bazarnews

کد خبر: ۴۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
استاد دانشگاه اصفهان و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار نیوز؛
در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم جدیدی گرفته شد که فروش اوراق به جز بانک مسکن به تمام بانکهای کشور اعم از خصوصی و دولتی نیز داده می شود در همین راستا استاد دانشگاه اقتصاد اصفهان و تحلیلگر اقتصادی نیز با مثبت ارزیابی کردن این شیوه گفت: این راهکار قطعا در کاهش رکود مسکن هم تاثیر دارد.
هوشنگ شجری در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: به اعتقاد من فروش اوراق مسکن در تمامی بانک ها راه متداولی است که در تمام دنیا هم وجود دارد و تاثیرات مثبتی هم در کاهش رکود مسکن و افزایش شاخص بورس کشور هم خواهد داشت.

شجری اضافه کرد: نقطه قوت دیگر این اوراق این است که منابع جدید از طریق اوراق به بخش مسکن تزریق می شوند و این باعث رونق و خروج مسکن از رکود می شود. 

در بحث اوراق هم می توان گفت که در واقع یک بازار دست دوم برای اوراق پیش می آید که در بازار بورس به فروش می رسد و این هم یکی از عوامل تاثیر گذاری آنها محسوب می شود.

البته این راه نکات فنی خاصی دارد که لازمه آن دقت نظر است. مثلا با چه نرخی منتشر شود و این که مورد استقبال مردم قرار می گیرد یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه این طرح قطعا مورد استقبال بانک قرار می گیرد، اضافه کرد: دلیلی ندارد که بانک مخالف این طرح باشند در واقع این اوراق بخشی از دارایی های بانک قرار می گیرد که جزو درآمد های پردرآمد و البته بدون سود در بانک خواهند بود و قطعا بانک به این موضوع رغبت نشان خواهد داد.

تحلیلگر اقتصادی و استاد دانشگاه اصفهان در خصوص جایگزینی کارت‌های اعتباری به جای وام‌دهی از ویترین تسهیلات هم گفت: متاسفانه ما در این زمینه هم در دنیا عقب هستیم. دهها سال است که در کشورهای دیگر کارت های اعتباری به جای وام از طریق بانک ها در اختیار مردم قرار می گیرد. 

از نقاط مثبت این طرح این است که ما همیشه پول نقد برای خرید کالا در اختیار نداریم و با این شیوه قطعا علاوه بر قدرت خرید برای شخص در وضعیت بازار هم تاثیر مثبت خواهد داشت، ضمن اینکه سود متداول این کارت ها از بازار کمتر است. 

وی خاطر نشان ساخت: البته سخت گیری های در دادن اعتبار از طریق کارت به مردم  در بانک ها وجود دارد، هر چند که این کاملا طبیعی است چرا که این کارت همان قدر که در بازار مثبت است، می تواند یک وسیله کلاهبرداری هم برای افراد سود جود باشد. پس بانک با شرایط ویژه و حضور ضامن های مورد اعتماد، این کارت را به مشتریان می دهد.

شجری در پایان در خصوص بنگاهداری بانک ها هم گفت: به اعتقاد بنده در شرایط فعلی باید بنگاهداری بانک ها با احتیاط باشد. بانک ها در حال حاضر گرفتار مسائلی هستند که صلاح نیست بنگاهداری کنند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: