bazarnews

کد خبر: ۲۸۲۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
چالش های بازار مسکن:
با توجه به عدم تعادل عرضه و تقاضا، طرح اقساطی مسکن آن هم با اقساط و کارمزد بالا منجر به رونق بازار مسکن نمی شود زیرا در شرایط عدم تعادل تبدیل شدن مسکن به کالامصرفی کاهش قیمت مسکن را رقم می زند که عدم تمایل خریداران را به همراه دارد و البته در شرایط فعلی سرمایه ای بودن مسکن دلیل سودجویی بسیاری از سرمایه گذاران در حوزه مسکن شد.
محمد علی ربانی شیرازی، کارشناس مسکن در گفتگو با بازار نیوز تصریح کرد: سود سپرده های بانکی حتی اگر به 15 درصد هم برسد مردم تمایلی به خرید مسکن ندارند.
وی افزود: طی 4 سال گذشته قیمت مسکن نه تنها رشد نداشته بلکه با کاهش قیمت نیز مواجه بوده و پیش بینی می شود نیمه دوم سال جاری با ثبات قیمت مسکن روبرو باشیم و هیچ گونه تحولی چه کاهشی یا فزایشی وجود نخواهد داشت، البته طبق آمار فعلی رهن و اجاره مسکن رشد 25 درصدی داشته است.

این کارشناس مسکن با اشاره به رویکرد سنتی مسکن، تاکید کرد: در این رویکرد مسکن با هدف سودآوری به عنوان کالا سرمایه ای خریداری می شود و زمانی مسکن به عنوان کالا مصرفی در نظر گرفته شود که عرضه و تقاضا برابر باشد.

وی افزود: اگر عرضه و تقاضا برابر نباشد رویکرد کالا مصرفی برای مسکن مناسب نیست زیرا با کاهش 5تا 10درصدی قیمت مسکن روبرو خواهیم بود.

ربانی شیرازی اعلام کرد: طی چند سال اخیر به دلیل عدم تولید عرضه کاهش یافته و با رکود مواجه شدیم که  با ساخت سالانه حدو 1 میلیون مسکن عرضه و تقاضا برابر می شود.

وی افزود:  طبق آمار اخیر با برآوردی خوشبینانه سالانه بیش از 600 تا 700 هزار زوج ازدواج می کنند که نیاز به مسکن دارند و 100 هزار مسکن به دلیل فرسوده بودن از دور خارج می شوند که با افزایش تولید می توان پاسخگو تقاضا بود که متاسفانه کسی به بازار تولید توجه ندارد.

محمدعلی ربانی شیرازی با اشاره به طرح اقساطی مسکن تصریح کرد: اقساط بالا این طرح متناسب با درآمد مردم نیست و مردم با دریافت میانگین حقوق یک میلیون تومانی نمی توانند پاسخگو پرداخت اقساط بالای یک میلیون وهفتصد تومانی باشند و با احتساب دو شغله بودن فقط کفاف پرداخت اجاره بها و نیاز های اولیه زندگی را می دهد.

وی افزود: طرح مسکن اقساطی در کشور هایی موفق بود که تسهیلات 3 یا 4 درصد پرداخت می شد نه اینکه اگر فرض کنیم سود سپرده های بانکی به 15 درصد برسد بانک ها تسهیلاتی حداقل 16 درصد اعطا کنند هم مردم توان پرداخت اقساط حتی 25 ساله را نخواهند داشت.       

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
0
خونه گرونه. مردم نمیتونن بخرن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
0
خونه گرونه. مردم نمیتونن بخرن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
0
ما را طلب هست توانایی نیست
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: