bazarnews

کد خبر: ۱۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸
یکی از کارهای پر ارزش دولت یازدهم در حوزه بازار سرمایه که تقویت آن ضروری است، توجه جدی تر به موسسات رتبه بندی است.
بازار نیوز - عدم ارتباط مابین رتبه اعتباری افراد و نرخ  سود مورد مطالبه از آن ها یکی از ضعف های قدیمی نظام مالی ایران است، که ایجاد ساختار رتبه بندی پیش نیاز ضروری حل آن است.  

در واقع نرخ سودی که یک فرد به ازای دریافت تسهیلات یا انتشار اوراق در ایران می پردازد ربط معنا داری به اعتبار او ندارد و این بی ربطی به نبود سازوکار اعتبار سنجی بر می گردد و از این زاویه ایجاد نهاد رتبه بندی اعتباری یک اتفاق مهم است که اخیرا رییس بورس هم درباره ایجاد اولین نمونه آن وعده صریحی داده بودند.

ممکن است گفته شود  مثالا بانکها الان خودشان یک ساختار اعتبار سنجی دارند و مثلا چک می کنند که فرد چک برگشتی نداشته یا بدهی معوق نداشته باشد. این نوع اعتبار سنجی بسیار نازل است و هرگز ایجاد یک شناسنامه اعتباری برای افراد نمی کند. اما سازوکار معمول در رتبه بندی اعتباری بسیار شامل تر و قابل دفاع تر و نیز یادگیرنده است.

یک انتقاد البته به سازمان بورس در راه انداری نهادهای اعتبارسنجی وارد است که موضوع را کاملا موکول به ورود شریک خارجی کرده است. به دلایل بسیار که شرح ان به نحوه تقسیم شرکت های رتبه بندی در دنیا برمی گردد شرکت های اعتبار سنجی اخرین شرکت هایی خواهند بود که به ایران می آیند و بعد از آمدن هم زمان زیادی خواهد برد تا الگوی خود را با واقعیات ایران منطبق کنند. به عنوان یک پیشنهاد بهتر است سازمان بورس به ساختارهای مالی صاحب صلاحیت اجازه دهد تا با تاسیس مرکز رتبه بندی ولو با الگوریتم های ابتدایی،چرخ کار را به حرکت درآورد تا بعد تر اگر هم شریک خارجی ای آمد با شریک آزموده و ورزیده تر ایرانی طرف باشد نه با کسی که از صفر می خواهد شروع کند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: