bazarnews

کد خبر: ۲۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
نرخ مشارکت 40.6 درصدی شاید مهمترین آمار در کارنامه بازار کار بهار امسال باشد.
بازار نیوز -  نرخی که نه‌تنها در دولت یازدهم بی‌سابقه است بلکه در تاریخ اقتصاد ایران بعد از انقلاب اسلامی هم کمتر تجربه شده است. با این اتفاق تعداد جمعیت فعال در بهار امسال به 26.6 میلیون نفر رسیده است. این رقم نیز در دوران فعالیت دولت یازدهم بی‌سابقه است.

طبق بررسی‌های مرکز آمار ایران، از بهار سال گذشته تا بهار امسال بیش از 900 هزار نفر به بازار کار اضافه شده‌اند و در صف متقاضیان شغل قرار گرفته‌اند. از این میزان بیش از 500 هزار نفر مردان و بیش از 400 هزار نفر هم زنان تازه‌واردی هستند که وارد بازار کار شده‌اند. 

در بهار سال گذشته تا بهار امسال از 900 هزار جمعیت فعالی که به بازار کار اضافه شده‌اند بیش از 700 هزار نفر به جمعیت شاغلان و 200 هزار نفر هم به تعداد بیکاران اضافه شده است. این رقم حاکی از اشتغال 76 درصدی طی یک سال اخیر است. 

براساس محاسبات مرکز آمار ایران از 700 هزار شغل جدید، بیش از 400 هزار شغل به مردان و حدود 300 هزار فرصت شغلی جدید به زنان رسیده است. در واقع سهم مردان از مشاغل جدید 57 درصد و سهم زنان 43 درصد از مشاغل جدید است. همچنین 200 هزار بیکاری که طی این مدت به بازار کار اضافه شده‌اند نیمی به گروه مردان و نیمی هم به گروه زنان تعلق دارند. 

از دیگر موضوعات قابل توجه در کارنامه بازار کار بهار امسال رشد 1.4 درصدی سهم شاغلانی است که 49 ساعت یا بیشتر در هفته کار می‌کنند. یعنی مدت زمانی فراتر از آنچه که در قانون کار تعیین شده است. در واقع به نظر می‌رسد فشار کاری بر بخش شاغلان افزون شده است. بر این اساس در بهار امسال 40.9 درصد شاغلان 49 ساعت یا بیشتر در طول هفته کار کرده‌‌اند. 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: