدن در این کشور نیست بلکه نشانه آن دادن مالیات به دنیا است". پس با این اشعار ژاپن به دنبال تلاش برای پیشرفت و انگیزه افراد برای کار کردن و از همه مهتر دادن مالیات است. در ایران هم باید همه با برنامه های دولت همسو شوند ضمن اینکه مالیات یکی از مهمترین ارکان اقتصادی دنیاست و باید در ایران برنامه ریزی های مدونی صورت بگیرد.

این کارشناس اقتصادی یکی از مواردی را که مانع اشتغال شده است را در قانون کار و بیمه دانست و گفت: باید دل از دولت کند! دولت به واسطه قول دادن به بالا نمی رسد و در صورت حمایت تنها افرادی که به کانون قدرت نزدیک تر هستند می توانند از تسهیلات دولتی استفاده می کنند.

صرافی زاده با اشاره به اینکه دولت تاکنون عملکرد قابل قبولی داشته است، تصریح کرد: به اعتقاد من دولت بعدی باید کوچکترین حرفی از حمایت نزند و تنها به دنبال ایجاد زمینه های سخت افزاری برای افرادی باشد که به دنبال کار هستند. در واقع حمایت یعنی ایجاد سخت افزار برای تولیدکننده ها نه حمایت همه جانبه برای کار.

وی در خاتمه تاکید کرد: تا زمانی که مردم به بلوغ فکری نرسیده اند و سیستم اطلاعات به یک میزان در اختیار افراد نیست نمی توان به صورت بلند مدت به برنامه های دولت اشراف پیدا کرد ضمن اینکه به اعتقاد من حمایت همیشه مالی نیست و باید در این زمینه آگاهی ایجاد کرد چرا که حمایت همیشه پولی نیست. بلکه باید حمایت گروهی باشد تا ایجاد اشتغال کند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: