bazarnews

کد خبر: ۲۳۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
معاون وزیر صنعت گفت: بعد از حادثه معدن زمستان یورت، فعالیت حدود 40 معدن به علت رعایت نکردن مسائل ایمنی متوقف شد.
بازار نیوز - جعفر سرقینی افزود: صلاحیت بهره برداری 5 تا 6 معدن هم که فعالیت آنها در سال های گذشته به علت مسائل ایمنی متوقف شده بود، سلب شده ضمن اینکه معادن مختلفی برای بهبود شرایط کار، اخطار دریافت کرده اند.

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه معادن ما به صورت منظم و دوره ای بازدید می شوند، گفت: معدن زمستان یورت هم در سال 95، پنج بار توسط تیم های کارشناسی بازدید شده بود، معادن رها شده نیستند بلکه پیگیری و نظارت می شوند اما حادثه همیشه در کمین است که باید دقت کنیم با آموزش بیشتر و استفاده از تجهیزات بهتر، حوادث را کاهش دهیم.

سرقینی ادامه داد: اگرچه نظر قطعی درباره علت حادثه معدن زمستانی یورت اعلام نشده اما به طور قطع این حادثه ناشی از لوکوموتیو بوده یعنی باتری یا اگزوز لوکوموتیو علت شکل گیری این حادثه بوده که اگر تجهیزات معادن نوسازی شود شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.

معاون وزیر صنعت افزود: امسال در طرح رونق تولید، معادن هم دیده شده و بناست در این طرح 500 معدن با اعتباری معادل هزار میلیارد تومان رونق یابند که اولویت با معادن کانی های صنعتی به علت ارزش افزوده بالاتر است.

وی با بیان اینکه فرآوری مواد معدنی نخستین اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن است تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد و از خام فروشی جلوگیری شود، گفت: با اجرای این سیاست توانستیم سال 95 حدود 6.5 میلیارد دلار مواد معدنی و صنایع معدنی صادر کنیم که این علاوه بر تامین نیاز صنایع داخلی است.

سرقینی اضافه کرد: بنا داریم در سال 96 با کار و تلاش مضاعف این میزان صادرات را به 8 میلیارد دلار افزایش دهیم که امیدواریم برای نیل به این هدف تولید مواد معدنی و صنایع معدنی را افزایش دهیم.

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: حدود 9 هزار پروانه بهره برداری معدن صادر شده و از این میان 6 هزار معدن فعال است و از 3 هزار معدن دیگر بخشی مشغول تجهیز هستند و برخی دیگر به علت بحث های اقتصادی هرگز سراغ معدن نرفته اند که اگر زمان قانونی این پروانه ها به اتمام برسد دیگر تمدید نمی شود بلکه ابطال خواهد شد.

سرقینی افزود: البته برخی از معادن هم به علت رکود صنعت ساختمان و همچنین کاهش قیمت های جهانی تعطیل شده اند که اگر بازار جهانی یا صنعت ساختمان رونق گیرد این واحدها هم فعال خواهند شد.

وی گفت: در مجموع 2 هزار معدن تعطیل داریم که عمدتا در بخش مصالح ساختمانی مانند لاشه و شن و ماسه است، اما در معادن کانی های صنعتی نه تنها مشکل نداریم؛ بلکه رونق هم دیده می‌شود.
ایبنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: