bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اقدام دولت سیزدهم در هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور، تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم را رویکردی کارآمد در جهت تسهیل و در عین حال تسریع زمان پرداخت مالیات توسط مودیان عنوان کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «امیرحسین اقبالی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون عملکرد دولت سیزدهم درباره هوشمند‌سازی نظام مالیاتی ایران اظهار کرد: این دولت با افزایش سقف تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم گام مهمی را در جهت هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور برداشت؛ با اجرای چنین اقدامی ساختار مالیاتی کشور سمت و سویی عدالت محور به خود گرفت و اکنون با تمرکز بر درآمد کلان مودیان بزرگ، در مسیر توسعه‌یافتی حرکت می‌کند.

نظام مالیاتی هوشمند، دستاورد مهم دولت سیزدهم در حوزه مالیات
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: نظام مالیاتی هوشمند مبتنی و در عین حال متکی بر اتصال و همچنین جمع آوری تمامی داده‌های اقتصادی اعم از تراکنش‌های بانکی، اطلاعات بیمه‌ای و در نهایت جزئیات کارت به کارت ورودی به حساب مودیان مالیاتی است.


وی افزود: تجزیه و تحلیل خودکار اطلاعات مدت زمان ارزیابی مالیات بخش اصناف دقیق سریع‌تر می‌کند. این موضوع تاخیر در پرداخت و عدم قاطعیت مقادیر مالیاتی را می‎‌دهد. علاوه بر این، اتصال همه داده‌های اقتصادی مودیان عدم تمکین مالیاتی و یا فرار مالیاتی آن‌ها را به حداقل می‌رساند، موضوعی که در نهایت منجر به بهبود فرآیند اخذ مالیات و افزایش انطباق مالیاتی در میان مودیان بخش حقیقی و مشاغل می‌شود.


اقبالی تاکید کرد: رویکرد داده‌محور تبصره ماده ۱۰۰، دولت را قادر می‌سازد تا کسب‌وکار‌ها را با مشوق‌ها و برنامه‌های مناسب‌تر شناسایی و حمایت کند. مضاف بر این، رویکرد مالیاتی مذکور می‌توان دست سازمان امور مالیاتی در مواجهه با مشاغل خاص همچون طلافروشان، املاکی‌ها و رستوران‌داران بازتر کند.


این کارشناس اقتصادی متذکر شد: تمرکز دولت سیزدهم بر مالیات‌ستانی هوشمند متکی بر تبصره ماده ۱۰۰ بیانگر گامی مهم و کلیدی در جهت تحول بزرگ در نظام مالیاتی ایران است. این رویکرد راه را برای ایجاد یک نظام مالیاتی عادلانه مهیا می‌کند.


وی در پایان گفت: مالیات‌ستانی هوشمند مبتنی بر تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، علاوه بر کاهش هزینه و زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی مودیان، مسیری بسیار سریع، آسان و مناسب در جهت پرداخت مالیات توسط آن‌ها خواهد بود.

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: