bazarnews

کد خبر: ۱۲۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
110 هزار میلیارد معوقه بانکی دست کیست؟
بحث معوقات بانکی سالیان سال است که توسط دولت مردان و مسئولین بانک‌ها بیان می‌شود، ولی بعد از گذشت چندین سال از این موضوع همچنان هیچ اقدامی برای قدرت گرفتن بانک‌ها و بازگشت آن به چرخه اقتصادی دولت انجام نشده است.

چندین سالی است که مردم به دلایل گوناگون از جمله گرفتن‌ وام‌های ازدواج، مسکن و کالا و یا حتی شروع یک کسب وکار به بانک‌ها مراجعه می‌کنند ولی با صف‌های طولانی مدت انتظار مواجه می‌شوند. حتی اگر بتوانند این خان از هفت خان دریافت وام را هم رد کنند با موانع سنگین‌تر و مشکل‌تری رو به رو خواهند شد. در این مورد یا بانک‌ها بهره بالایی بر روی وام‌های پرداختی می‌بندند یا چندین ضامن معتبر، چک کارمندی و جواز کسب درخواست می‌کنند. شرایط به گونه‌ای است که دیگر گرفتن یک وام با بهره پایین و بلادرنگ از بانک آرزوی بخش خصوصی و مردم شده است. در اینجا این سوال اساسی مطرح می‌شود. چطور می‌شود که تعدادی از افراد وام‌های میلیاردی از بانک بگیرند و به فکر بازگرداندن پول‌های خود نباشند، آنوقت عده‌ای به دلیل نداشتن ضامن معتبر نتوانند حتی وام ازدواج بگیرند.

 

احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس در مصاحبه‌ای که اخیراً انجام داده است بیان کرده که 110 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی در دست 108 نفر است. برای اینکه با بزرگی این عدد آگاه شوید باید بگوییم که بودجه عمرانی دولت برای سال 96 برابر 60 هزار میلیارد تومان است. یعنی این معوقات تقریبا برابر سه سال بودجه عمرانی کشور است و می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد. جدا از این موارد یکی از دلایلی که مردم با صف‌‌های انتظار بلند مدت برای انواع وام‌ها درون کشور مواجه می‌شوند این است که معوقات بانک‌های ایران، قدرت وام‌دهی را از آن‌ها گرفته است.

 سوال از مجلس

اما چه طور می‌شود که 110 هزار میلیارد تومان در دست چند نفر باشد؟ این 108 نفر چه کسانی هستند؟ آیا این افراد با رانت به این مبالغ دست یافته‌اند؟ دولت و مجلس تا به حال چه اقداماتی را برای باز پس گیری آنها انجام داده است؟

 

این سوالاتی است که بازارنیوز به دنبال پاسخ‌دهی به آنها بود و به همین دلیل به تعدادی از نمایندگان مجلس صحبت کرد تا جویای کم و کیف آنها شود. ولی در کمال شگفتی متوجه شد که هیچ کدام از آن‌ها اطلاعی ازجزئیات  این معوقات بانکی ندارند و حتی برخی به خبرنگار بازارنیوز گفتند که فعلا مجلس برنامه‌ای برای پیگیری این معوقات ندارد.

 

به هر حال بازپس‌گیری این معوقات بانکی می‌تواند جان تازه‌ای به اقتصاد رکودی ایران بدهد و شغل‌های فراوانی را به بازار تغذیه کند. از طرف دیگر یکی از وظایف مهم دستگاه دولتی این است که عدالت را در جامعه برقرار کند. وقتی عموم مردم می‌بینند که رابطه جای ضابطه را گرفته‌ است از تولید و کارآفرینی ناامید خواهند شد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: